Jen málo co se vyrovná prvnímu pohledu na letoun Airbus A380. Největší dopravní letadlo světa je tak obrovské, že rozpětí jeho křídel dosahuje délky fotbalového hřiště a pokud by v něm byla jen sedadla druhé třídy, pojalo by až 800 lidí. Cestovat v něm je obzvlášť pohodlné. Vzhledem k tomu, že v tomto letadle můžete strávit až 16 hodin a přeletět půl zeměkoule, jde o nepopiratelný bonus. Kabina nabízí dostatek místa a řadu vymožeností, což z letadla dělá favorita u cestujících i posádky. Mnohem méně si ho však zamilovaly aerolinky.
Evropský výrobce letadel Airbus doufal, že prodá až 750 těchto strojů, na výrobní lince v jihofrancouzském Toulouse jich ale vzniklo jen něco málo přes 250. Ve vzduchu jsou pouhých 13 let.
S doporučenou cenou asi 450 milionů dolarů (zhruba deset miliard Kč) za letadlo je A380 zázrakem plným moderních technologií. Vaz mu ale zlomila skutečnost, že na svět přišlo na základě požadavků jedné končící éry v letecké dopravě. Jeho délku dožití navíc může zkrátit pandemie covidu-19, která měla na odvětví letecké dopravy katastrofální dopad.
Letadlo A380 vzniklo jako odpověď na stroj 747 zvaný Jumbo Jet konkurenční americké společnosti Boeing. Ve světě letectví, kterému dominovaly velké dopravní uzly a jen hrstka dopravců, se ale Jumbu dařilo. Zvyšující se počty cestujících zahltily velké vzdušné přístavy, jako je letiště Johna F. Kennedyho v New Yorku, Narita v Tokiu nebo Heathrow v Londýně. Ta v té době fungovala s využitím plných kapacit. Společnost Airbus se domnívala, že řešením bude větší letadlo, které z těchto letišť pobere více pasažérů, aniž by se zvýšil počet letů.
Místo nákupu větších letadel se však aerolinky vydaly jinou, finančně udržitelnější cestou: plánovaly nakupovat menší letadla a využívat je ke spojení menších letišť, která zahlcena nebyla.
Airbus A380 byl slavnostně předveden v Toulouse na začátku roku 2005 a poprvé vzlétl v dubnu téhož roku. Jde o jediné dvoupatrové letadlo, které kdy bylo postaveno - v podstatě jsou to dva široké letouny postavené na sobě. Airbus přitom v počátečních fázích vývoje zvažoval několik jiných koncepcí. Jedna z nich počítala s tím, že trupy budou postaveny vedle sebe, což by výrobci umožnilo využít komponenty z existujícího letadla A340.
Letadlo zahrnuje několik nových technologií v samotné konstrukci a elektrotechnice, ale zvláštní pozornost Airbus věnoval kabině. V ní se za pomocí vyššího natlakování, snížení hluku a uklidňujícího osvětlení výrobce snažil zmírnit únavu cestujících a celkově zlepšit kvalitu pobytu na palubě.
"Nejvíce mě dostalo, že se na hlavní palubě můžete u okénka postavit," říká historik letectví a autor knihy o historii A380 Graham Simons. "Já měřím 170 centimetrů a když vstoupím do (letadla Boeing) 737 nebo do (letadla Airbus) A320, na místě u okénka se nemůžu postavit kvůli úložnému prostoru nad sedadly. V A380 jsou však stěny v podstatě svislé," dodává.
Kabina je také vysoce variabilní a leteckým společnostem Airbus umožňuje pořídit si luxusní výstřelky, jako jsou sprchy v první třídě. "Pomyšlení na sprchu v letadle je prostě ohromující," říká Simons. "A mají také vyhřívané mramorové podlahy ... (Letecká společnost) Emirates dozadu umístila bar s onyxovou deskou a když se bar nepoužívá, nechrání ho jen tak nějaký hadr, ale kozinka," dodává.
Letadlo ale vyšlo z módy už ve chvíli, kdy ho 25. října 2007 převzal první zákazník, společnost Singapore Airlines. Komerční letecká doprava se přeorientovala a letadla nově uvedená na trh a navržená k přepravě cestujících z bodu A do bodu B bez využití centrálních letišť, jako je Boeing 787 či Airbus A350, už měla stovky objednávek.
Ve finále se tak investice 25 miliard dolarů (asi 556 miliard Kč) leteckému výrobci nevrátí. Přežití A380 stálo na vztahu s aerolinkami Emirates, které si pořídily zhruba polovinu všech dodaných letadel a kolem luxusního cestování v jedinečném obřím stroji si vystavěly celou image. Letadlo si koupily sice i hlavní evropské letecké společnosti, ale jen v několika exemplářích. Airbus navíc nedokázal prodat jediný letoun na klíčovém americkém trhu.
"Byly tu spekulace, že jsme (s A380) přišli o deset let dřív, než jsme měli; podle mě je jasné, že jsme byli deset let pozadu," uvedl v roce 2019 tehdejší šéf Airbusu Tom Enders, když oznamoval, že firma se výrobu letadel A380 rozhodla ukončit. Krátce nato z funkce odstoupil.
Související
Emirates plánují zrušit 30 procent pracovních míst, vyřadí z flotily Airbus A380
Airbus zrecykluje první obří A380. Udělá z něj visačky
Aktuálně se děje
před 22 minutami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 55 minutami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 1 hodinou
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 2 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 3 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
Cesta k míru na Ukrajině zůstává podle Donalda Trumpa nejasná, a to i přes "přiměřeně dobré" rozhovory mezi americkými vyslanci a ruským prezidentem Vladimirem Putinem, které ovšem nepřinesly žádný zásadní průlom. Zvláštní vyslanec USA Steve Witkoff a Trumpův zeť Jared Kushner, kteří absolvovali dlouhé úterní jednání v Kremlu, se nyní chystají setkat s předním ukrajinským vyjednavačem Rustemem Umerovem na Floridě. Trump ve středu v Oválné pracovně prohlásil, že Putin by dohodu rád uzavřel, nicméně dodal, že nemůže říct, co z jednání vzejde, protože "k tanci jsou potřeba dva". Prezident také uvedl, že Spojené státy "měly s Ukrajinou něco docela dobře rozpracováno".
Zdroj: Libor Novák