Vliv vitamínů a dalších prospěšných látek na lidský organismus je dnes zmapován takřka dokonale. Přesto se objevují studie, které před nadbytkem vitamínů varují a upozorňují, že mohou člověka i zabít. Opačně to platí v případě některých tuků, které jsou pro tělo velmi prospěšné.
Jezte vitamíny a vyvarujte se tuku. Tak zní zjednodušené rady lékařů, dietologů a fitness trenérů. Poslední studie ale naznačují, že pokud chcete být opravdu zdraví, možná byste to měli začít dělat naopak.
Mezinárodní vědecký tým zveřejnil v odborném časopise American Medical Association studii, podle níž jsou vitamíny v umělé formě pro lidské tělo ve větším množství toxické. Jedné se zejména o betakaroten, selen a vitamíny A, C a E.
Studie ukázala, že vitamín C a selen ve velkém množství zatěžují játra, stále jsou na tom ale ještě relativně dobře. Nadměrné užívání vitamínu E ale zvýšilo riziko úmrtí o čtyři procenta, beta karotenu o sedm procent a vitamínu A o 16 procent. Platí to zejména pro umělé vitamíny.
U žen se po zdvojnásobení doporučené denní dávky vitamínu A zvýšil výskyt osteoporózy a vitamíny C, E a betakaroten zvyšovaly hladinu cholesterolu. Vyšší dávky vitamínu D pro změnu přispívají k vyššímu riziku trombózy. Podle odborníků je tedy načase vyhnout se umělým vitamínům a soustředit se spíše na ovoce a zeleniny, které obsahují i další látky pro tělo potřebné a navíc je u nich mnohem nižší riziko předávkování.
Dejte si raději rybu
Někteří možná pamatují doby, kdy se dětem podával na lžičce rybí tuk. Ačkoliv jde dnes už o metodu zastaralou, měla co do sebe. Rybí tuk a maso obecně je pro lidský organizmus velmi prospěšný a jeho náhražky zdaleka nedosahují takových kvalit, upozornil magazín Time.
Omega 3 mastné kyseliny mají tendenci snižovat riziko infarktu a jiných srdečních chorob, poslední doporučení lékařů ale dokonce mluví o tom, že by se měly v jídelníčku vyskytovat častěji i tučné ryby. Podle odborníků totiž mohou snižovat riziko úmrtí až o 18 procent.
Co by se naopak zřejmě nemělo je nahrazovat tuk umělými přípravky. Některé studie totiž nazančujú, že doplňky stravy, které obsahují účinné složky eikozapentaenové (EPA) a dokosahexaenové kyseliny (DHA), vůbec nemusí snižovat riziko infarktu.
Tým vědců z amerického institutu Mayo Clinic Proceedings podotkl, že předchozí studie prokazující účinnost výše uvedených složek byly financovány právě skupinou výrobců a prodejců výživových doplňků z ryb. Právě proto by nemuselo jít o průkazné studie.
Související
Rady na extrémně teplý víkend. Víme, kteří lidé by vůbec neměli chodit na slunce
Odmítnutí švýcarského populačního stropu je mírně pozitivní zprávou i pro Česko
Lidé , léky , potraviny jídlo
Aktuálně se děje
před 58 minutami
Trump: V nejbližší době prohlásím Hormuzský průliv za území Spojených států
před 2 hodinami
Předpověď počasí na příští týden slibuje déšť. Meteorologové ale mírní očekávání
včera
Sucho v Evropě způsobuje i fenomén, který experti pozorují už desítky let
včera
Podvod připravil seniora o miliony. Myslel si, že investuje s premiérem
včera
Sparta se ke Slavii v Lize mistrů nepřidá. V předkole nestačila na Lyon
včera
Plány monarchie odhaleny. Figuruje stále i jméno bývalého prince Andrewa
včera
Policie zastavila pátrání po pohřešovaném z jezera Most. Zmizel při bouřce
včera
Pražské letiště obnovilo provoz na hlavní ranveji. Prošla modernizací
včera
Motocyklista Salač senzačně zvítězil na okruhu Silverstone. Vyhrál ve třídě Moto2
včera
Počasí o víkendu: Česko sejmou další vedra, místy se čeká až 37 stupňů
včera
Zelenskyj má další problém. Nikomu se k Trumpovi nechce
včera
Rozsáhlé razie ve Francii: Kvůli požárům byly zatčeny stovky lidí
včera
Tusk: Polské bezpečnostní složky zmařily ruský atentát na amerického občana ve Varšavě
včera
Protiválečný politik Naděždin, kterému Moskva nepovolila kandidovat proti Putinovi, uprchl z Ruska
včera
Trumpovi se nelíbí drony ze zahraničí. Uvalil na ně stoprocentní cla
včera
V chorvatském Omiši vypukl rozsáhlý požár, pomáhají i čeští policisté
včera
Evropská ekonomika dostala pomyslnou ránu do obličeje. A hned dvakrát za sebou
včera
Nové detaily Trumpova odjezdu z Turecka: Na stole byl původně jiný plán, v kontejneru na jídlo nejel sám
včera
Pokusy o sebevraždu na letadlové lodi? Zkreslujete informace, naštval se Hegseth
včera
Tchaj-wan vypnul internet. Blackoutem simuloval čínskou invazi
Tchaj-wan poprvé ve své historii uspořádal cvičení, při kterém simuloval rozsáhlý výpadek internetu. Úřady tímto krokem reagují na rostoucí obavy o bezpečnost podmořských kabelů, jež představují klíčové digitální spojení ostrova se světem. Manévry měly za cíl prověřit připravenost obyvatelstva i záložních komunikačních systémů na případný konflikt či blokádu ze strany Číny.
Zdroj: Libor Novák