Několik amerických senátorů z řad demokratů i republikánů vyzvalo Federální úřad pro letectví (FAA), aby po nehodě etiopských aerolinek z preventivních důvodů zastavil provoz všech letadel Boeing 737 MAX 8. FAA nicméně trvá na tom, že tyto stroje jsou provozuschopné. Také Boeing trvá na tom, že tento typ letadel je bezpečný.
"Svět se stal během méně než šesti měsíců svědkem druhé tragické nehody jednoho z těchto letadel," uvedla demokratická senátorka Elizabeth Warrenová, která se chce stát americkou prezidentkou. "Sice nevím, co bylo příčinou těchto nehod, objevily se ale vážné pochybnosti o tom, zda tato letadla nebyla nasazena do provozu bez dodatečného výcviku pilotů, aby se ušetřily peníze," dodala.
Výzvu k odstavení letadel Boeing 737 MAX 8 učinili i demokratičtí senátoři Richard Blumenthal a Diane Feinsteinová či jejich republikánský kolega Mitt Romney. Všichni se shodují, že tento preventivní krok musí FAA učinit, aby ochránila cestující, piloty a letecký personál.
Blumenthal svou výzvu adresoval také americkým leteckým společnostem American Airlines, Southwest Airlines a United Airlines. Chce po nich, aby dobrovolně odstavily stroje Boeing 737 MAX 8 a MAX 9.
Warrenová se obrátila i na Kongres, od kterého chce, aby kvůli nehodě uspořádal slyšení. Senátní výbor, který má na starosti leteckou dopravu, se zatím k situaci nevyjádřil.
Warrenová v prohlášení upozornila na nový stabilizační systém MCAS zabudovaný v letadle Boeing 737 MAX 8. Letadlo je vybaveno velkými, ale palivově úspornými motory, které posunuly těžiště. Tento problém vyrovnává systém MCAS, který se automaticky aktivuje v případě, že letadlo příliš prudce stoupá, nebo když naopak rychlost stroje nebezpečně klesne.
Problémem ale je, že FAA a společnost Boeing se podle deníku The New York Times rozhodly piloty o přítomnosti MCAS příliš neinformovat, aby snížily náklady na jejich přeškolení. MCAS přitom do práce pilotů v kritických okamžicích vstupuje. A právě systém MCAS je v centru vyšetřování loňské nehody Boeingu 737 MAX 8 nízkonákladové společnosti Lion Air.
Boeing v dnešním prohlášení trvá na tom, že má plnou důvěru v bezpečnost nových strojů MAX, i tak ale pracuje na aktualizaci softwaru, která činnost systému MCAS upraví. Aktualizace se očekává do dubna. List The Wall Street Journal o softwarové úpravě uvedl, že bude podstatná a že na aktualizaci Boeing pracoval už před nedělní nehodou.
Trump mezitím poukázal na složitost pilotování nových strojů. "Letadla se stávají čím dál složitější k létání. Nejsou už potřeba piloti, ale počítačoví vědci z MIT (Massachusettského technologického institutu)," napsal na twitteru Trump s tím, že složitost vnímá u mnoha dalších produktů.
Prezident se domnívá, že se často dělají zbytečné kroky vpřed, když často starší a jednodušší věci fungují mnohem lépe. "Nevím, jak vy, ale já nechci, aby mým pilotem byl Albert Einstein. Chci skvělé létající profesionály, kteří mohou snadno a rychle převzít kontrolu nad letadlem," dodal.
Hovor Trumpa s šéfem Boeingu Muilenburgem se podle CNN uskutečnil poté, co prezident na twitteru okomentoval složitost pilotováních nových letounů. Obsah hovoru není znám, očividně je to ale poprvé, co spolu oba od nedělní nehody hovořili.
Související
Boeing se dohodl s USA v kauze nehod letounů 737 MAX. Zaplatí tučnou pokutu
Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Boeing 737 MAX , Letecké nehody , Senát USA , zřícení letadla Ethiopian Airlines (10.3.2019)
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 38 minutami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 50 minutami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 1 hodinou
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 2 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 3 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 4 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 4 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 5 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 5 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 6 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 7 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 8 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
Prezident Petr Pavel pokračuje v jednání s osobnostmi, které navrhl Andrej Babiš (ANO) pro obsazení pozic v nové vládě. Kabinet má vzniknout ve spolupráci hnutí ANO, SPD a Motoristů sobě. Jako první ve čtvrtek na Hrad dorazil nominant SPD na ministra obrany, Jaromír Zůna, a kandidát stejné strany pro zemědělství, Martin Šebestyán. Poté se Pavel sešel s lídrem Motoristů, Petrem Macinkou.
Zdroj: Libor Novák