Washington - Americký letoun X-51A Waverider tento týden uskutečnil doposud nejdelší hypersonický let v zemské atmosféře. Waverider letěl pětinásobkem rychlosti zvuku 3,5 minuty. Informovalo o tom americké vojenské letectvo.
Bezpilotní letoun vyrobený společností Boeing během letu přes Tichý oceán dosáhl nejvyšší rychlosti 5,1 machu. Stroj odstartoval z křídla letadla B-52 a za zhruba šest minut urazil 230 námořních mil (426 kilometrů). Poté se ponořil do oceánu, napsala agentura Reuters.
"Byl to naprostý úspěch," uvedl Charlie Brink, jenž má projekt na starosti. Projekt, na který bylo vyčleněno 300 milionů dolarů (téměř šest miliard Kč), by měl otevřít dveře budoucímu praktickému využití hypersonických letadel s pohonem na tryskové palivo. Hypersonickou rychlostí je označována rychlost od pěti do deseti machů. Jeden mach odpovídá rychlosti zvuku v daném prostředí.
"Vše, co nás naučil X-51A Waverider, bude sloužit jako základ pro další hypersonický výzkum a ve finále pro praktické využití hypersonických letů," řekl Brink. "Test prokázal, že tato technologie dospěla do bodu, který otevírá prostor pro praktické využití, jako jsou vyspělé obranné systémy a levný přístup do vesmíru," dodal Darryl Davis ze společnosti Boeing.
Pokusy s hypersonickým letadlem ale nebyly vždy jednoduché. Při prvním testu vydržel Waverider ve vzduchu tři minuty. Při druhém letu totiž prototyp explodoval už po několika sekundách. „Jsme nadšení z toho, že jsme na první hypersonické misi X-51A provedli většinu bodů testování," zhodnotil tehdy úspěšnost zkoušky programový manažer Charlie Brink, i když se nesplnily původní představy USAF, že stroj dosáhne rychlosti 6700 km/h po dobu pěti minut, letěl pouze rychlostí přes 5600 km/h.
Hypersonický letoun využívá tzv. náporový motor. Ten si nechal v roce 1907 patentovat René Lorin. Je to nejjednodušší motor tvořený jen uprostřed se zužující trubkou, do které se vstřikuje palivo. Spaliny pak vysokou rychlostí unikají druhým, dozadu otevřeným zužujícím se prostorem (tryskou). Poprvé byl použit ve francouzském letounu Leduc O-10 z roku 1949. Účinný je však až při rychlosti zvuku. Nadzvukový náporový motor scramjet se od klasického liší tím, že vzduch jím proudí nadzvukovou rychlostí.
Výhodou scramjetu je možnost dosáhnout extrémně vysokých rychlostí – až desetinásobku rychlosti zvuku. Na rozdíl od raketový motorů nepotřebují ty náporové nést okysličovadlo a mají menší spotřebu paliva, což představuje velkou úsporu hmotnosti. Ve srovnání s proudovými motory je účinnější, protože nemá kompresor, jenž odebírá část výkonu. Náporové motory, ať už nadzvukové nebo podzvukové, však nemohou fungovat za nižších rychlostí. To znamená, že se nejprve musí dostatečně urychlit jiným motorem, ať už raketovým, nebo turboreaktivním. Existují také motory kombinované – tzv. turbonáporové motory, píše national-geographic.cz.
Související

Americký úřad čelí skandálu: Neprověřil stabilizační systém Boeingů 737 MAX

Chystá se revoluce v létání: Letadla budou mít stejná křídla jako ptáci
Aktuálně se děje
před 49 minutami

Zelenskyj dal Trumpovi košem. Odmítl předat USA vlastnictví Záporožské jaderné elektrárny
před 1 hodinou

EU nutně potřebuje peníze, kde je ale vzít? Zvažuje, že se inspiruje v USA
před 3 hodinami

Rusko mírové jednotky na Ukrajině nechce. Tak tam pošleme ujišťovací, navrhuje Británie
před 3 hodinami

Ukrajinci u Kursku ustupují pod ruským tlakem. Ztráta strategické výhody může mít fatální dopad na diplomatická jednání
před 4 hodinami

Velké sliby, nulové výsledky. Trumpův sen o konci války na Ukrajině se rozpadá
před 4 hodinami

Spalničky jsou zpět, oznámila WHO. A s hrůzou se dívá na dění v USA
před 5 hodinami

Američané o útoku na Gazu věděli. Trump jej zřejmě v rozhovoru s Netanjahuem přímo schválil, řekla Taterová
před 6 hodinami

Rozhovor Trumpa s Putinem nastolení míru nepřinesl. Expert popsal, co ale způsobil Ukrajině
před 6 hodinami

Severní Korea otevřela obří bytový komplex. Bydlet v něm ale neznamená žít v luxusu
před 7 hodinami

Putin ukázal svou pravou tvář, jedinou odpovědí je masivní vyzbrojení Ukrajiny, zní z Evropy
před 7 hodinami

Fiala a Babiš zavedli nový způsob komunikace. Chtějí vyhrát prostřednictvím dopisů, které nikdo nečte
před 7 hodinami

Izraelská armáda zahájila ofenzívu v Pásmu Gazy
před 8 hodinami

Převezmeme vaše jaderné elektrárny, navrhnul Trump Zelenskému
před 10 hodinami

Počasí po víkendu. Meteorologové očekávají zásadní změnu
včera

Česko podpoří místní zbrojařské firmy. Stát se za ně zaručí, rozhodla vláda
včera

Trump a Putin se měli bavit i o hokeji. Z Česka přišla ostrá reakce Dominika Haška
včera

RECENZE: Technokratická hrozba a hledání humanismu. Hybridní sci-fi Mickey 17 pohltí
včera

Smutná zpráva pro český hokej. Při lyžování tragicky zemřel bývalý hráč Klouček
včera

Pozitivní, věcný a upřímný. Zelenskyj zhodnotil dnešní hovor s Trumpem
včera
Jarní počasí vystřídá léto. První prognózy odhalují, jak bude v červnu
Zima ještě v uplynulých dnech vystrčila růžky, jinak je ale jaro v plném proudu. Každým dnem se zároveň blíží léto, čas dovolených. Proto chce mnoho lidí vědět, jaké počasí mají čekat. První prognózy pro letošní léto už jsou k dispozici.
Zdroj: Jan Hrabě