Zná to téměř každý z nás, pracovní týden byl hektický a dlouhý a vy už se těšíte na víkend, kdy vás čeká velká oslava plná jídla a pití. Jeden den plný nepříliš zdravého jídla přece neuškodí, řekneme si. Je to ale skutečně pravda?
Řada z nás si jistě řekne, že pokud se pravidelně stravujeme zdravě, nemůže nám jeden výjimečný den plný nezdravého jídla ublížit. Jenže podle vědců to není pravda.
V nové studii zveřejněný na serveru The National Center for Biotechnology Information experti poukazují na to, že i jediný den nestřídmého hodování a nacpávání se může mít na lidské tělo velký vliv.
Vědci z univerzity v Loughboroughu požádali 15 zdravých lidí, aby celý jeden den jedli stravu s vysokým obsahem tuku. Přijímali tak o 78 procent více kalorií než je doporučená denní dávka. A co vše měli na jídelníčku? Párky, slaninu a smažené vejce na snídani, párky v rohlíků a sýrové sendviče na oběd. A to vše završili zapečeným vepřovým, hamburgerem a čokoládovými muffiny.
Na konci dne se jejich hladina inzulínu v celém těle snížila o 28 procent, což je množství, které je podle vědců „významné". Tělo přitom inzulín potřebuje, aby přeměnil jídlo na energii. Pokud ho vaše slinivka břišní musí vyrábět stále více a více, aby se tělo mohlo vypořádat se vším tím jídlem, může ztratit svou funkci. To vše zvyšuje riziko vzniku diabetu druhého typu.
„Jediný den plný stravy s vysokým obsahem tuku způsobuje nadměrné snížení citlivosti na inzulín – a to i u mladých, zdravých dospělých. To upozorňuje na rychlost, s jakou může nadměrná spotřeba kalorií v tučné stravě ovlivňovat metabolismus glukózy, a naznačuje, že akutní záchvat může mít okamžité zdravotní důsledky pro člověka,“ uvádí se ve studii.
„Je zřejmé, že jeden den pizzy a brambůrek vám nezpůsobí cukrovku, ale dlouhodobě to může mít vliv na vaše zdraví,“ dodávají vědci. Vzhledem k tomu, že se pomalu blíží Vánoce a s nimi k smažený kapr, bramborový salát s majonézou, cukroví a další pochoutky, je dobré myslet na to, že je lepší střídmost a než neustálé nacpávaní se až k prasknutí.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Úřady varují před padělkem léku Ozempic. Lidé se mohou ocitnout v ohrožení života
V Česku nebude dva týdny dostupný injekční lék na cukrovku
cukrovka , Vědci , potraviny jídlo
Aktuálně se děje
včera
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
včera
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
včera
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
včera
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
včera
Konec jedné kapitoly. Exprezidenta Čaputová oznámila rozchod
včera
Taxikář střílel v Poleradech. Pro raněného letěl vrtulník, případ řeší policie
včera
Medardovské počasí dorazí se zpožděním, potvrdili meteorologové
včera
Kuba je na suchu. Ropná blokáda USA nechala zemi v kritickém stavu
včera
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
včera
Počet mrtvých po zemětřesení na Filipínách překročil tři desítky
včera
Trump vyzval Írán a Izrael k okamžitému zastavení palby. Ukončili jsme operaci, reagoval Teherán
včera
Obama byl zděšen, Washington měl Londýn za neschopný. Nová kniha odhaluje, jak USA reagovaly na brexit
včera
EU slaví, Rusko zuří. V Arménii zvítězila ve volbách vládnoucí proevropská strana
včera
Pavel z jednání vlády po pár minutách odešel. Povede delegaci na OSN
včera
Si Ťin-pching dorazil na návštěvu Severní Koreje. Experti vysvětlují, proč přiletěl za Kimem
včera
Zelenskyj se sešel s evropskými lídry. Definovali pět základních podmínek pro příměří
včera
Netanjahu Trumpa neposlechl. Izraelská armáda zahájila bombardování Íránu
včera
Filipíny zasáhlo silné zemětřesení. Počet mrtvých roste
včera
Počasí se příští víkend ochladí, mohou se objevit deště i bouřky
7. června 2026 21:44
Arménci dali Rusku košem. Ve volbách jasně vyhrává strana premiéra Pašinjana, ukazují odhady i první výsledky
V arménských parlamentních volbách přesvědčivě vede vládnoucí strana Občanská smlouva současného premiéra Nikola Pašinjana. Podle prvních odhadů výsledků zveřejněných bezprostředně po uzavření volebních místností získalo premiérovo uskupení 56,7 procenta hlasů. Hlavní opoziční blok Silné Arménie vedený rusko-arménským oligarchou Samvelem Karapetjanem výrazně zaostal, když podle těchto prognóz obdržel pouhých 17,5 procenta hlasů. Oficiální předběžné výsledky plánuje Ústřední volební komise zveřejnit v pondělí.
Zdroj: Libor Novák