Washington – K vegetariánství, tedy odmítání konzumace masa, vedou lidi různé důvody. Američtí vědci ale varují, že důvody potenciálního zlepšení zdraví by to rozhodně být neměly. Více informací přinesl deník The Telegraph.
Podle amerických vědců vede dlouhodobé vegetariánské stravování ke změnám v lidském genomu, které mohou mít pro lidi závažné následky.
Uvádí, že při vegetariánském stravování dochází ke změnám, které v průběhu generací lidem usnadňují vstřebávání mastných kyselin z rostlin. Zároveň ale mají za následek, že se v lidském těle zvýší produkce kyseliny arachidonové, která zvyšuje riziko zánětlivých onemocnění a rakoviny.
Zvýšená konzumace rostlinných olejů podle nich vede k tomu, že se mastné kyseliny v těle přeměňují právě na nebezpečnou kyselinu arachidonovou. Tato genetická mutace také narušuje tvorbu Omega 3 mastných kyselin, které jsou pro tělo prospěšné a zamezují onemocněním srdce.
Tyto změny podle vědců nejsou okamžité, ale dlouhodobé – promítnou se tak například na potomky vegetariánů. Toto zjištění navíc vysvětluje dřívější výzkum, který indikoval, že vegetariáni mají o 40 % vyšší riziko onemocnění kolorektálním karcinomem – a to navzdory faktu, že konzumace červeného masa riziko zvyšuje.
Související
Konec potravinových náhražek. Označení veganské máslo či netuňák porušují nařízení EU
Zájem o rostlinné potraviny stoupá, supermarkety se trendu přizpůsobují
Aktuálně se děje
včera
Trump změnil názor. Licenci k výrobě raket systému Patriot Ukrajině neudělí
včera
Exšéf Mossadu: Izraelští špioni opakovaně pronikli do íránského jaderného zařízení ve Fordo
včera
Evropa se chystá na zatmění. Přímý pohled do Slunce vám zničí oči dřív, než to pocítíte, varují lékaři
včera
Trump se v Íránu spletl. Nové vedení jmenované Chámeneím prosazuje agresivní přístup
včera
Počet mrtvých v Kolumbii překročil 200. Pohřešují se tisíce lidí
včera
Libanon jako první arabský stát zrušil trest smrti. Zavádí těžké doživotní nucené práce
včera
Orbánova pravá ruka skončila. Novým maďarským prezidentem bude András Baka
včera
Trumpa kvůli hrozbě atentátu odvezli v kontejneru na jídlo
včera
Česká televize představila náhradu za Moravce. Zveřejnila podzimní program
včera
Zelenskyj: Rusko při nejnovější vlně nočních útoků použilo balistické rakety ze Severní Koreje
včera
Přes 130 mrtvých a 500 zraněných. Kolumbie svádí závod s časem, pod troskami zůstávají další lidé
včera
Evropa shání rakety Patriot kde se dá. Ukrajina jich za týden vystřelí víc, než kolik dostane za měsíc
včera
Svržený syrský prezident Bašár Asad byl odsouzen k trestu smrti
včera
Trumpova sít Truth Social prodělává stamiliony. Nový nástroj slibující přednostní informace čelí kritice
včera
Trump si zahrává se zdravím. Doporučil snížit očkování, místo studie se odkázal na názory okolí
včera
13 mrtvých a přes 70 zraněných. Ukrajina podnikla nejničivější útok na Rusko za poslední roky
včera
Vyčistili jsme Hormuzský průliv od min, je plně pod kontrolou USA, tvrdí Trump
včera
Počasí bude tropické do konce prázdnin, déšť se objeví jen výjimečně
10. srpna 2026 22:02
Kolumbie vyhlásila stav národní katastrofy. Počet mrtvých po zemětřesení dál prudce stoupá
10. srpna 2026 20:50
Francie zavádí kvůli vedru krizový stav. Domácnostem omezuje spotřebu vody
Francie se potýká s mimořádně závažnou krizí způsobenou vlnami veder a přetrvávajícím suchem. Podle oficiálních informací ministerstva pro ekologickou tranzici podléhá v současné době omezením spotřeby vody již téměř sedmdesát procent území státu. Nepříznivý vývoj počasí z posledních tří měsíců vytváří nebývalý tlak na veškeré vodní zdroje v zemi.
Zdroj: Libor Novák