Žánr postapokalyptických filmů nijak zvlášť nepřipívá k posílení naší víry ve schopnost lidstva spolupracovat za nepříznivých okolností, napsal v úvodníku listu América Economía Farid Kahhat, peruánský politolog, komentátor a mezinárodní analytik.
Ano, i při nynější krizi spojené s pandemií koronaviru jsme viděli náznaky, kdy touha po vlastní záchraně převáží nad potřebami ostatních - a vyústí například v zákaz vývozu respirátorů. Nebyli jsme však svědky rozsáhlého kolapsu institucí, a navíc nastalá situace probudila naši schopnost empatie a spolupráce.
Vzpomeňme si například na úvodní scény filmu 28 dní poté, kde jsou znepokojivé záběry prázdných měst, vylidněných od všech chodců. To byla fikce, ale během koronavirových opatření nařízených v různých místech světa vypadaly věci až děsivě podobně.
Navzdory vnější podobě byl ovšem mezi těmito dvěma situacemi velký rozdíl. Ve filmu všichni zemřeli, uprchli nebo se v hrůze schovávali. Ale v našem skutečném případě byli lidé doma a dodržovali instrukce funkčních vlád. A zároveň se objevovaly spontánní projevy vděčnosti k těm, kdo riskovali životy, aby zachránili komunitu - jako lékaři a zdravotní sestry.
Děj postapokalyptických filmů obvykle začíná po zhroucení civilizace - nejspíš proto, že líčení náhlého kolapsu institucí a rozkladu společenské spolupráce není vždy přesvědčivé. Ve skutečnosti na toto téma existují přirozené experimenty, které by nám mohly poskytnout jinou perspektivu.
V románu Pán much z roku 1954 od Williama Goldinga uvázne skupina školáků na ostrově. Když jsou konečně zachránění, zjistí zachránci, že na ostrově se odehrával zoufalý, barbarský scénář bratrovražedné rivality a násilí, kvůli kterému tři z chlapců přišli o život.
Shodou okolností v roce 1965 - jen o 11 let po prvním vydání knihy - skutečně uvázlo šest australských školáků na ostrově. O 15 měsíců později je zachránila loď. Ale na rozdíl od románu záchranáři zjistili, že se děti náležitě zorganizovaly a dělily se o úkoly, které byly nutné pro jejich přežití - a to včetně péče o školáka, který si zlomil nohu.
Paradoxem je, že Golding v roce 1983 získal Nobelovu cenu za literaturu, jeho román byl přeložen do desítek jazyků a dvakrát se dočkal zfilmování. Naopak skutečný případ ztroskotaných školáků prošel bez povšimnutí, dokud ho teprve nedávno nezdokumentoval nizozemský historik Rutger Bregman.
To ovšem neznamená, že by postapokalyptické romány či filmy neměly jiný smysl, než čistě pobavit. Podle nedávné studie při zapracování takových faktorů, jako je věk, pohlaví a osobnost, ti lidé, kteří mají rádi apokalyptický žánr, prokazují větší přizpůsobivost a odolnost v době pandemie.
Důvod? Pokud jde o dobrý film nebo knihu, vžijeme se do zápletky a začneme přejímat postoje postav, začneme promýšlet další varianty a scénáře, jak by se situace mohla vyvíjet či řešit. Jinými slovy nám naše schopnost duševních cvičení pomůže i v reálné situaci.
Související
Vlny Jiřího Mádla jsou v užším výběru na prestižního Oscara
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
filmy , knihy , Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Aktuálně se děje
před 42 minutami
Severokorejci u Kursku působí jako čerstvé maso. Problémem je to, co bude následovat, varuje norský expert
před 1 hodinou
Princ byl v kontaktu s čínským agentem a přijde o britské královské Vánoce
před 2 hodinami
Díváme se na smrt Sýrie? Málokdo má zájem na míru, po moci baží příliš aktérů
před 2 hodinami
Válek je v nemocnici a ruší program do konce týdne
před 3 hodinami
Ani Turecko, ani Rusko. Kdo je nejdůležitějším hráčem v budoucnosti Sýrie?
před 3 hodinami
Netanjahu poprvé řekl, dokdy bude izraelská armáda okupovat syrskou hranici
před 4 hodinami
Zelenskyj rázně: Kdo zaručí, že se Rusko nevrátí? Přestaňte za nás jednat s Kremlem o míru
před 4 hodinami
Trump pošle Kellogga "na zkušenou" do Kyjeva. Koordinaci západní pomoci Ukrajině převezme NATO
před 5 hodinami
Evropské unii dochází čas. Moment pravdy v otázce Ukrajiny se blíží
před 6 hodinami
Politico: Třetí světová válka už začala. Na Ukrajině zástupně válčí desítky zemí
před 6 hodinami
Není to demokracie, ale máme svobodu. Jak se Sýrie za týden od pádu Asada změnila?
před 7 hodinami
Kim poslal do Ruska to nejlepší, co má k dispozici. Proti Ukrajincům stojí elitní jednotky Storm Corps
před 7 hodinami
Polsko ohledně Sýrie spoléhá na EU. Mohlo by ale mít ambici zasáhnout Rusko tam, kde to nečeká
před 8 hodinami
Český astronaut Aleš Svoboda má za sebou první fázi výcviku
před 9 hodinami
Feri zůstává ve vězení. S dovoláním k Nejvyššímu soudu neuspěl
před 10 hodinami
Rusové zadrželi podezřelého z útoku na generála Kirillova. Terorismus, tvrdí Moskva
před 10 hodinami
Aktuální počasí: Česko překvapila ledovka. Meteorologové varují
před 12 hodinami
Počasí a první konkrétní výhled na Štědrý den. Scénář z loňska se nemá opakovat
včera
Vlny Jiřího Mádla jsou v užším výběru na prestižního Oscara
včera
FIFA rozhodla o dalších pořadatelích MS. Po šesti zemích má následovat Saúdská Arábie
Jeden z největších sportovních svátků, tedy fotbalové mistrovství světa, se v příštích letech rozprostře do šesti zemí a taktéž zase zavítá do Arábie. On-line kongres Mezinárodní fotbalové federace FIFA během minulého týdne rozhodl, že světový šampionát v roce 2030 se nebude konat jen ve Španělsku, Portugalsku a Maroku, ale vzhledem ke stoletému výročí fotbalového MS i v Uruguayi, Argentině a Paraguayi. O čtyři roky později se pak šampionát představí opět v Arábii. Poté, co se předloni konal v Kataru, se v roce 2034 bude konat v Saúdské Arábii.
Zdroj: David Holub