Po šálku espresa někdo hned usne, zatímco druhý je několik hodin čiperný. Je tomu tak proto, že citlivost na kofein je velmi individuální a každý reaguje jinak. Přesto některé signály není radno podceňovat, tělo vám jimi dává najevo, že by další přísun kofeinu nemuselo zvládnout.
Když vypijeme příliš mnoho kávy, organismus to zjistí a vysílá signály, jimž je dobré věnovat pozornost, abychom zmírnili případné negativní účinky nápojů na bázi kofeinu, napsal italský deník Corriere della Sera.
Káva není jen stimulantem centrálního nervového systému, ale blokuje také receptory adenosinu, významné chemické sloučeniny podílející se i na spánku, a zároveň zvyšuje hladinu adrenalinu, dopaminu a glutamátu. Tyto reakce mohou vyvolat úzkost, nervozitu, rozrušení a dokonce výbuchy zuřivosti. Zvyšují také frekvenci srdečního tepu. Proto by se všichni, kdo trpí srdečními chorobami, měli kávy vyvarovat.
Není nic lepšího než šálek kávy, abychom během několika okamžiků odstranili únavu. Ale tento účinek rychle mizí a nastává útlum. Podle studie z roku 2012, publikované na stránkách časopisu Neuropsychopharmacology, může popíjení kávy na pracovišti snižovat produktivitu práce.
Mnozí lidé spoléhají na svůj příděl kofeinu, aby byli celý den bdělí, ale ve skutečnosti jde o takzvanou falešnou energii. Pouze jídlo může dodat organismu palivo, které potřebuje, upozorňuje lékařka a nutriční poradkyně Jenna Braddocková.
Kofein je močopudný, a proto ten, kdo pravidelně popíjí kávu, je vystaven nebezpečí dehydratace organismu, pokud pravidelně nedoplňuje tekutinu v podobě vody. Bylo rovněž prokázáno, že káva (i ta bez kofeinu) má projímavý účinek zhruba na 30 procent lidí. Vědci zatím přesně nevědí, čím to je způsobeno, ale předpokládají, že zde může hrát roli stimulující účinek kyseliny kávové na střeva.
Proto je vhodné doplnit šálek kávy nějakým zákuskem, protože jídlo zpomaluje průchod nápoje žaludkem a trávicím traktem do močového měchýře. Lépe je také zvolit více černou kávu, jako jsou francouzské pražené kávy, které jsou méně kyselé a obsahují méně kofeinu.
Kofein patří ke třem hlavním příčinám škubání očního víčka. Studie Newyorské univerzity ukázala, jak kofein stimuluje serotonin a noradrenalin, chemické látky, které slouží k přenášení vzruchů a mohou zvyšovat reaktivitu svalů a nervů. V takovém případě je vhodné vynechat kávu a doplnit tekutiny.
Vědci rovněž přisuzují kávě schopnost narušovat spánek, zhoršovat jeho kvalitu a zkracovat jeho dobu. Káva působí na cirkadiánní rytmus, což je přibližně čtyřiadvacetihodinový interval, v němž se střídají spánek a bdění, a způsobuje, že je pro jejího konzumenta obtížnější usnout. A protože spánek má zásadní význam pro kognitivní (poznávací) funkce, je jakýkoli případný přínos kofeinu okamžitě přehlušen nedostatkem odpovídajícího odpočinku.
Ačkoli to neplatí ve všech případech, protože citlivost na kofein se u jednotlivců liší, je lépe vyhnout se konzumaci kávy po 16. hodině, aby se tak zabránilo případným negativním dopadům na spánek.
Související
Vojtěch prosazuje omezení dostupnosti energetických nápojů
Coca-Cola začala psát svůj příběh před 140 lety.K dostání byla jen v lékárnách
Aktuálně se děje
včera
Trump změnil názor. Licenci k výrobě raket systému Patriot Ukrajině neudělí
včera
Exšéf Mossadu: Izraelští špioni opakovaně pronikli do íránského jaderného zařízení ve Fordo
včera
Evropa se chystá na zatmění. Přímý pohled do Slunce vám zničí oči dřív, než to pocítíte, varují lékaři
včera
Trump se v Íránu spletl. Nové vedení jmenované Chámeneím prosazuje agresivní přístup
včera
Počet mrtvých v Kolumbii překročil 200. Pohřešují se tisíce lidí
včera
Libanon jako první arabský stát zrušil trest smrti. Zavádí těžké doživotní nucené práce
včera
Orbánova pravá ruka skončila. Novým maďarským prezidentem bude András Baka
včera
Trumpa kvůli hrozbě atentátu odvezli v kontejneru na jídlo
včera
Česká televize představila náhradu za Moravce. Zveřejnila podzimní program
včera
Zelenskyj: Rusko při nejnovější vlně nočních útoků použilo balistické rakety ze Severní Koreje
včera
Přes 130 mrtvých a 500 zraněných. Kolumbie svádí závod s časem, pod troskami zůstávají další lidé
včera
Evropa shání rakety Patriot kde se dá. Ukrajina jich za týden vystřelí víc, než kolik dostane za měsíc
včera
Svržený syrský prezident Bašár Asad byl odsouzen k trestu smrti
včera
Trumpova sít Truth Social prodělává stamiliony. Nový nástroj slibující přednostní informace čelí kritice
včera
Trump si zahrává se zdravím. Doporučil snížit očkování, místo studie se odkázal na názory okolí
včera
13 mrtvých a přes 70 zraněných. Ukrajina podnikla nejničivější útok na Rusko za poslední roky
včera
Vyčistili jsme Hormuzský průliv od min, je plně pod kontrolou USA, tvrdí Trump
včera
Počasí bude tropické do konce prázdnin, déšť se objeví jen výjimečně
10. srpna 2026 22:02
Kolumbie vyhlásila stav národní katastrofy. Počet mrtvých po zemětřesení dál prudce stoupá
10. srpna 2026 20:50
Francie zavádí kvůli vedru krizový stav. Domácnostem omezuje spotřebu vody
Francie se potýká s mimořádně závažnou krizí způsobenou vlnami veder a přetrvávajícím suchem. Podle oficiálních informací ministerstva pro ekologickou tranzici podléhá v současné době omezením spotřeby vody již téměř sedmdesát procent území státu. Nepříznivý vývoj počasí z posledních tří měsíců vytváří nebývalý tlak na veškeré vodní zdroje v zemi.
Zdroj: Libor Novák