Při toulkách mezi nákupními regály v letošní předvánoční sezóně pravděpodobně narazíte na mnoho devítek na cenovkách. Vánoční sušenky za 4,99 dolaru, televize za 299 dolarů nebo sluchátka za 99,99. Trik s devítkami na cenovkách je tak častý, že se nad ním už nezamýšlíme, a pokud ano, jen litujeme ty, kteří si neuvědomují, že 99,99 je to samé jako 100.
Několik výzkumníků však došlo k překvapivým závěrům; nejde o to, že by věc za 99 korun nebyla stejně dobrý kup jako věc za 100, ale že ceny končící na 99 jsou často nevýhodnější, píše list The Wall Street Journal.
Ze studie publikované v roce 2021 v časopise Asociace pro spotřebitelský výzkum, která je postavená na datech sbíraných několik let v amerických supermarketech, vyplývá, že položky s cenou končící na devítky jsou v průměru o 18 procent dražší než tytéž položky s cenou končící na jiná čísla. Studie se zaměřila na řadu produktů jako sýry, chipsy, džusy, přípravky na mytí nádobí, cigarety, toaletní papír, prášky na bolest nebo šampony.
Strategie, která se nazývá oceňování "těsně pod", psychologické oceňování nebo "šarmantní" oceňování, je všudypřítomná už tak dlouho, že si nikdo není úplně jistý, odkud se vzala. Jedna teorie ji spojuje s vynálezem kasy na peníze, která měla původně zabránit prodavačům v okrádání majitele obchodu. Ceny končící na devítky přinutily prodavače otevřít kasu a vrátit zákazníkovi drobné. Otevřením kasy se zaevidoval prodej a pro prodavače bylo obtížnější ukrást peníze, které právě obdržel.
Vůči této teorii je však skeptický profesor marketingu z americké obchodní univerzity Rutgers School of Business v Camdenu Robert Schindler. Odkazuje se na novinové reklamy amerického obchodního domu Macy's z 80. let 19. století, které už tehdy uváděly ceny jako 99 centů nebo dolar a 99 centů za nabízené produkty. U reklam byl nápis, že jde o "mimořádně výhodnou koupi, kterou nepřekoná žádný jiný obchod". Účelem "šarmantního" oceňování byl podle Schindlera vždy psychologický efekt; spotřebitelé si ceny končící na devítky spojují se slevou.
Právě to je podle WSJ jedno ze tří vysvětlení, proč obchodníci tuto strategii stále využívají, i když spotřebitelé vědí, že věc za 99 korun je prakticky stejně drahá jako věc za 100 korun. Druhým vysvětlením, opět psychologickým, je fakt, že lidé (ve většině zemí na světě) čtou zleva doprava a ceny tak působí, že jsou o řád nižší.
Třetí pohled nabízí studie kolektivu výzkumníků z Otevřené univerzity v Izraeli a americké Kentucké univerzity. Když obchody zdražují, zvolí raději psychologické ocenění produktu, aby zmírnily negativní efekt zdražení. Při zavádění slev mají naopak jiné metody, jak je dát najevo, například oranžovým či žlutým zvýrazněním ceny. Cena zlevněného produktu pak často neklesne na další nižší "devítku", ale na běžné číslo.
Důvod, proč jsou ceny končící devítkami nevýhodnější, je intuitivní. Jaká je šance, že nejnižší cena, za kterou vám může prodejce prodat televizi, a stále na ní vydělat, bude právě 9999? Mnohem pravděpodobnější je, že prodejce nejnižší rozumnou cenu povýší tak, aby končila devítkami.
Související
Obchody už budou otevřené až do Silvestra. Zákon je ovlivní zase za několik dní
Obchody na Štědrý den. Další z řetězců odhalil, jak bude možné nakoupit
Aktuálně se děje
před 44 minutami
Rusko podniklo masivní útok na Kyjev
před 2 hodinami
Počasí na Silvestra a Nový rok. Na hory může dorazit sněhová nadílka
včera
Obchody už budou otevřené až do Silvestra. Zákon je ovlivní zase za několik dní
včera
Fotbalová liga hlásí první zimní přestupy. Posily vítají Plzeň, Olomouc i Pardubice
včera
Zelenského a Trumpa čeká další jednání. Nejspíš ho stihnou do konce týdne
včera
Hřib bude mít jednoho vyzyvatele. Piráti si zvolí i místopředsedy
včera
Babiš odhalil, že mu volal americký prezident Trump
včera
Počasí jako v létě. Na Islandu zažili velmi neobvyklé Vánoce
včera
Za smrt Perryho nese vinu i druhý lékař. Za mříže ale nemusí
včera
Slovensko poprvé reagovalo na ruský zásah lodi v přístavu na Ukrajině
včera
Zeman se opřel do Fialy, jeho vlády i prezidenta. Pavla ale zároveň i ocenil
včera
Vražda na Štědrý den. Muž ve Vratimově připravil o život známého
včera
Pohonné hmoty jsou nejlevnější za čtyři roky. A může být ještě lépe
včera
Odveta za vraždění křesťanů. Trump nařídil útok proti teroristům v Nigérii
včera
Praha hlásí velké problémy v železniční dopravě. Vlaky nabírají zpoždění
včera
Rusové při útoku na Oděsu poškodili loď pod vlajkou Slovenska
včera
Ukrajina jedná neustále. Zelenského čeká další setkání s Trumpem
včera
Dívka z Olomoucka zastřelila matku. Hrozí jí až výjimečný trest
včera
Počasí přinese o víkendu silné noční mrazy, během dne se oteplí
25. prosince 2025 21:05
Lidé si přejí, aby původce zla zemřel, vzkázal Zelenskyj ve vánočním projevu Putinovi
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj ve svém vánočním projevu vyslal světu i Kremlu velmi silný vzkaz, ve kterém se zdánlivě vyjádřil k osudu Vladimira Putina. V emotivním videu Zelenskyj prohlásil, že i když Rusko přineslo Ukrajině nesmírné utrpení, nedokázalo zlomit jednotu ani víru ukrajinského národa. V narážce na ruského vůdce uvedl, že v myslích mnoha lidí dnes rezonuje jediné přání, aby onen původce zla zahynul, ačkoliv v modlitbách k Bohu Ukrajinci žádají o něco vyššího – o mír, za který bojují a který si zaslouží.
Zdroj: Libor Novák