Evropská unie podle informací německého deníku Bild připravuje legislativní návrh, který by mohl výrazně urychlit konec vozů se spalovacím motorem v každodenním provozu. Od roku 2030 by totiž velké autopůjčovny jako Sixt či Europcar mohly být nuceny kupovat výhradně elektromobily. Pokud by se plán stal realitou, mohl by zásadním způsobem ovlivnit trh s automobily v celé Evropě – a to mnohem dříve než plánovaný zákaz prodeje nových spalovacích vozů v roce 2035.
Zatímco běžní evropští zákazníci si budou moci vybrat mezi elektromobilem a spalovacím vozem až do poloviny příští dekády, uživatelé půjčoven by o tuto možnost mohli přijít o pět let dříve. Návrh Evropské komise totiž podle zákulisních informací počítá s tím, že všechny nové vozy nakoupené do autopůjčoven po roce 2030 budou muset být čistě elektrické.
Zpráva dále uvádí, že většina vozidel v autopůjčovnách slouží maximálně dva roky, což znamená, že už v roce 2032 by v půjčovnách nemusela být k dispozici žádná auta se spalovacím motorem. I když dnes mají některé agentury ve flotile elektromobily, jejich pronájem je dražší, jejich opravy nákladnější a poptávka po nich zůstává nižší než u tradičních vozidel.
Z hlediska automobilového trhu může mít navrhovaný krok dramatický dopad. Flotilové prodeje – tedy nákupy vozů firemními zákazníky, do autopůjčoven nebo na leasing – tvoří v EU přibližně 60 % všech nových registrací. Z toho autopůjčovny se podílejí zhruba pětinou. Pokud budou tyto nákupy omezeny výhradně na elektromobily, výrobci vozů se spalovacími motory přijdou o klíčové odbytiště.
Tím by se mohl zásadně zrychlit ústup spalovacích vozů nejen z trhu nových aut, ale i z trhu ojetin. Méně spalovacích vozů v autopůjčovnách totiž znamená méně těchto vozů po jejich vyřazení z flotil v bazarech, což omezí nabídku pro zákazníky, kteří si nový elektromobil nemohou dovolit.
Návrh může mít i nezamýšlené důsledky pro automobilový průmysl jako celek. Pokud se omezí flotilové prodeje spalovacích modelů, automobilky možná přestanou nabízet tolik variant těchto vozů. Výroba modelových řad bez velkých firemních zakázek ztratí ekonomický smysl, což by mohlo vést k redukci výroby a propouštění.
Evropská komise se k celé věci zatím oficiálně nevyjádřila. Potvrdila pouze, že skutečně připravuje nová pravidla ohledně prodeje aut, ale konkrétní data či návrhy nesdělila. Zatím tak není jisté, zda se plán opravdu týká jen autopůjčoven, nebo i jiných velkých firemních flotil, jako jsou korporace či vládní úřady.
Kritici upozorňují, že zákaz by mohl být kontraproduktivní. Elektromobily stále trpí delším časem nabíjení, nižší dostupností infrastruktury a vyšší pořizovací cenou. V některých částech Evropy také není dostatečná síť dobíjecích stanic, což by mohlo ovlivnit cestování zejména turistů, kteří spoléhají na půjčení auta v zahraničí.
Naopak zastánci vidí návrh jako logický krok ke splnění klimatických cílů. Evropská unie se zavázala k razantnímu snížení emisí skleníkových plynů, a právě mobilita je jedním z největších znečišťovatelů. Povinné přecházení autopůjčoven na elektromobily by znamenalo rychlejší elektrifikaci vozového parku i osvětu mezi běžnými řidiči.
Zda se návrh skutečně promění v legislativu a zda bude platit jednotně ve všech členských zemích EU, ukáží až příští měsíce. Už nyní je ale jasné, že pokud se plán naplní, Evropa zažije další krok k bezemisní mobilitě – tentokrát výrazně dříve, než se původně předpokládalo.
Související
Politico: Unijní summit v ohrožení. Belgie odmítá půjčku Ukrajině z ruských peněz, Česko ji podpořilo
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
EU (Evropská unie) , elektromobily
Aktuálně se děje
před 16 minutami
Výhled počasí až do Štědrého dne. Bílé Vánoce by přinesl jen zázrak
včera
Vražda spáchaná synem. Policie má jasno, jak zemřel režisér Reiner
včera
Ani napodruhé na nabídku nekývl. Bilič nebude trénovat českou fotbalovou reprezentaci
včera
Tragická událost v Kadani. Dítěti už nepomohli ani záchranáři
včera
Němci či Finové jdou příkladem. Evropa se připravuje na konflikt vysoké intenzity, může přijít kdykoliv
včera
Zemřel herec Josef Kubíček, hrál v seriálech i kabaretu
včera
Drama od prvních chvil. Policie už tuší, jak se odehrál únos chlapce na Zlínsku
včera
Předvánoční předpověď počasí. Meteorologové prozradili, zda ještě bude sněžit
včera
Platy v IT v roce 2025: Jak si stojí programátoři, datoví analytici a specialisté na AI
včera
Zemětřesení ve VZP: Vojtěch bleskově obměňuje správní radu, končí Kalousek i Skopeček
včera
Babišova vláda začala úřadovat. Odmítla emisní povolenky ETS 2 i migrační pakt
včera
BBC jde do boje. Trumpovu žalobu o čtvrt bilionu za sestřih projevu rázně odmítá
včera
Zelenskyj: Mírový plán bude hotov v řádu dnů, pak jej dostane Rusko. To o kompromisu mlčí
včera
Politico: Unijní summit v ohrožení. Belgie odmítá půjčku Ukrajině z ruských peněz, Česko ji podpořilo
včera
Rusko odmítá vánoční příměří na Ukrajině
včera
Rusko musí přijmout fakt, že svět má pravidla, prohlásil Zelenskyj. Poslanci mu tleskali ve stoje
včera
Policie vznesla obvinění v případu únosu chlapce. Potvrdilo se, že mu šlo o život
včera
Babišova vláda nastupuje. Slibuje levnější energie, nižší daně, stopku migračnímu paktu a emisním povolenekám
včera
Mírová jednání v Berlíně: Co přinesla a co bude nyní následovat?
včera
Útočníky z pláže Bondi poháněla ideologie Islámského státu, absolvovali výcvik na Filipínách
Dvojice útočníků, otec a syn, kteří v neděli během židovského svátku Chanuka rozpoutali masakr na slavné australské pláži Bondi Beach, byla vedena ideologií Islámského státu (ISIS). Podle nejnovějších zjištění vyšetřovatelů oba muži nedávno navštívili jih Filipín, oblast dlouhodobě sužovanou islámským extremismem, kde zřejmě absolvovali vojenský výcvik.
Zdroj: Libor Novák