Volební štáb amerického prezidenta Donalda Trumpa tento týden opět porušil reklamní zásady sociální sítě Facebook, když vypustil množství zavádějících reklam odkazujících na nadcházející sčítání lidu ve Spojených státech. Platforma ve čtvrtek oznámila, že sdělení zablokovala ve snaze zabránit "nejasnostem". Podle všeho ale opět zakročila až poté, co se problému začaly věnovat média a osobnosti včetně předsedkyně Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiové.
Problematické reklamy vyzývaly adresáty, aby neprodleně odpověděli na "oficiální sčítání lidu" v jejich volebním okrsku. Také obsahovaly ikonku s nápisem "sčítání lidu 2020" a odkazovaly na webovou stránku obsahující banner nadepsaný slovy "jen pro oficiální účely".
Příspěvky ovšem byly zadané Trumpovým volebním štábem, což u nich ostatně bylo uvedeno, a odkazovaly na typický dotazník zakončený výzvou k finančnímu příspěvku pro prezidentovu kampaň. "Je tu zjevný a úmyslný pokus docílit, aby to vypadalo jako vládní dokument," uvedl na svém webu Popular Information nezávislý komentátor Judd Legum, který na reklamy upozornil jako první. Trumpův tým podle něj v uplynulých dnech tyto příspěvky nakoupil ve stovkách verzí.
Manipulativní či přímo nepravdivá tvrzení v politických reklamách obecně nejsou na facebooku zakázána, v souvislosti se sčítáním lidu, které v USA začne už příští týden, ale sociální síť zavedla výjimku. V prosinci oznámila, že bude blokovat sdělení, která by mohla uživatele zmást ohledně účasti v důležitém demografickém zkoumání a tím poškodit jeho efektivitu. Opatření se vztahuje i na placené příspěvky.
Facebook ovšem nejdříve Legumovi sdělil, že reklamy Trumpova štábu pravidla neporušují, protože je z nich jasné, že se netýkají skutečného sčítání. Ve čtvrtek ale kalifornská společnost změnila názor a oznámila jejich mazání. "Na základě dalšího posuzování aktuálně tyto reklamy deaktivujeme vzhledem k platným pravidlům, jejichž cílem je zabránit zmatku kolem oficiálního sčítání lidu v USA," citoval Legum z prohlášení.
Na postoj sociální sítě si předtím stěžovala kromě jiných i šéfka Sněmovny reprezentantů Pelosiová, která reklamu prezidentovy kampaně klasifikovala jako "naprostou lež" a "nepřijatelný zásah do sčítání lidu". "Vím, že sledování zisku je jejich (Facebooku) podnikatelským modelem, ale to by nemělo být na úkor počítání toho, kdo žije v naší zemi," uvedla na tiskové konferenci.
Trumpův tým nechtěl záležitost komentovat. Facebook jeho reklamy ve čtvrtek neblokoval poprvé: Loni na jaře zakročil proti stovkám placených příspěvků, které poměrně konkrétně jmenovaly svou cílovou skupinu, což je v rozporu se zásadami platformy.
Facebook je pro Trumpa klíčovým nástrojem předvolebního boje. V posledních pěti měsících kampaně roku 2016 zde podle médií jeho tým zadal skoro šest milionů reklam. Za deset týdnů v době nedávného procesu ústavní žaloby proti prezidentovi zase jeho štáb vypustil kolem 14.000 placených příspěvků obsahujících slovo "impeachment", uvedl v únorové reportáži magazín The Atlantic. Trumpovu honbu za obhajobu prezidentského mandátu by podle něj mohla provázet "nejrozsáhlejší dezinformační kampaň v amerických dějinách".
Související
Facebook a Instagram bude vyšetřován EU
Facebook či Instagram dnes postihl výpadek. Problémy hlásí po celém světě
Facebook , Donald Trump , Volby USA , sociální sítě , USA (Spojené státy americké)
Aktuálně se děje
před 48 minutami
Zelenskyj podepsal zákon, který umožňuje odsouzeným sloužit v ukrajinské armádě
před 1 hodinou
Izraelská armáda během operace v Pásmu Gazy objevila těla tří rukojmích
před 2 hodinami
Atentátník nebyl liberál ani extremista. Slovensko dementuje nepravdivé informace na internetu
před 2 hodinami
Polovina Poláků souhlasí s tím, aby se ukrajinští muži vrátili bojovat na Ukrajinu
před 3 hodinami
Třináct zemí včetně EU vyzvalo Izrael, aby neprováděl ofenzivu ve městě Rafáh
před 3 hodinami
Vatikán vydal normy, jak posuzovat nadpřirozené jevy
před 4 hodinami
Putin tvrdí, že Rusko zatím neplánuje obsadit ukrajinské město Charkov
před 5 hodinami
EU následuje Česko. Uvalila sankce na Voice of Europe, posvítila si i na ruská média
před 5 hodinami
Pekarová Adamová vyrazila do Pobaltí. Lotyšsko dá čtvrt miliardy na munici pro Ukrajinu
před 6 hodinami
Po Ficově atentátu se na sítích šíří nenávist. Případy řeší policie i v Česku
před 6 hodinami
ODS rozhodne o osudu Pavla Novotného až po eurovolbách
před 7 hodinami
Princ William obstál v těžké zkoušce. Spekulace jeho ženě na zdraví nepřidaly
Aktualizováno před 8 hodinami
Fico prodělal další operaci. Jeho stav je stále vážný, co bude dál ukáží až příští dny
před 9 hodinami
Izrael v Haagu popřel genocidu: Je tam tragická válka, nedochází tam ale ke genocidě
před 10 hodinami
Ruská armáda se u Charkova protlačila o 10 kilometrů. Ukrajinské jednotky ofenzivu zastavily
před 10 hodinami
SACEUR: Ruská armáda nemá dost sil na průlom v Charkovské oblasti
před 11 hodinami
Pellegrini: Fico si útok pamatuje a po atentátu byl při vědomí. Ve hře je převoz do Bratislavy
před 11 hodinami
Moderátor po útoku na Fica vyzval k odstranění belgického premiéra
před 12 hodinami
Rakušané se v Praze postarali o další senzaci, připsali si historické vítězství nad Finskem. Švédové překvapení nepřipustili
před 12 hodinami
Proč došlo k atentátu na Fica? Policie zjistí, jestli byl útočník zradikalizovaný
Pokud někdo úmyslně radikalizoval pachatele atentátu na předsedu vlády Roberta Fica (Směr-SD), policie to zjistí stejně, jako to udělala v případě dvojité vraždy na Zámecké ulici v Bratislavě. Řekl to publicista Juraj Hrabko v rozhovoru pro TASR TV.
Zdroj: Libor Novák