Řím - Nápoje bez cukru jsou laickou veřejností pokládány za dietní. Experti z Imperial College v Londýně a ze dvou brazilských univerzit to však vyvrátili. Také je znepokojuje fakt, že tyto nápoje ve velkém konzumují mladí lidé.
V březnu 2015 vyzvala Světová zdravotnická organizace (WHO) instituce, jejichž posláním je ochrana zdraví, aby zahájily účinné strategie k omezení konzumace cukrů a slazených nápojů. Cílem je zabrzdit globální epidemii cukrovky, obezity, nádorů a kardiovaskulárních nemocí.
"Uměle přislazovanými nápoji rozumíme všechny, které neobsahují cukry, ale umělá sladidla. Tyto nápoje reklama vydává za dietní a lidé je obecně rovněž považují za dietní a zdravější než jejich slazené protějšky. Dosavadní studie ukazují, že neexistují pádné důkazy o tom, že tyto nápoje jsou pro zdraví lepší," řekl Cristopher Millet, autor studie nedávno zveřejněné na stránkách časopisu Plos Medicine.
Vědce zejména znepokojuje to, že tyto nápoje konzumují mladí lidé. "Limonády, nápoje s ovocnou příchutí a energetické drinky, které často popíjejí ti, kdo sportují, mají velmi široký trh," říká epidemioložka Maria Carolina Borgesová z Brazilské federální univerzity ve městě Pelotas.
"Sladké nápoje s ovocnou příchutí a s bublinkami jsou stále více rozšířeny mezi dospívající mládeží, která si neuvědomuje, že jejich popíjení znamená přísun mnoha kalorií, ale jen mála výživných látek. A co je ještě horší: mnozí lidé, včetně dospělých, mají tendenci používat je při odtučňovací kúře, ale nahrazují si tak jen kalorie, které tělu nedodali jídlem," uvádí vědkyně.
Experti radí, abychom používali zdravý rozum a tyto nápoje popíjeli jen při zvláštních příležitostech. Pro naše zdraví má skutečný význam pouze jedna tekutina - voda.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Coca-Cola začala psát svůj příběh před 140 lety.K dostání byla jen v lékárnách
Mojito, Margarita nebo Piňa Colada. Jak vznikly oblíbené letní drinky?
nápoje , zdraví , Vědci , Voda
Aktuálně se děje
před 21 minutami
Trump má narozeniny. Ministerstvo zveřejnilo svérázné Macinkovo přání
před 1 hodinou
Další vražda v Praze. Cizinec při konfliktu vytáhl nůž, napadený zemřel
před 2 hodinami
Brazílie vstoupila do MS nemastně neslaně. Katar získal historický bod, slaví Skotsko a Austrálie
před 2 hodinami
Nová letecká linka z Prahy. Do Lisabonu začne létat na podzim
před 3 hodinami
Tragédie v Chorvatsku. Tři Češi nepřežili srážku lodí, potvrdil to konzulát
před 4 hodinami
Výkon Kanady proti Bosně stačil na remízu, Američané vstoupili do MS jasnou výhrou
před 4 hodinami
Odmítnutí švýcarského populačního stropu je mírně pozitivní zprávou i pro Česko
před 5 hodinami
Armáda propustila vojáka, který byl v Kongu, z preventivní karantény
před 6 hodinami
Trumpovo jméno je pryč z Kennedyho centra. Bílý dům vzdoroval do poslední chvíle
před 7 hodinami
ANO by jasně vyhrálo volby, Starostové se v opozičním souboji drží před ODS
před 8 hodinami
Britové zadrželi loď z ruské stínové flotily, oznámil Starmer
před 9 hodinami
Rychleji než dřív. České dráhy od neděle opět jezdí přímo do Hamburku
před 9 hodinami
Írán stále budí nejistotu. Teherán naznačil, jak to má s podpisem dohody
před 10 hodinami
Ebola se nadále šíří v Kongu. Úřady potvrdily nové případy i další úmrtí
před 11 hodinami
Mírovou dohodu s Íránem podepíšeme dnes, oznámil Trump
před 12 hodinami
Počasí bude příští týden tropické, potvrdili meteorologové
včera
Epsteinova oběť ve výpovědi zmínila Andrewa. Dostal ji do královského paláce
včera
Prodejny Penny ve čtvrtek zavřou dříve. Má to zajímavý důvod
včera
Norská princezna se zřejmě nevyhne transplantaci, naznačil to manžel
včera
ODS uspořádala ideovou konferenci. Bouřlivě se řešila otázka přijetí eura
Více než 300 delegátů z celé České republiky se v sobotu 13. června 2026 osobně zapojilo do ideové konference ODS. Dalších téměř 700 lidí sledovalo její průběh prostřednictvím online přenosu na webu strany a sociálních sítích. Konference se stala vyvrcholením několikaměsíční programové a ideové práce, do které se zapojily stovky členů, komunálních politiků, odborníků i podporovatelů strany.
Zdroj: Jan Hrabě