Zázračný obr Airbus A380 si aerolinky nikdy pořádně nezískal

Jen málo co se vyrovná prvnímu pohledu na letoun Airbus A380. Největší dopravní letadlo světa je tak obrovské, že rozpětí jeho křídel dosahuje délky fotbalového hřiště a pokud by v něm byla jen sedadla druhé třídy, pojalo by až 800 lidí. Cestovat v něm je obzvlášť pohodlné. Vzhledem k tomu, že v tomto letadle můžete strávit až 16 hodin a přeletět půl zeměkoule, jde o nepopiratelný bonus. Kabina nabízí dostatek místa a řadu vymožeností, což z letadla dělá favorita u cestujících i posádky. Mnohem méně si ho však zamilovaly aerolinky.

Evropský výrobce letadel Airbus doufal, že prodá až 750 těchto strojů, na výrobní lince v jihofrancouzském Toulouse jich ale vzniklo jen něco málo přes 250. Ve vzduchu jsou pouhých 13 let.

S doporučenou cenou asi 450 milionů dolarů (zhruba deset miliard Kč) za letadlo je A380 zázrakem plným moderních technologií. Vaz mu ale zlomila skutečnost, že na svět přišlo na základě požadavků jedné končící éry v letecké dopravě. Jeho délku dožití navíc může zkrátit pandemie covidu-19, která měla na odvětví letecké dopravy katastrofální dopad.

Letadlo A380 vzniklo jako odpověď na stroj 747 zvaný Jumbo Jet konkurenční americké společnosti Boeing. Ve světě letectví, kterému dominovaly velké dopravní uzly a jen hrstka dopravců, se ale Jumbu dařilo. Zvyšující se počty cestujících zahltily velké vzdušné přístavy, jako je letiště Johna F. Kennedyho v New Yorku, Narita v Tokiu nebo Heathrow v Londýně. Ta v té době fungovala s využitím plných kapacit. Společnost Airbus se domnívala, že řešením bude větší letadlo, které z těchto letišť pobere více pasažérů, aniž by se zvýšil počet letů.

Místo nákupu větších letadel se však aerolinky vydaly jinou, finančně udržitelnější cestou: plánovaly nakupovat menší letadla a využívat je ke spojení menších letišť, která zahlcena nebyla.

Airbus A380 byl slavnostně předveden v Toulouse na začátku roku 2005 a poprvé vzlétl v dubnu téhož roku. Jde o jediné dvoupatrové letadlo, které kdy bylo postaveno - v podstatě jsou to dva široké letouny postavené na sobě. Airbus přitom v počátečních fázích vývoje zvažoval několik jiných koncepcí. Jedna z nich počítala s tím, že trupy budou postaveny vedle sebe, což by výrobci umožnilo využít komponenty z existujícího letadla A340.

Letadlo zahrnuje několik nových technologií v samotné konstrukci a elektrotechnice, ale zvláštní pozornost Airbus věnoval kabině. V ní se za pomocí vyššího natlakování, snížení hluku a uklidňujícího osvětlení výrobce snažil zmírnit únavu cestujících a celkově zlepšit kvalitu pobytu na palubě.

"Nejvíce mě dostalo, že se na hlavní palubě můžete u okénka postavit," říká historik letectví a autor knihy o historii A380 Graham Simons. "Já měřím 170 centimetrů a když vstoupím do (letadla Boeing) 737 nebo do (letadla Airbus) A320, na místě u okénka se nemůžu postavit kvůli úložnému prostoru nad sedadly. V A380 jsou však stěny v podstatě svislé," dodává.

Kabina je také vysoce variabilní a leteckým společnostem Airbus umožňuje pořídit si luxusní výstřelky, jako jsou sprchy v první třídě. "Pomyšlení na sprchu v letadle je prostě ohromující," říká Simons. "A mají také vyhřívané mramorové podlahy ... (Letecká společnost) Emirates dozadu umístila bar s onyxovou deskou a když se bar nepoužívá, nechrání ho jen tak nějaký hadr, ale kozinka," dodává.

Letadlo ale vyšlo z módy už ve chvíli, kdy ho 25. října 2007 převzal první zákazník, společnost Singapore Airlines. Komerční letecká doprava se přeorientovala a letadla nově uvedená na trh a navržená k přepravě cestujících z bodu A do bodu B bez využití centrálních letišť, jako je Boeing 787 či Airbus A350, už měla stovky objednávek.

Ve finále se tak investice 25 miliard dolarů (asi 556 miliard Kč) leteckému výrobci nevrátí. Přežití A380 stálo na vztahu s aerolinkami Emirates, které si pořídily zhruba polovinu všech dodaných letadel a kolem luxusního cestování v jedinečném obřím stroji si vystavěly celou image. Letadlo si koupily sice i hlavní evropské letecké společnosti, ale jen v několika exemplářích. Airbus navíc nedokázal prodat jediný letoun na klíčovém americkém trhu.

"Byly tu spekulace, že jsme (s A380) přišli o deset let dřív, než jsme měli; podle mě je jasné, že jsme byli deset let pozadu," uvedl v roce 2019 tehdejší šéf Airbusu Tom Enders, když oznamoval, že firma se výrobu letadel A380 rozhodla ukončit. Krátce nato z funkce odstoupil.

Související

Ilustrační foto

Emirates plánují zrušit 30 procent pracovních míst, vyřadí z flotily Airbus A380

Společnost Emirates hodlá zrušit až 30.000 pracovních míst. To je asi 30 procent současného stavu, informovala dnes agentura Bloomberg. Jednoho z největších provozovatelů dálkových letů na světě k tomuto rozhodnutí vedou dopady pandemie způsobené šířením koronaviru. Emirates, podobně jako další letecké společnosti, se potýkají s propadem poptávky a musejí výrazně snížit náklady.

Více souvisejících

Airbus A380

Aktuálně se děje

včera

včera

Ryan Gosling jako Kaskadér.

RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí

Ryan Gosling a Emily Blunt byli loni vedlejšími tvářemi letního fenoménu Barbenheimer, oba byli za své role nominováni na Oscara. Teď se před kamerou, a ve filmu i za kamerou, potkávají u dalšího projektu s blockbusterovými ambicemi. Kaskadér je v tom nejlepším slova smyslu pohodovou zábavou, jež nepostrádá hravost, důmyslnost a zbytečně se nepáře s logikou.

včera

včera

včera

FC Liverpool hraje své domácí zápasy na stadionu Anfield Road.

Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu

Fanoušci fotbalového Liverpoolu už vědí, kdo bude od sezóny 2024/25 novým kormidelníkem jejich miláčků a tudíž nástupcem Jürgena Kloppa, německého kouče, který už předem avizoval, že tato sezóna bude jeho poslední na pozici trenéra anglického celku. Podle BBC se jím stane nizozemský stratég Arne Slot, jenž v současnosti působí jako kouč Feyenoordu Rotterdam. Právě s tímto klubem se měl Liverpool domluvit na uvolnění Slota za 9 milionů eur (v přepočtu přes 226 milionů korun) s tím, že si nizozemský klub přijde na další dva miliony eur (přes 50 milionů korun) v rámci dodatečných bonusů.

včera

včera

Helena Langšádlová

Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja

Výměna na postu ministra pro vědu a výzkum se ve čtvrtek přiblížila. Prezident Petr Pavel přijal demisi končící ministryně Heleny Langšádlové (TOP 09). Na Pražský hrad zároveň zamířil návrh na jmenování Pavla Tuleji, který by se měl v pondělí chopit vládní funkce.

včera

Vladimir Putin

Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva

Kromě bojů na frontě se válka na Ukrajině rozšířila i do strategických oblastí, jako jsou rafinerie, které jsou klíčové pro zásobování Ruska palivy. Ukrajinci k těmto nelehkým akcím využívají dronů, které poškodily některé z těchto rafinerií natolik, že jejich produkce ropy byla omezena. To způsobilo růst cen a nedostatek paliva v celém Rusku.

včera

Petr Fiala

Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín

Premiér Petr Fiala (ODS) uvedl ve čtvrtek do funkce nového ředitele Národního bezpečnostního úřadu Jana Čuřína, který dosud působil jako bezpečnostní ředitel Úřadu vlády. Vláda rozhodla o jeho jmenování na jednom z březnových zasedání. 

včera

včera

Ilustrační fotografie.

Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň

Po vyřazení Viktorie Plzeň z Evropské konferenční ligy, kde zaznamenala poprvé v historii klubu postup až do čtvrtfinále evropského poháru, přičemž v této fázi nakonec nestačila na Fiorentinu, se trenér Miroslav Koubek nechtěl nikterak vyjadřovat ke své budoucnosti. Nyní už je ale jasno v tom, že nejstaršího fotbalového trenéra na scéně tuzemské Fortuna ligy, která bude nosit od příštího ročníku název Chance liga, uvidí fotbaloví fanoušci právě i v následující sezóně. Dvaasedmdesátiletý stratég se totiž dohodl s plzeňským vedením na prodloužení smlouvy o další rok.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO

Rusko v moskevském památníku s názvem Park vítězství odhalilo novou venkovní expozici, která však nemá nic společného s vítězstvím ve druhé světové válce, které se zde obvykle slaví. Pro veřejnost jsou zde vystavena vojenská vozidla a technika západních armád, která byla ukořistěna ruskou armádou ve válce na Ukrajině, kterou Rusko způsobilo. Tyto válečné trofeje slouží jako demonstrace síly a Rusko se rozhodlo je zde prezentovat veřejnosti.

Zdroj: Radek Novotný

Další zprávy