Pití mléka: Opravdu pomáhá našim kostem?

Někdo na sklenici mléka nedá dopustit podobně jako na kávu s mlékem, či řadu dalších mléčných výrobků. Mnozí se mléku vyhýbají jako čert kříži. Vědci dnes nemají jasno, jestli je mléko zdravé nebo naopak nebezpečné.

Snad každý slyšel, že by měl pít v dětství hodně mléka, aby měl silné kosti. Má to svou logiku, jelikož obsahuje kalcium, které nepochybně pomáhá zdraví kostí udržováním správné hladiny minerálu.

Jenže tuto jednoduchou rovnici jednoznačně nepotvrdila řada experimentálních studií. Vědci z Harvardovy univerzity pozorovali 10 let od roku 1997 skupinu 77 000 žen. Jenže mezi skupinou, která pila mléko na každodenní bází a skupinou nepijící mléko, nenašli vědci žádný rozdíl v množství zlomenin.

Obdobný výsledek zaznamenal stejný tým vědců, když pozoroval dlouhodobě 330 000 mužů. Žádné signifikantní změny u pijáků a nepijáků mléka nezaznamenali.

Rozporuplného výsledku se dobrali i vědci na Novém Zélandě. U lidí, kteří měli pozorovatelný větší příjem kalcia (částečně také díky konzumaci mléka) zjistili zlepšený stav minerálů v kostích po dvou letech. Nicméně po uplynutí dvou let se již stav jejich kostí podle studie nezlepšoval.

Zmatek prohloubila i švédská studie z roku 2014, podle jejího závěru vypití tří a více sklenic mléka denně může mít dokonce negativní vliv. Každodenní pití mléka je podle výsledků tohoto výzkumu spojeno s častějšími zlomeninami a dokonce zvětšovalo riziko předčasného úmrtí.

Nicméně studie se ptala respondentů na jejich stravovací návyky v minulosti, což mírně znevěrohodňuje reálné množství zkonzumovaného mléka a mléčných výrobku respondenty výzkumu.

Rozporuplnost švédské studie doplňuje i fakt, že poukázala na menší výskyt fraktur u respondentů, kteří jedli pravidelně sýr a jogurty. 

Pro všechny, kteří se mléka straní, je vhodné upozornit, že světová medicína nepovažuje výsledky dílčích studií za dostatečně silné k tomu, aby považovala pití mléka za jiné než příznivé pro zdraví kostí.

Související

Jak najít závadné kojenecké výživy

Hygienici stahují z trhu kojenecké výživy. Mohou být kontaminované

Hlavní hygienička České republiky Barbory Macková varovala před konzumací vybraných šarží několika značek kojenecké výživy, které byly staženy z trhu kvůli riziku kontaminace toxinem cereulid. Podle dostupných informací byly do Česka od poloviny prosince dovážena balení těchto produktů z Francie, Německa, Nizozemska, Švýcarska a Irska. Problém se týká výrobků značek Nutrilon, Babybio, Bebelo, Beba, Aptamil či Alfamino.
Mléko

WHO objevila virus ptačí chřipky v mléce infikovaných zvířat

Ve velmi vysokých koncentracích byl virový kmen A ptačí chřipky H5N1 detekován v syrovém mléce infikovaných zvířat, informovala ve svém pátečním prohlášení Světová zdravotnická organizace (WHO). Zatím není známo, jak dlouho může virus v mléce přežít, uvedla agentura AFP s odkazem na WHO.

Více souvisejících

Mléko potraviny jídlo stravování zdraví výzkum

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

Princ Andrew

Epsteinova oběť ve výpovědi zmínila Andrewa. Dostal ji do královského paláce

Výpověď Sarah Kellenové, ženy zneužívané americkým finančníkem a sexuálním delikventem Jeffrey Epsteinem, před vyšetřovací komisí americké Sněmovny reprezentantů je velkým tématem ve Velké Británii. Kellenová totiž uvedla, že byla na večeři v apartmánech bývalého prince Andrewa v Buckinghamském paláci. Informovala o tom BBC. 

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Martin Kupka

ODS uspořádala ideovou konferenci. Bouřlivě se řešila otázka přijetí eura

Více než 300 delegátů z celé České republiky se v sobotu 13. června 2026 osobně zapojilo do ideové konference ODS. Dalších téměř 700 lidí sledovalo její průběh prostřednictvím online přenosu na webu strany a sociálních sítích. Konference se stala vyvrcholením několikaměsíční programové a ideové práce, do které se zapojily stovky členů, komunálních politiků, odborníků i podporovatelů strany.

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Ilustrační fotografie.

Stovkám tisíc řidičáků letos vyprší platnost. Výměna je oproti minulosti jednodušší

Řidiči, kterým ještě letos skončí platnost řidičského průkazu, mohou k jeho výměně využít moderní digitální cestu přes Portál dopravy. Upozorňuje na to ministerstvo dopravy. Elektronické podání žádosti plně využívá propojenost státních registrů, je rychlé, bezpečné a levnější. Počet řidičů, kteří dávají přednost digitální formě před osobní návštěvou úřadu, roste.

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

Vít Rakušan (STAN)

Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou

Stále nevyjasněná otázka účasti prezidenta Petra Pavla na červencovém summitu NATO v Turecku vyvolává vášnivé diskuze mezi sněmovními politiky. Podle exministra Víta Rakušana (STAN) není pochyb o tom, že prezident toho může na jednání vyjednat více než ministr zahraničí Petr Macinka (Motoristé). 

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

před 12 hodinami

Fotbal, ilustrační fotografie.

Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný

V době, kdy celý svět žije ve čtvrtek zahájeným fotbalovým světovým šampionátem, přišla pro český fotbal nesmírně bolestná a smutná zpráva. Ve věku 76 let totiž po dlouhé vážné nemoci zemřela tuzemská trenérská fotbalová legenda Petr Uličný, který jako trenér zaznamenal úspěchy s Brnem nebo Olomoucí. Tam zakončil i svou hráčskou kariéru, během které nastupoval i za Spartu a Plzeň.

před 13 hodinami

Zdena Mašínová

Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci

Česko v tomto týdnu zasáhla jedna velmi smutná zpráva, když ve věku 92 let zemřela Zdena Mašínová, dcera odbojáře Josefa Mašína a sestra kontroverzně vnímaných bratří Mašínů. Od pátku je známo, kdy a kde se uskuteční poslední rozloučení s vyznamenanou dámou. 

před 13 hodinami

před 14 hodinami

před 16 hodinami

včera

včera

Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony

Členské státy Severoatlantické aliance usilují o to, aby měl nejvyšší vojenský velitel NATO v Evropě větší pravomoci při sestřelování cizích bezpilotních letounů. Nový návrh by měl být schválen do nadcházejícího červencového summitu lídrů v Ankaře. Podle informací od aliančních diplomatů a představitelů by tak americký generál Alexus Grynkewich získal podstatně větší flexibilitu při operativním přesouvání prostředků protivzdušné obrany a určování stupňů bojové pohotovosti bez nutnosti zdlouhavého schvalování.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy