Alkohol bývá často nazýván metlou lidstva. Nová studie publikované v akademickém časopise Journal of Studies on Alcohol and Drugs se to zdá potvrzovat. Výzkumníci zjistili, že jeden z pěti dospělých v USA, tj. asi 53 milionu lidí, zakusil nějaký typ škody kvůli pití někoho jiného.
Studie probíhala od dubna 2014 a 2015. Výzkumníci se otázali vzorku 8 750 dospělých Američanů (starších 18 let), zda v posledních měsících utrpěli některý z 10 různých druhů škod v důsledku pití někoho jiného.
Mezi tyto škody patřilo: obtěžování; pocit ohrožení nebo strachu; zničení věcí; vandalizace majetku; napadení; fyzické poškození; účast v dopravní nehodě; cestování ve vozidle s opilým řidičem; rodinné a manželské potíže; finanční problémy.
Studie zjistila, že 21% žen a 23% mužů zažilo v uplynulém roce alespoň jeden druh škody. Nejčastějším bylo obtěžování, které uvedlo 16% respondentů.
Mezi muži a ženami existují značné rozdíly, co se týče škod v důsledku pití někoho jiného. Po obtěžování ženy za nejčastější škody zmiňovaly rodinné a manželské potíže, finanční problémy a škody souvisejících s řízením jako jezdění s opilým řidičem či zkušenost autonehody způsobené někým, kdo pil.
Pro muže byly škody související s řízením těmi nejčastějšími po obtěžovaní, následované zničením věcí, vandalismem majetku a fyzickým napadením.
Zatímco ženy se potýkaly častěji s negativními důsledky pití blízké osoby jako je rodinný příslušník či partner, muži častěji uváděli, že jim vznikla škoda v důsledku pití cizince.
Kromě generových faktorů velkou roli v tom, jestli byla daná osoba poškozena pitím někoho druhého, hrál i věk. Lidé ve věku 18-25 let byli častěji vystavěni těmto škodám. Lidé v tomto věkovém období ukazují největší známky alkoholismu.
Podle studie pití cizí osoby způsobilo škodu u téměř poloviny mužů a žen, kteří sami byli těžkými konzumenty alkoholu. Dokonce i lidé, kteří pili jen lehce, zakoušeli v porovnání s abstinenty dvojnásobný až trojnásobný výskyt obtěžování, hrozeb a škod způsobených řízením v opilosti.
Podle autorů studie musí být svoboda pít alkohol vyvážena ochranou těch, co by mohli zakoušet negativní důsledky kvůli pití někoho jiného. Výzkumníci proto navrhují zvýšení daní z alkoholu. Tvrdí, že jiné studie ukázaly, že to vede k snížení nadměrného pití a tedy oslabení škod způsobených jiným osobám než konzumentovi alkoholu.
„Kontrolní politiky, jako je stanovení cen alkoholu, zdanění, snížená dostupnost a omezování reklamy, mohou být nejúčinnějšími způsoby, jak snížit nejen konzumaci alkoholu, ale také škody způsobené alkoholem jiným osobám než je pijan,“ tvrdí Madhabika B. Nayaková z Alcohol Research Group, vedoucí týmu, který stojí za studií.
Český kontext
Česko se spolu s Francií dělí o druhou nejvyšší spotřebu alkoholu mezi zeměmi Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Podle Barbory Orlíkové z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) se v posledním roce v psychiatrických ambulancích léčilo cca 21 000 lidí z problémů spojených s alkoholem.
Dle Orlíkové se v ČR nachází 1,6 milionu lidí, kteří rizikově pijí alkohol. Asi 900 000 z nich je ve vysokém riziku problémů spojených s alkoholem včetně závislosti. Asi 600 000 lidí pije alkohol denně a asi 100 000 lidí pije denně nadměrné dávky alkoholu, pět a více alkoholických nápojů denně.
Nadměrné pití ČR ročně stojí asi 56,6 miliardy korun, a to za ztrátu produktivity, léčbu či kvůli kriminalitě, invaliditě a předčasným úmrtím. Odpovídá to asi 1,2 procenta hrubého domácího produktu (HDP). Tvrdí to studie o společenských nákladech konzumace alkoholu, kterou pro Úřad vlády vypracoval Institut pro zdravotní ekonomiku iHeta.
Institut doporučuje zvýšit daně u alkoholu. Dle jeho propočtů by zvýšení daně u alkoholu o deset procent vedlo ke snížení spotřeby alkoholu o 4,4 procenta. Zvýšení daní na alkohol jako recept na snížení spotřeby alkoholu viděl i bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil, který minulý rok po osmi letech odešel ze své funkce. Vobořil kritizuje vládu, že sice zvyšuje daně u tvrdého alkoholu, ale plánuje je snížit u piva.
Související
Záchytka jako český vynález. První protialkoholní stanice se otevřela před 75 lety
Trump slíbil zrušení cel na whiskey. Zásluhy připsal králi Karlovi
Aktuálně se děje
před 9 minutami
Počasí beze srážek má důsledky. Nebezpečí požárů už se týká celého Česka
před 1 hodinou
Rusko už nemůže válku ignorovat. Propad popularity Putina už reflektují i prokremelské průzkumy
před 2 hodinami
Počasí v Asii je tak extrémní, že se brambory doslova vaří v zemi
před 2 hodinami
Dejte nám 10 procent svých raket do Patriotů a zničíme všechny ruské balistické střely, vzkázal Zelenskyj USA
před 3 hodinami
Trump nebyl sám. Z Turecka s ním potají odletěl jediný ministr
před 5 hodinami
Víkendové počasí přinese změnu. Teploty opět poletí nahoru
včera
Páral nebude mít veřejný pohřeb. Rodina se chce rozloučit jinak
včera
Situace se stabilizuje, hlásí ministerstvo. Jde o důležitý lék na rakovinu
včera
Bývalý šéf České pošty Knap podlehl vážné nemoci
včera
Policie vyšetřuje pondělní tragickou zkoušku potrubí v Praze
včera
Houbaři už pamatují lepší časy. Zelená místa na mapě vesměs chybějí
včera
Padlo obvinění kvůli útoku v Tanvaldu. Útočníka poslal soud do vazby
včera
Podporovat Trumpa už se v Evropě nenosí. Pro politiky se stal přítěží
včera
Britové po 10 letech brexitu litují. Přijala by je EU zpátky?
včera
Trump označuje globální oteplování za podvod. Američané mu to ale vůbec nevěří
včera
36 hodin po ničivém zemětřesení v Kolumbii záchranáři stále nachází živé
včera
Vance potají jednal se Zelenským. Požaduje, aby se Ukrajina vyhnula útokům na klíčovou trasu pro vývoz ropy
včera
MAPA: Kde pozorovat zatmění Slunce? Najděte si místo přímo ve vašem okolí
včera
Zatmění Slunce nás v příštích letech čeká ještě několikrát. Z Česka jej opět uvidíme už za rok
včera
Zatmění Slunce vám může poškodit oči i zničit mobil. Jak jej sledovat a fotit bez speciálních brýlí?
Sledování zatmění Slunce bez speciálních brýlí je podle odborníků oslovených BBC bezpečné pouze za použití nepřímých metod, které využívají principu dírkové komory. Členové Královské astronomické společnosti varují před přímým pohledem do Slunce i před používáním běžných slunečních brýlí nebo tmavých ochranných pomůcek. Tyto prostředky totiž neposkytují dostatečnou ochranu před ultrafialovým zářením a při přímém pohledu na Slunce mohou způsobit vážné a trvalé poškození zraku.
Zdroj: Libor Novák