"Zdá se, že se malajsijská vláda nepoučila ze svých chyb. Od malajsijského premiéra Najíba Razaka je nezodpovědné oznámit, že trosky nalezené na ostrově Réunion jednoznačně patří (letu) MH370, když francouzské úřady přímo zapojené do prověřování uvedené součástky - vztlakové klapky - nazývají objev jen dobrým předpokladem. Nejde o sémantiku. Jde o zodpovědnost," tvrdí Les Abend v komentáři pro server CNN. Pilot s třicetiletou praxí a kapitán Boeingu 777, tedy stejného stroje, který letěl na osudovém letu Malaysia Airlines MH370, zkritizoval vypouštění neověřených zpráv ohledně vyšetřování záhadného zmizení letadla s 239 lidmi na palubě.
Nedůvěra a vztek
"Dovolte mi, abych na okamžik vystoupil z pozice leteckého pilota. V éteru i na webu (CNN) se debatuje o vyšetřovací analýze vztlakové klapky, součásti letových ovládacích systémů, a o tom, jak se toto vyšetřování vztahuje k dopadu (Boeingu) 777 do vody. Nemohu dodat cokoliv dalšího, co by již nebylo řečeno. Mohu však pomoci pochopit lidský aspekt v procesu vyšetřování nehody," uvádí Abend.
"Zaprvé, ze všech důvodů je zde vysoká pravděpodobnost, že nalezená letecká součástka patří MH370. Boeing prohlásil, že součástka je vztlakovou klapkou ze 777. Pokud pochází ze 777, pak pochází z MH370. Jiné letadlo tohoto typu se nikde na světě nepostrádá. Co se týká dalších částí a kusů objevených po vztlakové klapce - tyto věci jsou teprve posuzovány," konstatuje pilot.
"Nyní k lidskému faktoru vyšetřování nehody: Prostřednictvím mých pilotních odborů a spolupráce mé letecké společnosti jsem byl vycvičen ke zvládání stresu v kritických situacích, tzv. programu CISM. Mé zapojení do CISM se týkalo různých incidentů a nehod, z nichž nejznámější je havárie v Rockaway v New Yorku v listopadu 2001," píše kapitán.
Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde."Strávil jsem mnoho hodin mezi zničenými (lidmi). Ten zážitek byl strašlivou lekcí. Žádné dvě osoby vystavené takovému traumatu nejsou zasažené stejně. Vnímavost jednoho člověka je pro jiného pouhou realitou," uvádí pilot.
"A vnímavost je velmi důležitá pro rodiny těch 239 duší ztracených s MH370. Jelikož je těžké projít si takovou katastrofální událostí, rozumné myšlení často letí z okna. Pokud se zde vytvořila řada dezinformací, pouze to přiživuje trauma. Nedůvěra a vztek se stávají přirozenou součástí emotivní reakce. To je normální," deklaruje Abend.
Neinformujme média
"To je důvod, proč je naprosto zásadní v průběhu vyšetřovacího procesu vypouštět pouze ověřená fakta. Spekulace z vnějších zdrojů se objeví vždy, ale alespoň důvěryhodnost týmu vyšetřujícího nehodu zůstává nenarušená. Nejlepším příkladem učebnicového vyšetřovacího procesu a správného vypouštění informací na veřejnost bylo šetření havárie letu Asiana Airlines 214 v San Franciscu. Vysvětlil jsem to v rozhovoru s bývalou hlasatelkou NTSB Deborah Hersmanovou," připomíná kapitán. (Boeing 777 společnosti Asiana Airlines havaroval dne 6. července během přistání v letišti v San Francisku. Nehodu tehdy nepřežily 3 z 301 osob na palubě, pozn. redaktora.)
"Většina nehod proběhne rychle. Letadlo havarovalo. Někteří cestující přežijí. Někteří cestují zemřou. Ohledně MH370 chyběl po více než 500 dní jakýkoliv konkrétní důkaz. Nyní ten důkaz máme, v podobě vztlakové klapky," konstatuje komentář.
"Bohužel, pro rodiny obětí tento důkaz otevřel emoční rány. Ano, svět se znovu nabil energií, předpokládá, že záhada bude vyřešena - ale vyšetřovací proces stále nějaký čas potrvá. I za předpokladu, že by dnes vyšetřovací tým nalezl hlavní vrak, může trvat roky analyzovat data. Stanovisko ohledně pravděpodobných příčin si bude žádat metodický výzkum, především vezmeme-li v potaz neobvyklé okolnosti (případu) MH370," vysvětluje Abend.
"Je zajisté důležité, abychom si zachovali optimismus, že objasníme důvod tohoto záhadného zmizení, ale nespouštějme oči ze skutečnosti, že vyšetřování vyžaduje čas. Pro dobro rodin (cestujících a posádky) doufám, že zapojené vlády začnou postupovat společně. Bavme se pouze o faktech. A pokud to znamená odpírat médiím po jistý časový úsek informace, nechť se tak stane," apeluje závěrem kapitán.
Související
Malajsie po 11 letech obnovuje pátrání po letu MH370
Svět se po 11 letech vrací k jedné z největších záhad současnosti
Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) , Malajsie
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
před 1 hodinou
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
před 2 hodinami
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 3 hodinami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 4 hodinami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 4 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 6 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 7 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 7 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 7 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 7 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 8 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 9 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 10 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 11 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 11 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 12 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 12 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 13 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 14 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák