Evropská unie podle informací německého deníku Bild připravuje legislativní návrh, který by mohl výrazně urychlit konec vozů se spalovacím motorem v každodenním provozu. Od roku 2030 by totiž velké autopůjčovny jako Sixt či Europcar mohly být nuceny kupovat výhradně elektromobily. Pokud by se plán stal realitou, mohl by zásadním způsobem ovlivnit trh s automobily v celé Evropě – a to mnohem dříve než plánovaný zákaz prodeje nových spalovacích vozů v roce 2035.
Zatímco běžní evropští zákazníci si budou moci vybrat mezi elektromobilem a spalovacím vozem až do poloviny příští dekády, uživatelé půjčoven by o tuto možnost mohli přijít o pět let dříve. Návrh Evropské komise totiž podle zákulisních informací počítá s tím, že všechny nové vozy nakoupené do autopůjčoven po roce 2030 budou muset být čistě elektrické.
Zpráva dále uvádí, že většina vozidel v autopůjčovnách slouží maximálně dva roky, což znamená, že už v roce 2032 by v půjčovnách nemusela být k dispozici žádná auta se spalovacím motorem. I když dnes mají některé agentury ve flotile elektromobily, jejich pronájem je dražší, jejich opravy nákladnější a poptávka po nich zůstává nižší než u tradičních vozidel.
Z hlediska automobilového trhu může mít navrhovaný krok dramatický dopad. Flotilové prodeje – tedy nákupy vozů firemními zákazníky, do autopůjčoven nebo na leasing – tvoří v EU přibližně 60 % všech nových registrací. Z toho autopůjčovny se podílejí zhruba pětinou. Pokud budou tyto nákupy omezeny výhradně na elektromobily, výrobci vozů se spalovacími motory přijdou o klíčové odbytiště.
Tím by se mohl zásadně zrychlit ústup spalovacích vozů nejen z trhu nových aut, ale i z trhu ojetin. Méně spalovacích vozů v autopůjčovnách totiž znamená méně těchto vozů po jejich vyřazení z flotil v bazarech, což omezí nabídku pro zákazníky, kteří si nový elektromobil nemohou dovolit.
Návrh může mít i nezamýšlené důsledky pro automobilový průmysl jako celek. Pokud se omezí flotilové prodeje spalovacích modelů, automobilky možná přestanou nabízet tolik variant těchto vozů. Výroba modelových řad bez velkých firemních zakázek ztratí ekonomický smysl, což by mohlo vést k redukci výroby a propouštění.
Evropská komise se k celé věci zatím oficiálně nevyjádřila. Potvrdila pouze, že skutečně připravuje nová pravidla ohledně prodeje aut, ale konkrétní data či návrhy nesdělila. Zatím tak není jisté, zda se plán opravdu týká jen autopůjčoven, nebo i jiných velkých firemních flotil, jako jsou korporace či vládní úřady.
Kritici upozorňují, že zákaz by mohl být kontraproduktivní. Elektromobily stále trpí delším časem nabíjení, nižší dostupností infrastruktury a vyšší pořizovací cenou. V některých částech Evropy také není dostatečná síť dobíjecích stanic, což by mohlo ovlivnit cestování zejména turistů, kteří spoléhají na půjčení auta v zahraničí.
Naopak zastánci vidí návrh jako logický krok ke splnění klimatických cílů. Evropská unie se zavázala k razantnímu snížení emisí skleníkových plynů, a právě mobilita je jedním z největších znečišťovatelů. Povinné přecházení autopůjčoven na elektromobily by znamenalo rychlejší elektrifikaci vozového parku i osvětu mezi běžnými řidiči.
Zda se návrh skutečně promění v legislativu a zda bude platit jednotně ve všech členských zemích EU, ukáží až příští měsíce. Už nyní je ale jasné, že pokud se plán naplní, Evropa zažije další krok k bezemisní mobilitě – tentokrát výrazně dříve, než se původně předpokládalo.
Související
Je rozhodnuto. Evropa Rusku utáhne kohoutky, dovoz zemního plynu utne do konce roku 2027
EU vzkazuje Trumpovi: Putina za válečné zločiny na Ukrajině omilostnit nelze
EU (Evropská unie) , elektromobily
Aktuálně se děje
před 3 minutami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 52 minutami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 1 hodinou
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 2 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 3 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 3 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 4 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 4 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 5 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 6 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 7 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
Nejvyšší americký úředník pro očkování, Vinay Prasad, přišel s dlouhým a argumentačním memorandem, které zaslal zaměstnancům. V něm slíbil, že přepracuje regulaci vakcín poté, co tvrdil, že nejméně deset dětí zemřelo v důsledku očkování proti nemoci Covid-19. Pro toto závažné tvrzení však neposkytl žádné důkazy a ani minimum podrobností o tom, jak bude nový přístup k regulaci vypadat.
Zdroj: Libor Novák