Obecný příběh o zásahu ruské propagandy zní, že Rusko za pomoci tzv. alternativní pravice pomohlo k zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem. Méně hysterické přístupy argumentují, že snahou Ruska nebylo ani tak zvolit Trumpa, jako vzbudit nedůvěru lidí v americký politický systém. Toto tvrzení se zdá potvrzovat Kongresem zveřejněná část politických reklam zakoupených na Facebooku a Instagramu entitami, o nichž se věří, že jsou napojené na ruskou vládu. Ukazuje se, že Rusko se pokoušelo zasáhnout všechny typy obyvatelstva, aby posílilo kulturní a politické rozdělení v americké společnosti.
Rusové identifikovali některé klíčové skupiny. Na základě informací o jejich objektu – např. zájem o obranu, zbraně, konzervativní hodnoty, Ježíše, ale i lidská práva či manželství stejného pohlaví – vyrobili politickou reklamu na míru. Ačkoliv mnohé z těchto reklam byly cílené na potenciální voliče Trumpa, některé z nich byly zaměřené na voliče demokratického protivníka Bernieho Sandersa a dokonce i na příznivce Hilary Clintonové a obecně na ty typy politických názorů, které jsou v principu proti politickým názorům Trumpa – a Putina.
Část ruských reklam cílila na milovníky, podporovatele či zájemce o americkou vojenskou kulturu a historii. Tyto reklamy, jako např. doporučení facebookové stránky „podporovatelů Druhého dodatku, patriotů a milovníků zbraní“ s názvem „Defend the 2nd“ (Braňte druhý – myšleno Druhý dodatek Ústavy Spojených států amerických umožňující americkým občanům držet zbraně a organizovat milice), spadají politicky spíše do hájemství republikánů a Trumpa. U některých nelze jednoznačně určit politický kontext, jako např. u instagramové reklamy cílící na veterány z Afghánistánu, Iráku či Vietnamu.
Ruská propaganda neopomněla ani na druhou stranu politické a kulturní barikády. Zájemcům o lidská práva, speciálně práva černochů, afroamerickou kulturu či policejní násilí vůči těmto menšinám byla doporučována facebooková skupina „Black Matters“ (Na černé záleží), ne náhodou vzbuzují svým názvem odkazují na diskutovaného hnutí za práva černochů Black Lives Matters (Na černých životech záleží). Rusové též stáli za kampaní „Don’t Shoot Us“ (Nestřílejte na nás), upozorňující na policejní násilí.
Snaha ruské propagandy postihnout všechny možné oblasti má vzhledem k politické orientaci Kremlu značně ironický nádech. Navzdory známému názoru Vladimíra Putina na gaye, Rusy zakoupené poltické reklamy doporučovali LGBT komunitě a jejím příznivcům stránku nazvanou „LGBT United“ (Sjednocená LGBT). Reklama vyzývala k uspořádání protipochodu vůči protestu pořádaného ze strany kansaské baptistické církve. Metadata ukazují, poukazuje web The Verge, že reklama cílila i na příznivce Clintonové a Sanderse. Toho pokropovala i facebooková reklama/stránka „Born Liberal“ (Zrozen liberálem).
Není žádným překvapením, že mnohé zveřejněné, Rusy placené doporučované stránky a skupiny se týkají hlavního podezřelého v kauze ruské propagandy, Donalda Trumpa. Některé, jako „Donald Trump America“, už svým názvem zcela jasně evokují, na koho jsou zacílené. Jiné spíše prezentovali témata, kterými u svých voličů bodovat, speciálně téma migrace a islámu. Názvy těchto skupin jsou též vypovídající – „Stop A.I“ (all invaders – všechny nájezdníky) či „Secured Borders“ (Chráněné hranice).
Pozornost byla věnována i Trumpově obchodnickému zázemí a jeho patriotismu – instagramová reklama nazvaná American Made (Vytvořeno v Americe) představovala svůdné obrazy Trumpovy rodiny a jejich podniků, včetně šperků Ivanky Trump. Jiné příspěvky podporovaly Trumpovu kritiku Clintonové. Facebooková stránka „Army of Jesus (Ježíšova Armáda)“ nabádala své příznivce, aby daly „like“, pokud chtějí, aby Ježíš vyhrál nad ďábelskou Hilary. Na druhou stranu, ruská propaganda cílila i na odpůrce Trumpa, které v rámci kampaně „BM – Not My President (BM – Ne můj prezident – zkratka BM zřejmě odkazuje k bowel movement, tj. vyprazdňování stolice)“ vyzývala k protestnímu pochodu proti Trumpovi.
Samozřejmě, obraz různých politických, kulturních a zájmových uskupení v USA by nebyl kompletní bez muslimské komunity. Rusové na ní nezapomněli a těm zajímajícím se o islám či o Zaida Shakira, jednoho z nejvýraznějších islámských učenců odsuzujících militantní islámský fundamentalismu, nabízeli stránku „United Muslims of America“ (Spojení muslimové Ameriky, reference na Spojené státy americké).
V souvislosti s islámem je zajímavá skutečnost, na kterou zvláště upozornil senátor Richard Burr. Skupina "Save Muslim Knowledge" (Zachraňte islámské vědění) vyzývala k pochodu za ochranu Islámské knihovny vědění ( Islamic Da'wah Center) v Hostounu přesně v tem samý čas (sobota 21. května ve 12:00 hodin), kdy k protestu vůči této instituci vyzvala facebooková komunita „Stop Islamization of Texas (Stop islamizace Texasu).“ Zdá se, že za oběma účty stojící Rusové iniciovali obě strany protestu. Tento případ ukazuje na hlavní cíl ruské propagandy, kterým očividně není ani tak podpora Trumpa prezidentem jako posílení politického a kulturního rozdělení v americké společnosti.
Související

Lipavský s radostí odpověděl komunistce Konečné. Jde o boj s ruskou propagandou

Videa zatčení Gershkoviche a Whelana? Ruská propaganda jede po výměně věznů na plné obrátky
propaganda , Rusko , USA (Spojené státy americké) , Donald Trump , Hillary Clintonová
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Volby se blíží a podpora ANO se nepatrně snižuje. Spolu si polepšilo
před 2 hodinami

Hasiči pokračují v zásahu po výbuchu v Poličce. Nasadili těžkou techniku
před 2 hodinami

Nové návrhy příměří v Gaze. Hamás je ochoten souhlasit, Netanjahu vyjednává
před 3 hodinami

Slovenskem otřásá smrt prokurátora. Našli ho zastřeleného
před 4 hodinami

Záhadná nemoc v Rusku. Pacienti mají vysokou horečku a kašlou krev
před 5 hodinami

Páteční zemětřesení v Asii nepřežilo nejméně 1600 lidí. Stovky osob se nadále pohřešují
před 6 hodinami

Aprílové počasí po víkendu. Meteorologové prozradili, co máme čekat
včera

Přechod na letní čas zpozdí víkendové noční vlaky, upozorňují ČD
včera

Český hokej se rozloučil s legendou. Extraligová kluziště definitivně opouští Milan Gulaš
Aktualizováno včera

Nová bilance tragického zemětřesení v Asii. Záchranné práce pokračují
včera

Elon Musk udělal nečekaný obchod se sítí X. Prodal ji sám sobě
včera

RECENZE: Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností
včera

Albert stáhl z nabídky jeden konkrétní druh zeleniny. Zákazníkům vrátí peníze
včera

Tragédie při motokrosu na Svitavsku. Závodník nepřežil pád
včera

Ukrajina nemusí přijmout nerostnou dohodu, naznačil Zelenskyj
včera

Dnešní noc bude kratší kvůli změně času. Jak se s letním časem vyrovnat?
včera

V Amsterdamu útočil Ukrajinec. Lidé děkují Britovi, který se mu postavil
Aktualizováno včera

Policie vyšetřuje násilnou smrt muže v Pardubicích. V případu padne obvinění
včera

Populismus v Česku. Politolog pro EZ hodnotí nové kampaně ANO, SPD či Motoristů
včera
Toulová dostala Langmajera na vrchol
Natáčení nového filmu Deník shopaholičky režisérky Evy Toulové se vyšplhalo doslova do nebeských výšin. Štáb se usadil v restauraci Oblaca na Žižkovské věži, 66 metrů nad zemí. Když si Bára Seidlová užívala filmové rande s Lukášem Langmajerem, režisérka čelila nečekanému problému – Langmajerovo tříchodové menu mizelo tak rychle, že filmaři sotva stihli spustit kameru.
Zdroj: Martin Hájek