V roce 1999 požár kamionu zabil téměř čtyřicítku lidí v tunelu mezi Itálií a Francií. Desítky aut nejely a pneumatiky se roztékaly do asfaltu. Většina obětí zemřela na otravu jedovatým kouřem, který zaplnil celý tunel. Řidič kamionu však přežil.
Přes 11 kilometrů dlouhý tunel vede pod horou Mont Blanc z Itálie do Francie, jmenuje se Montblanský tunel. Jedná se o jednu z hlavních dopravních cest skrze Alpy. Především Itálie na tento tunel hodně spoléhá – přepravuje jím asi třetinu věcí exportovaných na sever.
Ke katastrofě došlo 24. března 1999, kdy tunelem z francouzské strany projížděl belgický kamion, který vezl margarín a mouku. Do tunelu vjel ve tři čtvrtě na jedenáct dopoledne a brzy se z něho začalo kouřit, čehož si všimli protijedoucí řidiči. Pak si toho všiml i řidič kamionu Gilbert Degrave. Ten proto zpomalil a zastavil na jednom z odpočívadel, v té době byl přibližně v polovině tunelu.
Podle řidiče kamion během 30 vteřin prudce vzplál. Nejbližší detektor ohně den předtím uveden mimo provoz. Degrave novinám Het Laatste Nieuws řekl: „Během půl minuty bylo všechno v plamenech. Utíkal jsem o život a za mnou se rozpoutalo peklo. Ve chvíli se tunel proměnil v pec.“
Odborníci se domnívají, že kamion vzplál tak rychle, protože v palivových nádržích vezl asi 550 litrů nafty, zatímco v nákladním prostoru bylo 9 tun margarínu a 11 tun mouky. Nákladní prostor byl navíc obklopen hořlavou izolační pěnou.
V jednu chvíli prý teplota v tunelu dosáhla teploty 1000° Celsia. Po chvilce požár zaznamenala další čidla a tunel byl v 10:55 zavřený z francouzské strany. Kouř se však rychle šířil, protože byl tunel velmi špatně ventilovaný. Většina ze devětatřiceti obětí zemřela do 15 minut po začátku požáru. Neměli kam uniknout. Oheň roztavil asfalt a auta díky nedostatku vzduchu nestartovala.
Hasiči se dostavili poměrně brzy, ovšem přes kouř se pořádně nemohli dostat k samotnému zdroji ohně. Italský celník Pierlucio Tinazzi byl v té době u francouzské strany. Záchranáři vzdávali úsilí o záchranu lidí kvůli kouři, Tinazzi tam však vjel se svou motorkou a zachránil asi 10 z 12 přeživších. Sám pak zemřel, když se jeho motorka prakticky rozpustila na horkém asfaltu
Hasiči požár hasili dlouho a až po dvou dnech ho mohli úspěšně prohlásit za uhašený. Následkem byla vysoká poškození stropu tunelu, obložení tunelu i bezpečnostních prostor. V požáru byly zničeny 2 ambulance, 23 kamionů, 10 aut a jedna motorka.
Po požáru nastala dlouhá vyšetřování, kdy se rodiny obětí domáhaly svých práv. Belgická autodopravní společnost uznala zodpovědnost na tragédii a rodinám vyplatila odškodné. Vyšetřování však byla i proti samotnému řidiči, stavitelům tunelu i automobilce Volvo.
Degrave se bránil, že on za požár rozhodně nezpůsobil a pokusil se zmenšit škody. Na výčitky, že měl kamion zaparkovat do pohotovostního parkovacího místa, odpovídal, že jeho auto bylo na místo příliš velké. Protože byly navíc některé senzory a kamery odpojené, zaměstnanci problém neviděli. To však Degrave nemohl vědět.
Nakonec Degrave dostal 4 měsíce podmíněného trestu, zatímco provozovatelé tunelu dostali 2 roky podmíněně a pokutu 15 000 euro. Příbuzní obětí si mysleli, že tresty byly mírné, ovšem nic s tím udělat nemohli.
Vyšetřovatelé se usnesli, že příčinou požáru byl nějaký venkovní zdroj, který se dostal do jednoho ze vzduchových filtrů nákladního auta. Druhou možností je, že se motor kamionu přehřál. Přikláněli se spíše k první možnosti. Pravděpodobným viníkem tak byla odhozená cigareta.
Související

Masakry na konci války. Nacisté umučili a zavraždili stovky Čechů

80 let od rozhodnutí, která nás poslala do dekád temna. Na vině nejsou jen Sověti
historie , Nehody kamiónů , katastrofy , kamiony
Aktuálně se děje
před 16 minutami

Masakry na konci války. Nacisté umučili a zavraždili stovky Čechů
před 58 minutami

Česko podepíše dohodu o dostavbě Dukovan, jakmile to bude možné
před 1 hodinou

Chtějí zmařit moji návštěvu Moskvy, tvrdí Fico. Kritiku míří na pobaltské státy
před 3 hodinami

Už máte letní gumy? Pak vás předpověď počasí na příští týden příliš nepotěší
včera

Živě Černý dým nad Vatikánem. První den konkláve nového papeže nepřinesl
včera

Fico si stěžuje, že nestihne oslavy v Moskvě. Pobaltí mu zakázalo přelet do Ruska
včera

Jak zachránit počasí na Zemi? Po celém světě začaly zásadní experimenty
včera

Polsko se profiluje jako nová vojenská velmoc. Po Evropě chce zásadní změnu
včera

Živě Konkláve začalo. Sledujte s námi ŽIVĚ volbu nového papeže
včera

Jak probíhá konkláve a kdy bude zvolen nový papež? Nejdůležitější otázky a odpovědi
včera

Biden v rozhovoru spílal Trumpovi: Co se to sakra děje? Který prezident takhle mluví?
včera

Indie: Celý národ je šťastný, že jsme se pomstili
včera

Nová fronta studené války: Indicko-pákistánský konflikt jako zástupný boj USA a Číny o vliv v Asii
včera

V Ústí nad Orlicí hořel vlak se dřevem. Železničáři museli omezit provoz
včera

Indie, nebo Pákistán? Velké srovnání vojenských kapacit. Převaha ale nemusí být rozhodující
včera

Novotný se v podmínce nechoval řádně, soudkyně ho posílá za mříže
včera

Květnové počasí má blíž k zimě. A jen tak se to nezmění, tvrdí meteorologové
včera

Kdo nahradí Františka? Favorité na papeže už nejsou jen z Evropy
včera

Výbuch a požár v paneláku v Ostravě. Hasiči nařídili evakuaci
včera
Merz začíná extrémně oslaben. Na vině jsou i koaliční partneři, zaplatí za to celé Německo
Nový německý kancléř Friedrich Merz vstupuje do úřadu s podlomeným mandátem. Už samotná skutečnost, že musel být zvolen až na druhý pokus kvůli vzpouře vlastních koaličních poslanců, je signálem hluboké nestability. Znamená to jediné: Merz nemusí mít sílu prosadit zásadní body svého programu. Pro Evropu, která od Berlína očekává jasné vedení v době geopolitické nejistoty, je to varovný signál.
Zdroj: Jakub Jurek