New York – O tom, že bychom kvůli svému zdraví neměli jíst jídla z fast foodů, toho bylo řečeno a napsáno už hodně. Nově zveřejněná studie, na kterou poukazuje server The Washington Post ale poukazuje, že existuje i jiný důvod, proč se takovým jídlům z dálky vyhýbat.
Nová studie ukazuje, že v některých obalových materiálech, které používají fast foody, byly objeveny škodlivé chemikálie, které jsou spojovány s rakovinou a dalšími zdravotními problémy. Výzkumníci zjistili, že látky tyto látky mohou prosakovat do potravin ze sendvičových a dezertových obalů a lepenkových krabic.
„Máme více než jeden důvod snažit se jíst více čerstvých potravin a snížit naši spotřebu jídla z rychlého občerstvení," uvedla Laurel Schaiderová, jedna z autorek studie a výzkumná pracovnice Silent Spring Institute. „Toto je další důvod."
Psali jsme: Instantní nudle škodí zdraví? Výzkum odhalil nečekané, čtěte Na limonádu zapomeňte. Fast foody přestávají dětem nabízet slazené nápojeVědci zjistili, že jsou obaly často napouštěny perfluoroalkylovanými sloučeninami (PFAS) - tedy látkami, které je mají učinit odolné vůči vodě a mastnotě. Díky nim pak z obalů neprosakují omáčky nebo tuk. Některé z těchto látek však mohou způsobovat rakovinu varlat a ledvin, onemocnění štítné žlázy nebo poruchy imunitního systému u dětí.
Schaiderová a její tým testovali obaly celkem 27 fast foodových společností včetně McDonaldu nebo Starbucks. Každý třetí obsahoval potenciálně škodlivé látky. Největší problémy zaznamenali výzkumníci u papírových obalů, do kterých se balí sendviče, nebo u krabic na hranolky a pizzu. Naopak bez problémů z testů vyšly kelímky na nápoje.
Psali jsme: Zhoubné nádory kostí: Udeří nečekaně při běžné činnosti. Pozor na noční klidovou bolest, říká onkoložka Rakovina penisu: Je nutný radikální řez? Ptali jsme se předního odborníka na nejvážnější problémy mužůZároveň ale vědci říkají, že není třeba panikařit. „Je to opravdu těžké mluvit o spojení mezi tím, co jsme našli v obalu, a tím, jaký to může mít vliv na něčí zdraví," vysvětlila Schaiderová. „PFAS je komplexní kategorie."
Podle Centra pro kontrolu nemocí pro sledování toxických látek a nemocí některé látky skupiny PFAS prokazatelně způsobují „změny v játrech, štítné žláze, a ovlivňují pankreatické funkce nebo hladinu hormonů." Také mohou zvýšit hladinu cholesterolu a zvýšit riziko rakoviny. Je prý ale třeba provést další studie, aby bylo možné pochopit, jak přesně syntéza některých látek - a v jaké kombinaci - může mít vliv na zdraví člověka.
Tato konkrétní studie, která byla zveřejněna v magazínu Environmental Science & Technology Letters, nezkoumala, jaké množství chemických látek se do potravin dostalo. Schaiderová však poukazuje na jiné studie, které prokázaly, že je tento přenos možný - zvláště v případě, že potravina je horká nebo obsahuje emulgované tuky jako je majonéza.
Související
KFC odchází z Kentucky. Je to téma i pro guvernéra
Döner kebab je nejoblíbenějším německým fastfoodem
Aktuálně se děje
před 57 minutami
Zákaz sociálních sítí nefunguje. Většina mladých jej už obešla
před 1 hodinou
Zelenskyj: Ukrajina předala USA konkrétní návrhy na ukončení války
před 2 hodinami
Trump potvrdil, že ze summitu NATO odjel v kontejneru na jídlo. Rubio a Bessent zůstali v ohroženém letadle
před 3 hodinami
Počasí dnes bude na pozorování zatmění Slunce a Perseid ideální
včera
Trump změnil názor. Licenci k výrobě raket systému Patriot Ukrajině neudělí
včera
Exšéf Mossadu: Izraelští špioni opakovaně pronikli do íránského jaderného zařízení ve Fordo
včera
Evropa se chystá na zatmění. Přímý pohled do Slunce vám zničí oči dřív, než to pocítíte, varují lékaři
včera
Trump se v Íránu spletl. Nové vedení jmenované Chámeneím prosazuje agresivní přístup
včera
Počet mrtvých v Kolumbii překročil 200. Pohřešují se tisíce lidí
včera
Libanon jako první arabský stát zrušil trest smrti. Zavádí těžké doživotní nucené práce
včera
Orbánova pravá ruka skončila. Novým maďarským prezidentem bude András Baka
včera
Trumpa kvůli hrozbě atentátu odvezli v kontejneru na jídlo
včera
Česká televize představila náhradu za Moravce. Zveřejnila podzimní program
včera
Zelenskyj: Rusko při nejnovější vlně nočních útoků použilo balistické rakety ze Severní Koreje
včera
Přes 130 mrtvých a 500 zraněných. Kolumbie svádí závod s časem, pod troskami zůstávají další lidé
včera
Evropa shání rakety Patriot kde se dá. Ukrajina jich za týden vystřelí víc, než kolik dostane za měsíc
včera
Svržený syrský prezident Bašár Asad byl odsouzen k trestu smrti
včera
Trumpova sít Truth Social prodělává stamiliony. Nový nástroj slibující přednostní informace čelí kritice
včera
Trump si zahrává se zdravím. Doporučil snížit očkování, místo studie se odkázal na názory okolí
včera
13 mrtvých a přes 70 zraněných. Ukrajina podnikla nejničivější útok na Rusko za poslední roky
Ukrajinské bezpilotní letouny, které zasáhly město Nižněkamsk v ruské republice Tatarstán, podle místních úřadů způsobily úmrtí nejméně 13 lidí a zranění dalších 75 osob. Podle webu CNN je o nejničivější útok na ruském území za poslední dva roky. Vzhledem k rozsahu následků si vyžádal okamžitou pozornost regionálních i státních orgánů.
Zdroj: Libor Novák