Kuala Lumpur - V letecké dopravě přibývá pasažérů, avšak nikoli pilotů a posádek letadel. Bývalý pilot a odborník na leteckou dopravu Desmond Ross sdělil stanici CNN, že to ohrožuje bezpečnost letectví a je třeba zásadních změn.
Z údajů Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) vyplývá, že v Asii loni počet cestujících stoupl o šest procent, na Blízkém východě dokonce o 13 procent. Je však otázka, zda jsou letecké společnosti schopny za těchto podmínek zajistit své lety bezpečně.
Až 31 procent nynější letecké dopravy připadá na Asii a počítá se s tím, že za dvacet let to bude 42 procent. Růst táhne zejména Čína, která loni své domácí linky rozšířila o 11 procent. Pro ekonomy je to dobrá zpráva, avšak pro aerolinky problém.
Pro každé nově zaváděné letadlo musí mít společnost nejméně šest pilotů, aby mohla zajistit jeho celoroční provoz. Posílit je třeba i palubní personál a zaměstnance na letištích a při odbavování. Dobře fungující letecké společnosti počítají až se 40členným personálem na jedno letadlo, u velkých strojů jako Boeing-747 nebo Airbus-380 je zapotřebí i více než sto lidí.
Piloti musejí odejít do důchodu v pevně stanoveném věku. Do roku 2007 bylo hranicí 60 let, pak se limit zvýšil na 65 let, avšak starší piloti musejí každého půl roku projít zdravotními testy. Důchodovému věku se nyní blíží lidé z generace, kdy byla profese pilotů velmi populární, noví však stejnou rychlostí nepřibývají.
IATA odhaduje, že na to, aby bylo možné důchodce nahradit a dostát novému provozu, muselo by být pro profesi ročně připraveno 19.000 nových pilotů. I kdyby tento požadavek byl splněn, mnoho společností hledá piloty s určitou praxí a nalétanými hodinami. Člověk s čerstvou licencí má nalétáno zhruba 220 hodin, což stačí na přijetí u menší dopravní společnosti k létání na vnitřní lince. Přesné podmínky pro přijímání pilotů stanovují jednotlivé společnosti individuálně a mnohé se řídí i sezónní potřebou.
Letecké společnosti začnou najímat absolventy těchto nových pilotních kurzů, kteří za sebou budou mít pouze 12měsíční zkušenost a 240 letových hodin. Letadla tak budou v rukou dvou pilotů, kteří dohromady budou mít třeba jen šestiletou praxi. Jestliže se něco stane staršímu z nich, přejde vedení letu na mladšího a nezkušeného člověka.
Související
Letiště Václava Havla Praha zažilo v pátek nouzové přistání. Letadlo mělo závadu na podvozku
V USA zrušili kvůli bouřím více než 1300 letů. Díky povodním se pohřešuje devítiměsíční dítě a batole
Aktuálně se děje
před 19 minutami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 38 minutami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 1 hodinou
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 1 hodinou
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 2 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 2 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 3 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 4 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 4 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 5 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 6 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 6 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 7 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 8 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Belgický premiér Bart De Wever prohlásil, že je "naprostá iluze" věřit, že by Rusko mohlo ve válce na Ukrajině prohrát. Jeho nedávné komentáře, které odhalují hluboké neshody mezi evropskými lídry, zazněly v pondělí na akci deníku La Libre. Premiér si stěžoval na "neuvěřitelný" tlak ohledně otázky využití zmrazených ruských aktiv.
Zdroj: Libor Novák