Tokio - Japonsko tento týden provedlo na kolejích první zkoušku svého nového vysokorychlostního vlaku na magnetickém polštáři, který je schopný jet až rychlostí 500 kilometrů v hodině a vzdálenost zhruba 322 kilometrů překonat za pouhých 40 minut. Jde o nejrychlejší vlak, jaký byl dosud postaven.
Prototyp vlaku série L0 s označením "maglev", což je zkratka z magnetické levitace, byl poprvé představen v listopadu loňského roku. Tyto vlaky z dílny společnosti JR Tokai nemají kola; místo toho se vznášejí na elektromagnetickém polštáři, který je zároveň pohání. Předpokládá se, že každý z vlaků bude tvořen 14 až 16 vozy, které pojmou po 68 cestujících.
Další zkoušky vlak čekají letos v září na jedné z nejrušnějších japonských tratí spojující Tokio s městem Nagoja, kde má vlak sloužit. Na jejich oficiální zavedení do provozu si ovšem cestující budou muset počkat až do roku 2027.
První trať pro vlaky na magnetickém polštáři byl do běžného provozu uvedena v lednu 2004 v Číně. Linka spojuje Šanghaj s tamním mezinárodním letištěm.
V porovnání s klasickou železnicí anebo automobilovou dopravou má dopravní systém maglev mnoho pozoruhodných vlastností:
Zatímco rychlost klasické železnice (s koly na kolejnicích) je omezena adhezivní (přilnavou) silou mezi kolem a kolejnicí a je limitována hodnotou asi 300 km/h, je rychlost magneticky levitovaných vozidel omezena pouze aerodynamickými odpory a dosahuje hodnot až 550 km/h.
Hlavní konstrukční části magneticky levitovaného vozidla jsou nepohyblivé, mají tedy delší životnost, lepší provozní spolehlivost, bezpečnost a nevyžadují častou údržbu. Odpadá hluk ze vzájemného styku mechanických částí a provoz je tichý. Při rychlostech nad 200 km/h se projevuje aerodynamický hluk, jehož hladina je v porovnání s hladinou hluku ostatních dopravních prostředků nízká.
Přepravované osoby nejsou vystaveny vibracím a je jim poskytnut vysoký cestovní komfort. Bezpečnost cesty je výrazně vyšší než u ostatních dopravních prostředků.
Ve srovnání s kolejovým železničním vysokorychlostním systémem, např. s francouzským TGV (Train a Grande Vitesse), německým ICE (Inter City Express) nebo italským Eurostar Italia, je spotřeba energie vozidly maglev stejná nebo o něco nižší (odpadají mechanické ztráty třením).
Spotřeba v letecké dopravě je až pětkrát vyšší než u maglevu.
Provoz dopravního systému magneticky levitovaných vlaků je ekologický a jeho zavedení umožní zlepšit čistotu přepravované osoby nejsou vystaveny vibracím a je jim poskytnut vysoký cestovní komfort. Bezpečnost cesty je výrazně vyšší než u ostatních dopravních prostředků.
(Zdroj: Daniel Mayer: Magnetická levitace a její využití, ZČU Plzeň)
Související
U břehů Japonska udeřilo zemětřesení. Úřady varují před tsunami
Napětí eskaluje. Čínské stíhačky namířily na japonská letadla radar navádějící střely
Aktuálně se děje
před 37 minutami
Turek u Pavla nepochodil. Prezident je připraven ho nejmenovat
před 1 hodinou
Zůna má pokračovat jako ministr obrany. Zastal se ho i prezident
před 2 hodinami
Tragédie v Českých Budějovicích. Chodkyně nepřežila střet s autem
před 3 hodinami
Co se stane, až Rusko zaútočí na Evropu? Hrozí extrémně krvavá válka
před 4 hodinami
Exploze v Moskvě. Generál je po smrti, mluví se o podílu Ukrajinců
před 4 hodinami
Podnikatel Karel Kadlec zemřel. Z CarTec Group udělal respektovanou firmu
před 5 hodinami
Witkoff jednal o míru s Kyjevem i Moskvou. Bylo to produktivní a konstruktivní, řekl
před 6 hodinami
Vražda na Šternbersku. Na místě činu se údajně střílelo
před 7 hodinami
Počasí tento týden: Dorazí na Vánoce a o svátcích sníh?
včera
Rutte: Putin je ochoten obětovat obrovské množství lidí. Na Ukrajině se zranilo nebo zemřelo milion Rusů
včera
Turecko se chce vrátit k projektu F-35. Zvažuje, že se zbaví ruských zbraní
včera
"Jeden z největších pokusů o utajování v historii." Z Epsteinových dokumentů zmizela fotografie s Trumpem
včera
Americké jednotky u břehů Venezuely zadržely třetí tanker. Brazílie mluví o opakování války o Falklandy
včera
Kreml popřel trojstranná jednání s USA a Ukrajinou. Macron přivítal ochotu Putina s ním mluvit
včera
Česko si připomíná druhé výročí tragické střelby na Filozofické fakultě
včera
Na USA není spoleh, obává se Francie. Chystá se na vůdčí roli v obraně Evropy před Ruskem
včera
Víkendová jednání na Floridě jsou nadějná, tvrdí ruští vyjednavači. Kreml ale stupňuje požadavky
včera
Rusko: Evropské změny v mírovém plánu naději na konec války nezvýšily. Možnost nalezení řešení zkomplikovaly
včera
Na záchranu v první linii čekal měsíc. Pak zraněného vojáka zachránil robot
včera
Amerika stupňuje tlak na Madura. Zabavila další tanker
Americké síly pod velením administrativy Donalda Trumpa výrazně vystupňovaly tlak na režim Nicoláse Madura v Karibiku. V sobotu došlo k dalšímu zabavení plavidla převážejícího venezuelskou ropu, což je druhý podobný zásah během pouhých dvou týdnů.
Zdroj: Libor Novák