Washington - Americký letoun X-51A Waverider tento týden uskutečnil doposud nejdelší hypersonický let v zemské atmosféře. Waverider letěl pětinásobkem rychlosti zvuku 3,5 minuty. Informovalo o tom americké vojenské letectvo.
Bezpilotní letoun vyrobený společností Boeing během letu přes Tichý oceán dosáhl nejvyšší rychlosti 5,1 machu. Stroj odstartoval z křídla letadla B-52 a za zhruba šest minut urazil 230 námořních mil (426 kilometrů). Poté se ponořil do oceánu, napsala agentura Reuters.
"Byl to naprostý úspěch," uvedl Charlie Brink, jenž má projekt na starosti. Projekt, na který bylo vyčleněno 300 milionů dolarů (téměř šest miliard Kč), by měl otevřít dveře budoucímu praktickému využití hypersonických letadel s pohonem na tryskové palivo. Hypersonickou rychlostí je označována rychlost od pěti do deseti machů. Jeden mach odpovídá rychlosti zvuku v daném prostředí.
"Vše, co nás naučil X-51A Waverider, bude sloužit jako základ pro další hypersonický výzkum a ve finále pro praktické využití hypersonických letů," řekl Brink. "Test prokázal, že tato technologie dospěla do bodu, který otevírá prostor pro praktické využití, jako jsou vyspělé obranné systémy a levný přístup do vesmíru," dodal Darryl Davis ze společnosti Boeing.
Pokusy s hypersonickým letadlem ale nebyly vždy jednoduché. Při prvním testu vydržel Waverider ve vzduchu tři minuty. Při druhém letu totiž prototyp explodoval už po několika sekundách. „Jsme nadšení z toho, že jsme na první hypersonické misi X-51A provedli většinu bodů testování," zhodnotil tehdy úspěšnost zkoušky programový manažer Charlie Brink, i když se nesplnily původní představy USAF, že stroj dosáhne rychlosti 6700 km/h po dobu pěti minut, letěl pouze rychlostí přes 5600 km/h.
Hypersonický letoun využívá tzv. náporový motor. Ten si nechal v roce 1907 patentovat René Lorin. Je to nejjednodušší motor tvořený jen uprostřed se zužující trubkou, do které se vstřikuje palivo. Spaliny pak vysokou rychlostí unikají druhým, dozadu otevřeným zužujícím se prostorem (tryskou). Poprvé byl použit ve francouzském letounu Leduc O-10 z roku 1949. Účinný je však až při rychlosti zvuku. Nadzvukový náporový motor scramjet se od klasického liší tím, že vzduch jím proudí nadzvukovou rychlostí.
Výhodou scramjetu je možnost dosáhnout extrémně vysokých rychlostí – až desetinásobku rychlosti zvuku. Na rozdíl od raketový motorů nepotřebují ty náporové nést okysličovadlo a mají menší spotřebu paliva, což představuje velkou úsporu hmotnosti. Ve srovnání s proudovými motory je účinnější, protože nemá kompresor, jenž odebírá část výkonu. Náporové motory, ať už nadzvukové nebo podzvukové, však nemohou fungovat za nižších rychlostí. To znamená, že se nejprve musí dostatečně urychlit jiným motorem, ať už raketovým, nebo turboreaktivním. Existují také motory kombinované – tzv. turbonáporové motory, píše national-geographic.cz.
Související
Americký úřad čelí skandálu: Neprověřil stabilizační systém Boeingů 737 MAX
Chystá se revoluce v létání: Letadla budou mít stejná křídla jako ptáci
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
před 1 hodinou
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
před 2 hodinami
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 2 hodinami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 3 hodinami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 4 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 5 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 6 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 6 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 7 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 7 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 8 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 9 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 9 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 10 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 11 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 11 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 12 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 12 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 13 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák