Washington - Americký letoun X-51A Waverider tento týden uskutečnil doposud nejdelší hypersonický let v zemské atmosféře. Waverider letěl pětinásobkem rychlosti zvuku 3,5 minuty. Informovalo o tom americké vojenské letectvo.
Bezpilotní letoun vyrobený společností Boeing během letu přes Tichý oceán dosáhl nejvyšší rychlosti 5,1 machu. Stroj odstartoval z křídla letadla B-52 a za zhruba šest minut urazil 230 námořních mil (426 kilometrů). Poté se ponořil do oceánu, napsala agentura Reuters.
"Byl to naprostý úspěch," uvedl Charlie Brink, jenž má projekt na starosti. Projekt, na který bylo vyčleněno 300 milionů dolarů (téměř šest miliard Kč), by měl otevřít dveře budoucímu praktickému využití hypersonických letadel s pohonem na tryskové palivo. Hypersonickou rychlostí je označována rychlost od pěti do deseti machů. Jeden mach odpovídá rychlosti zvuku v daném prostředí.
"Vše, co nás naučil X-51A Waverider, bude sloužit jako základ pro další hypersonický výzkum a ve finále pro praktické využití hypersonických letů," řekl Brink. "Test prokázal, že tato technologie dospěla do bodu, který otevírá prostor pro praktické využití, jako jsou vyspělé obranné systémy a levný přístup do vesmíru," dodal Darryl Davis ze společnosti Boeing.
Pokusy s hypersonickým letadlem ale nebyly vždy jednoduché. Při prvním testu vydržel Waverider ve vzduchu tři minuty. Při druhém letu totiž prototyp explodoval už po několika sekundách. „Jsme nadšení z toho, že jsme na první hypersonické misi X-51A provedli většinu bodů testování," zhodnotil tehdy úspěšnost zkoušky programový manažer Charlie Brink, i když se nesplnily původní představy USAF, že stroj dosáhne rychlosti 6700 km/h po dobu pěti minut, letěl pouze rychlostí přes 5600 km/h.
Hypersonický letoun využívá tzv. náporový motor. Ten si nechal v roce 1907 patentovat René Lorin. Je to nejjednodušší motor tvořený jen uprostřed se zužující trubkou, do které se vstřikuje palivo. Spaliny pak vysokou rychlostí unikají druhým, dozadu otevřeným zužujícím se prostorem (tryskou). Poprvé byl použit ve francouzském letounu Leduc O-10 z roku 1949. Účinný je však až při rychlosti zvuku. Nadzvukový náporový motor scramjet se od klasického liší tím, že vzduch jím proudí nadzvukovou rychlostí.
Výhodou scramjetu je možnost dosáhnout extrémně vysokých rychlostí – až desetinásobku rychlosti zvuku. Na rozdíl od raketový motorů nepotřebují ty náporové nést okysličovadlo a mají menší spotřebu paliva, což představuje velkou úsporu hmotnosti. Ve srovnání s proudovými motory je účinnější, protože nemá kompresor, jenž odebírá část výkonu. Náporové motory, ať už nadzvukové nebo podzvukové, však nemohou fungovat za nižších rychlostí. To znamená, že se nejprve musí dostatečně urychlit jiným motorem, ať už raketovým, nebo turboreaktivním. Existují také motory kombinované – tzv. turbonáporové motory, píše national-geographic.cz.
Související
Americký úřad čelí skandálu: Neprověřil stabilizační systém Boeingů 737 MAX
Chystá se revoluce v létání: Letadla budou mít stejná křídla jako ptáci
Aktuálně se děje
před 46 minutami
Ochraňují nás duše zemřelých příbuzných? Naši předci tomu věřili
před 1 hodinou
Netradiční policejní práce. Strážci zákona dnes začnou střílet divočáky na Liberecku
před 2 hodinami
Proruští socialisté označili volby za zmanipulované. Pak se ozvala Gruzie
před 2 hodinami
Trump nebo Harrisová? Výsledek voleb se nemusíme dozvědět několik dní
před 3 hodinami
Republikáni vs demokraté: Jaký je rozdíl mezi největšími politickými stranami v USA?
před 4 hodinami
Izraelská armáda zabila velitele Hizballáhu i organizátora útoků ze 7. října
před 5 hodinami
Historie plná zvratů a nečekaných momentů. Podívejte se na zajímavosti z amerických voleb
před 5 hodinami
Volební úředníci EXKLUZIVNĚ pro EZ popsali, jak se USA brání volebním podvodům
před 5 hodinami
Volby prezidenta USA 2024: Vše, co potřebujete vědět
před 6 hodinami
Španělsko se topí pod vodou. Video ukazuje, jak povodně zaplaví město za pár vteřin
před 7 hodinami
Česko se raduje z výsledků voleb v Moldavsku. Můžete se na nás spolehnout, vzkázal Sanduové Fiala
před 8 hodinami
Prezidentské volby v Moldavsku vyhrála Sanduová, čelila ruským pokusům zvrátit hlasování
před 8 hodinami
Trump zažaloval televizní stanici CBS
před 9 hodinami
WSJ: Írán podnikne mohutný a komplexní útok na Izrael
před 9 hodinami
V amerických volbách už hlasovalo přes 75 milionů lidí. Dříve, než vůbec začaly
před 10 hodinami
Jak funguje Electoral College a proč existuje? Vítěz prezidentských voleb v USA nemusí mít většinu hlasů
před 10 hodinami
Rozzuřený dav se vrhnul na krále Filipa. Proti obětem záplav zasáhla policie
před 10 hodinami
Trump lituje, že přiznal porážku. Neměl jsem odcházet z Bílého domu, prohlásil
před 12 hodinami
Počasí se příští víkend mírně oteplí, přesto bude chladné
včera
Max Verstappen deklasoval konkurenci v těžkých brazilských podmínkách
Náročné deštivé podmínky v São Paulu vytvořily dramatickou závodní podívanou. Max Verstappen zvítězil po fantastické jízdě z 17. pozice, když využil příležitostí, které mu počasí nabídlo. O další překvapení se postaral tým Alpine, který obsadil druhé a třetí místo.
Zdroj: Adam Skála