"Zdá se, že se malajsijská vláda nepoučila ze svých chyb. Od malajsijského premiéra Najíba Razaka je nezodpovědné oznámit, že trosky nalezené na ostrově Réunion jednoznačně patří (letu) MH370, když francouzské úřady přímo zapojené do prověřování uvedené součástky - vztlakové klapky - nazývají objev jen dobrým předpokladem. Nejde o sémantiku. Jde o zodpovědnost," tvrdí Les Abend v komentáři pro server CNN. Pilot s třicetiletou praxí a kapitán Boeingu 777, tedy stejného stroje, který letěl na osudovém letu Malaysia Airlines MH370, zkritizoval vypouštění neověřených zpráv ohledně vyšetřování záhadného zmizení letadla s 239 lidmi na palubě.
Nedůvěra a vztek
"Dovolte mi, abych na okamžik vystoupil z pozice leteckého pilota. V éteru i na webu (CNN) se debatuje o vyšetřovací analýze vztlakové klapky, součásti letových ovládacích systémů, a o tom, jak se toto vyšetřování vztahuje k dopadu (Boeingu) 777 do vody. Nemohu dodat cokoliv dalšího, co by již nebylo řečeno. Mohu však pomoci pochopit lidský aspekt v procesu vyšetřování nehody," uvádí Abend.
"Zaprvé, ze všech důvodů je zde vysoká pravděpodobnost, že nalezená letecká součástka patří MH370. Boeing prohlásil, že součástka je vztlakovou klapkou ze 777. Pokud pochází ze 777, pak pochází z MH370. Jiné letadlo tohoto typu se nikde na světě nepostrádá. Co se týká dalších částí a kusů objevených po vztlakové klapce - tyto věci jsou teprve posuzovány," konstatuje pilot.
"Nyní k lidskému faktoru vyšetřování nehody: Prostřednictvím mých pilotních odborů a spolupráce mé letecké společnosti jsem byl vycvičen ke zvládání stresu v kritických situacích, tzv. programu CISM. Mé zapojení do CISM se týkalo různých incidentů a nehod, z nichž nejznámější je havárie v Rockaway v New Yorku v listopadu 2001," píše kapitán.
Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde."Strávil jsem mnoho hodin mezi zničenými (lidmi). Ten zážitek byl strašlivou lekcí. Žádné dvě osoby vystavené takovému traumatu nejsou zasažené stejně. Vnímavost jednoho člověka je pro jiného pouhou realitou," uvádí pilot.
"A vnímavost je velmi důležitá pro rodiny těch 239 duší ztracených s MH370. Jelikož je těžké projít si takovou katastrofální událostí, rozumné myšlení často letí z okna. Pokud se zde vytvořila řada dezinformací, pouze to přiživuje trauma. Nedůvěra a vztek se stávají přirozenou součástí emotivní reakce. To je normální," deklaruje Abend.
Neinformujme média
"To je důvod, proč je naprosto zásadní v průběhu vyšetřovacího procesu vypouštět pouze ověřená fakta. Spekulace z vnějších zdrojů se objeví vždy, ale alespoň důvěryhodnost týmu vyšetřujícího nehodu zůstává nenarušená. Nejlepším příkladem učebnicového vyšetřovacího procesu a správného vypouštění informací na veřejnost bylo šetření havárie letu Asiana Airlines 214 v San Franciscu. Vysvětlil jsem to v rozhovoru s bývalou hlasatelkou NTSB Deborah Hersmanovou," připomíná kapitán. (Boeing 777 společnosti Asiana Airlines havaroval dne 6. července během přistání v letišti v San Francisku. Nehodu tehdy nepřežily 3 z 301 osob na palubě, pozn. redaktora.)
"Většina nehod proběhne rychle. Letadlo havarovalo. Někteří cestující přežijí. Někteří cestují zemřou. Ohledně MH370 chyběl po více než 500 dní jakýkoliv konkrétní důkaz. Nyní ten důkaz máme, v podobě vztlakové klapky," konstatuje komentář.
"Bohužel, pro rodiny obětí tento důkaz otevřel emoční rány. Ano, svět se znovu nabil energií, předpokládá, že záhada bude vyřešena - ale vyšetřovací proces stále nějaký čas potrvá. I za předpokladu, že by dnes vyšetřovací tým nalezl hlavní vrak, může trvat roky analyzovat data. Stanovisko ohledně pravděpodobných příčin si bude žádat metodický výzkum, především vezmeme-li v potaz neobvyklé okolnosti (případu) MH370," vysvětluje Abend.
"Je zajisté důležité, abychom si zachovali optimismus, že objasníme důvod tohoto záhadného zmizení, ale nespouštějme oči ze skutečnosti, že vyšetřování vyžaduje čas. Pro dobro rodin (cestujících a posádky) doufám, že zapojené vlády začnou postupovat společně. Bavme se pouze o faktech. A pokud to znamená odpírat médiím po jistý časový úsek informace, nechť se tak stane," apeluje závěrem kapitán.
Související
Malajsie po 11 letech obnovuje pátrání po letu MH370
Svět se po 11 letech vrací k jedné z největších záhad současnosti
Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) , Malajsie
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 1 hodinou
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 2 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 3 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 3 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 4 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 5 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 6 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 7 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 7 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 8 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 10 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
včera
Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci
včera
Už nenadávají u mobilů. Hněv generace Z se v roce 2025 přetvořil a začal měnit svět
včera
Americká armáda provedla sérii leteckých úderů v Nigérii, útočila na Islámský stát
včera
Počasí: Meteorologové vydali varování před ledovkou. Část Česka zasáhne už dnes večer
Český hydrometeorologický ústav vydal varování před ledovkou, která se může vytvořit už během dnešního večera. Komplikace hrozí především v severních a severovýchodních Čechách, konkrétně v Ústeckém a Libereckém kraji. Přechod studené fronty sem přinese nejen sněžení, ale místy i mrznoucí mrholení nebo déšť, což může na silnicích a chodnících vytvořit nebezpečný kluzký povrch. Riziko těchto nebezpečných srážek by mělo pominout během noci na neděli.
Zdroj: Libor Novák