Jak zakončit lidskou potřebu? Výjimkou nebyly zbytky kukuřičných klasů ani časopisy. Bratři Scottovi zbohatli na toaletní papíře

Již od pradávna lidé hledali šikovný způsob, jak čistotně zakončit vykonání potřeby. Naši předci obvykle vzali do ruky to, co bylo při ruce, např. listy, mech, mušle, ovčí vlnu, seno, sníh, vřetena kukuřičných klasů a později i stránky novin a knih. Starověcí Řekové používali jíl a kamení, zatímco Římané upřednostňovali houby a slanou vodu. Koho nakonec napadlo vytvořit komerční produkt určený pouze k utírání části lidského pozadí?

První výrobek určený k tomuto účelu představovaly plátky manilského konopí napuštěné výtažkem z aloe vera. S touto novinkou přišel v roce 1857 newyorský podnikatel Joseph Gayetty, který ji propagoval jako prevenci proti hemeroidům. Gayetty byl velmi hrdý na svůj produkt a každý plátek měl na sobě vyražené jeho jméno. Podnikatelský úspěch se ale nedostavil. Tehdejší Američané si totiž zvykli používat stránky z katalogu Sears Roebuck, jenž dostávali do schránky zdarma, a neviděli proto v nákupu Gayettova vynálezu žádný smysl.

Jak uvádí Linda McRobbieová ve svém článku pro internetové stránky mentalfloss.com, změna přišla až v roce 1890. Dva bratři, Clarence a Edward Scottovi, tehdy zpopularizovali koncept toaletního papíru na rolce. Papírny Scott se díky němu staly mnohem úspěšnějšími než Gayetty, protože k jeho prodeji využívaly hotely a lékárny. Trvalo to ale ještě řadu let, než nákup toaletního papíru přestal být společenským tabu. Bratři Scottovi se proto až do roku 1902 zdráhali otevřeně přihlásit se ke svému průlomovému výrobku.

„Nikdo ho nechtěl nazývat jeho jménem,“ řekl Dave Praeger, autor knihy Poop Culture: How America Is Shaped by Its Grossest National Product. „Bylo to takové tabu, že se o tomto výrobku vůbec nemluvilo.“ Roku 1930 přišla německá společnost Hakle s chytrým marketingovým tahem: „Žádejte Hakle a nebudete muset říkat toaletní papír.“  

Technologický pokrok pomohl rozšíření

S postupem času se oblíbenost a povědomí o toaletním papíře rozšiřovaly. Dokud se ale neobjevila technologicky nová sanitární řešení, přijetí výrobku všemi vrstvami obyvatelstva nenastalo.

Na konci 19. století se stále více domů začalo stavět se splachovacím záchodem, jenž byl připojen na vnitřní odpadní potrubí. Lidé začali vyhledávat produkt, který by se po spláchnutí dostal jednoduše pryč, což se u mechu a vřeten kukuřičných klasů nestávalo. Reklamy na toaletní papír tak doplňovala nejen doporučení lékárníků, ale i instalatérů.  

Počátkem 20. století byl toaletní papír stále propagován především jako léčivo. Hoberg Paper Company se v roce 1928 pokusila jít jinou cestou. Společnost představila značku Charmin a doplnila ji pohlednou ženskou postavou. Genialita kampaně spočívala v zobrazení produktu ve spojení s měkkostí a ženskostí, přičemž se vyhnula poukazování na skutečný účel toaletního papíru. Značka Charmin se stala neskutečně úspěšnou a pomohla společnosti přežít velkou hospodářskou krizi ve 30. letech 20. století. Ženské postavy nahradily o několik desetiletí později děti a medvídci, jež na baleních s toaletním papírem můžeme vidět dodnes.    

Budoucnost toaletního papíru

Byznys s toaletní papírem se ve 21. století rozšiřuje především do rozvojových zemí. Od roku 2004 se zisky s tímto obchodním artiklem v Brazílii více než zdvojnásobily. Radikální vzestup prodeje pravděpodobně souvisí s demografickými změnami, pozitivním smýšlením o budoucnosti a růstem příjmů.

„Úroveň globalizace můžeme měřit podle rozšíření západních hygienických návyků,“ uvedl Praeger. Když si lidé s průměrnou mzdou v nějaké zemi mohou dovolit toaletní papír, znamená to, že určitá úroveň bohatství a konzumní způsob života již dorazily. Lidé tak mají každý měsíc nejen nějaké peníze navíc, ale také se dostávají do sféry vlivu západního marketingu.

Během posledních několika let došlo ke zvyšování ceny surovin nezbytných k výrobě toaletního papíru, rostly náklady na energii, a dokonce i voda se stala vzácnější. Papírny tak budou možná pokračovat ve zvyšování cen. Stane se toaletní papír jednou luxusním zbožím a je možné bez něj žít?  

Pravdou je, že lidstvo bez něj dokázalo vydržet velmi dlouhou dobu. Dokonce i v současnosti nepatří toaletní papír k nezbytné výbavě každé domácnosti. Například v Japonsku se stává stále oblíbenější záchod, který jeho obvyklé funkce doplňuje o bidet a fén. Na mnoha místech na světě se po vykonání potřeby nadále používá pouze voda. Konec toaletního papíru je ale přesto velmi nepravděpodobný. Koneckonců, marketingová mašinérie zůstává všemocná.

Související

Příroda na poloostrově Kola, ilustrační fotografie.

Objevili sovětští vědci peklo? Kolský hlubinný vrt skrývá tajemství

Sovětští vědci na začátku devadesátých let vytvořili nejhlubší vrt na světě. Dosáhli hloubky přes dvanáct kilometrů, než je zastavila porucha. Zatímco se oficiální zprávy odvolávají na nedostatek financování a celkovou bezvýslednost takového výzkumu, místní obyvatelé a milovníci paranormálních jevů mají jasno – vrtání skončilo, protože vědci objevili peklo. 

Více souvisejících

věda toaletní papír

Aktuálně se děje

před 11 minutami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 37 minutami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 59 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

včera

včera

Lidé na Ukrajině prchají před válkou

Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili

Více než 3 000 ukrajinských uprchlíků našlo nový domov v hrabství Essex díky vládnímu programu Homes for Ukraine, který poskytuje možnost ubytování u místních hostitelů. Navzdory příslibům nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa ukončit válku však mnozí Ukrajinci odmítají mír na úkor ztráty území.

včera

COP29

Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť

Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.

včera

Itálie, ilustrační foto

Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany

V reakci na výsledek prezidentských voleb v USA se italská vesnice Ollolai na Sardinii rozhodla nabídnout Američanům šanci začít nový život v Evropě. Tento krok je součástí dlouhodobého úsilí vesnice o revitalizaci po desetiletích depopulace, kdy se vesnice potýká s úbytkem obyvatel. Ollolai se rozhodla nabídnout zchátralé domy za cenu jednoho eura (asi 25 korun), aby přilákala nováčky, kteří by pomohli obnovit její úpadek.

včera

včera

včera

Tedros Adhanom Ghebreyesus

Generální ředitel WHO skončil v nemocnici

Generální ředitel Světové zdravotnické organizace (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus byl propuštěn z nemocnice Samaritano Barra da Tijuca v Rio de Janeiru, kde strávil noc pod lékařským dohledem.

včera

včera

včera

včera

včera

EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané

Evropská unie se po zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem připravuje na možnou obchodní válku. Trump během kampaně slíbil, že navýší cla na dovoz produktů z EU i Číny. O problematice této politiky promluvil ekonom Pavel Kuchař z Univerzity Palackého v Olomouci.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy