Kongres odhalil zajímavou skutečnost. Ruská propaganda cílila na příznivce lidských práv, islámu, gayů i Clintonové

Obecný příběh o zásahu ruské propagandy zní, že Rusko za pomoci tzv. alternativní pravice pomohlo k zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem. Méně hysterické přístupy argumentují, že snahou Ruska nebylo ani tak zvolit Trumpa, jako vzbudit nedůvěru lidí v americký politický systém. Toto tvrzení se zdá potvrzovat Kongresem zveřejněná část politických reklam zakoupených na Facebooku a Instagramu entitami, o nichž se věří, že jsou napojené na ruskou vládu. Ukazuje se, že Rusko se pokoušelo zasáhnout všechny typy obyvatelstva, aby posílilo kulturní a politické rozdělení v americké společnosti.

Rusové identifikovali některé klíčové skupiny. Na základě informací o jejich objektu – např. zájem o obranu, zbraně, konzervativní hodnoty, Ježíše, ale i lidská práva či manželství stejného pohlaví – vyrobili politickou reklamu na míru. Ačkoliv mnohé z těchto reklam byly cílené na potenciální voliče Trumpa, některé z nich byly zaměřené na voliče demokratického protivníka Bernieho Sandersa a dokonce i na příznivce Hilary Clintonové a obecně na ty typy politických názorů, které jsou v principu proti politickým názorům Trumpa – a Putina.

Část ruských reklam cílila na milovníky, podporovatele či zájemce o americkou vojenskou kulturu a historii. Tyto reklamy, jako např. doporučení facebookové stránky „podporovatelů Druhého dodatku, patriotů a milovníků zbraní“ s názvem „Defend the 2nd“ (Braňte druhý – myšleno Druhý dodatek Ústavy Spojených států amerických umožňující americkým občanům držet zbraně a organizovat milice), spadají politicky spíše do hájemství republikánů a Trumpa. U některých nelze jednoznačně určit politický kontext, jako např. u instagramové reklamy cílící na veterány z Afghánistánu, Iráku či Vietnamu.

Ruská propaganda neopomněla ani na druhou stranu politické a kulturní barikády. Zájemcům o lidská práva, speciálně práva černochů, afroamerickou kulturu či policejní násilí vůči těmto menšinám byla doporučována facebooková skupina „Black Matters“ (Na černé záleží), ne náhodou vzbuzují svým názvem odkazují na diskutovaného hnutí za práva černochů Black Lives Matters (Na černých životech záleží). Rusové též stáli za kampaní „Don’t Shoot Us“ (Nestřílejte na nás), upozorňující na policejní násilí.

Snaha ruské propagandy postihnout všechny možné oblasti má vzhledem k politické orientaci Kremlu značně ironický nádech. Navzdory známému názoru Vladimíra Putina na gaye, Rusy zakoupené poltické reklamy doporučovali LGBT komunitě a jejím příznivcům stránku nazvanou „LGBT United“ (Sjednocená LGBT). Reklama vyzývala k uspořádání protipochodu vůči protestu pořádaného ze strany kansaské baptistické církve. Metadata ukazují, poukazuje web The Verge, že reklama cílila i na příznivce Clintonové a Sanderse. Toho pokropovala i facebooková reklama/stránka „Born Liberal“ (Zrozen liberálem).

Není žádným překvapením, že mnohé zveřejněné, Rusy placené doporučované stránky a skupiny se týkají hlavního podezřelého v kauze ruské propagandy, Donalda Trumpa. Některé, jako „Donald Trump America“, už svým názvem zcela jasně evokují, na koho jsou zacílené. Jiné spíše prezentovali témata, kterými u svých voličů bodovat, speciálně téma migrace a islámu. Názvy těchto skupin jsou též vypovídající – „Stop A.I“ (all invaders – všechny nájezdníky) či „Secured Borders“ (Chráněné hranice).

Pozornost byla věnována i Trumpově obchodnickému zázemí a jeho patriotismu – instagramová reklama nazvaná American Made (Vytvořeno v Americe) představovala svůdné obrazy Trumpovy rodiny a jejich podniků, včetně šperků Ivanky Trump. Jiné příspěvky podporovaly Trumpovu kritiku Clintonové. Facebooková stránka „Army of Jesus (Ježíšova Armáda)“ nabádala své příznivce, aby daly „like“, pokud chtějí, aby Ježíš vyhrál nad ďábelskou Hilary. Na druhou stranu, ruská propaganda cílila i na odpůrce Trumpa, které v rámci kampaně „BM – Not My President (BM – Ne můj prezident – zkratka BM zřejmě odkazuje k bowel movement, tj. vyprazdňování stolice)“ vyzývala k protestnímu pochodu proti Trumpovi.   

Samozřejmě, obraz různých politických, kulturních a zájmových uskupení v USA by nebyl kompletní bez muslimské komunity. Rusové na ní nezapomněli a těm zajímajícím se o islám či o Zaida Shakira, jednoho z nejvýraznějších islámských učenců odsuzujících militantní islámský fundamentalismu, nabízeli stránku „United Muslims of America“ (Spojení muslimové Ameriky, reference na Spojené státy americké).

V souvislosti s islámem je zajímavá skutečnost, na kterou zvláště upozornil senátor Richard Burr. Skupina "Save Muslim Knowledge" (Zachraňte islámské vědění) vyzývala k pochodu za ochranu Islámské knihovny vědění ( Islamic Da'wah Center) v Hostounu přesně v tem samý čas (sobota 21. května ve 12:00 hodin), kdy k protestu vůči této instituci vyzvala facebooková komunita „Stop Islamization of Texas (Stop islamizace Texasu).“ Zdá se, že za oběma účty stojící Rusové iniciovali obě strany protestu. Tento případ ukazuje na hlavní cíl ruské propagandy, kterým očividně není ani tak podpora Trumpa prezidentem jako posílení politického a kulturního rozdělení v americké společnosti.     

Související

Více souvisejících

propaganda Rusko USA (Spojené státy americké) Donald Trump Hillary Clintonová

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Policie SR, ilustrační fotografie.

Slovenskem otřásá smrt prokurátora. Našli ho zastřeleného

Slovensko řeší případ podezřelého úmrtí krajského prokurátora v Banské Bystrici. Jessyho Hassana našli v sobotu večer zastřeleného, o jeho úmrtí informoval i generální prokurátor. Policie pracuje s verzí, že Hassan mohl spáchat sebevraždu.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

včera

včera

Aktualizováno včera

včera

Elon Musk

Elon Musk udělal nečekaný obchod se sítí X. Prodal ji sám sobě

Elon Musk, miliardář se značným vlivem na současnou administrativu amerického prezidenta Donalda Trumpa, oznámil nečekaný krok. Sociální síť X (dříve Twitter) prodal za 33 miliard dolarů společnosti xAI, kterou také vlastní. Jde o firmu věnující se oblasti umělé inteligence. 

včera

Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností.

RECENZE: Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností

Do široké distribuce se po bohaté festivalové štaci dostává celovečerní debut dokumentaristiky Marie-Magdaleny Kochové. Ta druhá zaostřuje na osmnáctiletou protagonistku, která je takzvaným „skleněným dítětem“. Film však ústřední problematiku přesahuje a nabízí mnohem víc. Jde o jeden z emočně nejsilnějších zážitků roku.

včera

včera

včera

včera

Změna času na letní

Dnešní noc bude kratší kvůli změně času. Jak se s letním časem vyrovnat?

Každé jaro a podzim se musíme přizpůsobit změně času – jednou posouváme hodiny vpřed, podruhé zpět. Letní čas, který začíná právě dnes v noci, nám sice přináší delší světlé večery, ale zároveň ubírá hodinu spánku. Jaké důvody stojí za touto změnou? Jak ovlivňuje naše zdraví a který čas by nám prospíval nejvíce?

včera

Aktualizováno včera

včera

Aleš Michal

Populismus v Česku. Politolog pro EZ hodnotí nové kampaně ANO, SPD či Motoristů

Politolog Aleš Michal z Fakulty sociálních studií Univerzity Karlovy v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz komentuje aktuální dění na české politické scéně v době, kdy naplno startují kampaně před podzimními parlamentními volbami. Věnuje se proměně rétoriky hnutí ANO, stabilní pozici SPD, rostoucí roli sociálních sítí v mobilizaci mladých voličů i proměnám tradičního pravolevého dělení. Vysvětluje také, proč čelit populismu neznamená kopírovat jeho jazyk.

včera

Toulová dostala Langmajera na vrchol

Natáčení nového filmu Deník shopaholičky režisérky Evy Toulové se vyšplhalo doslova do nebeských výšin. Štáb se usadil v restauraci Oblaca na Žižkovské věži, 66 metrů nad zemí. Když si Bára Seidlová užívala filmové rande s Lukášem Langmajerem, režisérka čelila nečekanému problému – Langmajerovo tříchodové menu mizelo tak rychle, že filmaři sotva stihli spustit kameru.

Zdroj: Martin Hájek

Další zprávy