Ačkoliv legendární Hogo Fogo tvrdil, že "Alkohol podávaný v malých dávkách neškodí v jakémkoliv množství!" realita je bohužel jiná. A dá se souhlasit jen s první polovinou výroku.
Existuje pojem standardní drink nebo také alkoholová jednotka. Je to množství alkoholu, které by zdravé osobě nemělo nijak ublížit. V České republice je to 10 gramů absolutního (100%) etanolu. Počet jednotek nelze odhadovat od vypitých skleniček, ale od obsahu alkoholu v nápoji. Jedna jednotka je například jedno desetistupňové pivo nebo malý panák tvrdého alkoholu.
U mužů je za přiměřenou dávku považováno 20 až 40 gramů alkoholu denně. U žen 10 až 30 gramů. Každý národ si však určuje přiměřenou dávku sám, takže pánové ve Francii mohou dle místních lékařů zkonzumovat až 60 gramů alkoholu denně. Pokud denně zkonzumujete více než pět jednotek alkoholu, hrozí vám závažné zdravotní obtíže.
Česká republika je na světě třetí ve spotřebě alkoholu na hlavu. Každý Čech vypije ročně 12 litrů čistého alkoholu. To má samozřejmě obrovský vliv na zdraví. Lidé především podceňují výživovou hodnotu alkoholu. 1 gram alkoholu má 7 kalorii.
Například gram tuku jich má 9. Například sklenice oblíbeného drinku Pina colada má 499 kalorii, což je asi tolik, kolik má hamburger. Půl litru desetistupňového piva má 775 kilokalorií, což je přibližně tolik kolik má chlebíček se šunkou. Proto je potřeba pít alkohol s rozmyslem. Odborníci doporučují jej konzumovat s jídlem. Při jídle se lépe vstřebává, a navíc napomáhá trávení.
Studie provedená vloni v Británii, na více než 2 milionech lidí ukázala, že umírněné pití alkoholu má blahodárný vliv na srdce. Nejlépe na tom jsou ženy po 55 letech věku, kterým mírné dávky alkoholu denně snižovali cholesterol a zlepšovali funkci srdce. Naopak u pijanů či přímo alkoholiků vysoké dávky alkoholu zapříčiňovaly problémy se srdcem.
Naopak v případě rakoviny alkohol škodí i v malém množství. Mezinárodní studie z roku 2016 dokázala, že i u příležitostných konzumentů alkoholu vzrůstá riziko rakoviny hltanu, hrtanu, jícnu, jater, tlustého střeva, konečníku a prsu. O 6% více občasných konzumentek alkoholu onemocní rakovinou prsu, než je tomu u abstinentek.
Alkohol má také vliv na cukrovku. Zatímco v malém množství může pomoci zabránit v jejím rozvoji, ve velkém množství ji naopak může vyvolat. Stejný vliv může mít i na náladu. Alkohol přispívá k depresím a změnám nálad. Velké množství alkoholu způsobuje výpadky paměti. Pijani a alkoholici trpí nespavostí.
Požívání alkoholu tedy závisí na úvaze každého. V malém množství může prospívat. Pokud ovšem ztratí piják hranice, přispívá k jeho záhubě mnoha způsoby.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Záchytka jako český vynález. První protialkoholní stanice se otevřela před 75 lety
Trump slíbil zrušení cel na whiskey. Zásluhy připsal králi Karlovi
Aktuálně se děje
před 35 minutami
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
před 1 hodinou
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
před 2 hodinami
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
před 2 hodinami
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
před 3 hodinami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 4 hodinami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 4 hodinami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 6 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
včera
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
včera
Ministryně pro místní rozvoj Mrázová byla napadena
včera
Musk se stane prvním dolarovým trilionářem na světě. SpaceX míří na burzu
včera
Kallasová se ostře ohradila proti zrušení svého úřadu. Tisícům zaměstnanců EU poslala rázný mail
Šéfka evropské diplomacie Kaja Kallasová se ostře ohradila proti diskusím o možném zrušení či radikální reorganizaci Evropské služby pro vnější činnost (EEAS). V interním e-mailu zaslaném pěti tisícům zaměstnanců unijní diplomatické služby zdůraznila, že instituce přináší celému bloku jasnou přidanou hodnotu, a to zejména v době, kdy v Evropě zuří plnohodnotná válka.
Zdroj: Libor Novák