Kdo může do Kotle? Modlit se můžete, ale odděleně. Muži zvlášť, ženy zvlášť, zní z Jeruzaléma

Nepustí je do Kotle? Tisíce ultra-ortodoxních židů protestovaly u Zdi nářků v Jeruzalémě proti modlitbám židovských žen. Podle společnosti Neshot HaKotel (heb.: נשות הכותל), respektive Žen Zdi, židovského sdružení feministické orientace, došlo v pátek dokonce k násilným útokům, dvě ženy byly zraněny, píše rakouská agentura APA, jíž cituje liberální list Der Standard.

Kdo se může vlastně modlit u Zdi nářků?

Policie uvedla, že u Zdi nářků došlo k velkému „napětí a kletí". Obě skupiny později policie oddělila. Ženy, které si nárokují nosit Tóru, číst z Tóry a být oblečené v náboženských šatech – složené z talitu, tfilinů a kippy – a to u Zdi nářků, později pokračovaly v modlitbách na jižní straně zdi. Na místě, jež zůstává tím nejposvátnějším pro věřící židy celého světa, se v současnosti mohou muži a ženy modlit jen v oddělených částech.

Podle izraelského liberálního listu Ha'arec v současnosti policie střeží Zeď nářků s ohledem na skutečnost, že organizace Neshot HaKotel slaví dnes, na Mezinárodní den žen, 30 let od svého vzniku. Izraelská policie obvinila ženy, že násilné střety samy vyprovokovaly.

Po desítkách let sporů se stát Izrael rozhodl začátkem roku 2018 vybudovat společnou modlitební oblast pro ženy i muže u Zdí nářků. Počátkem roku 2016 se vláda rozhodla, že kromě samostatných oblastí, které oddělují ženy a muže, by měla vzniknout i společná modlitební oblast, kde by měli mát všichni stejná modlitební práva. Kvůli nátlaku ultra-ortodoxních koaličních partnerů byla ale smlouva dlouhodobě odložena.

Smíšená modlitba byla po staletí normou

Smíšená modlitba, při níž se společně modlí muži i ženy, byla ovšem po dlouhá staletí normou, jak připomíná izraelský deník The Times of Israel, myšlenka dělení modlitby mezi muži a ženami na západní zdi poměrně moderní a kvůli různým sociologickým a politickým omezením byla provedena teprve po sjednocení Jeruzaléma po šestidenní válce v roce 1967.

Od poloviny 18. století se fotografie židů, kteří se společně modlí u západní zdi, staly běžnou součástí příbytků a domů napříč západním světem. Dnes je bohatá sbírka fotografií součástí digitálních archivů americké Knihovny Kongresu ve Washingtonu, kde je zobrazeno při modlitbě spousta sefardských i aškenských židů, mužů i žen.

Dějiny jedné zdi, která je místem Nejsvatějším ze všech svatých 

Jak tomu vlastně bylo po celý čas?The Times of Israel přináší stručný přehled dějin tohoto místa, které je „nejsvatějším ze všech svatých míst", kde se střídaly doby i říše, okamžiky vzestupu, nových možností s okamžiky pádu, zániku a nových nadějí. 

Stovky let po zničení Druhého chrámu v 70. letech byly Židé pronásledováni a nakonec jim bylo zakázáno v Jeruzalémě uctívání. Teprve v roce 325, za křesťanské Byzantské říše, byl zákaz zrušen a židům bylo dovoleno modlit se na troskách svého chrámu jednou za rok na Tiš'a be-av (heb.: תשעה באב), což je svátek, který je připomínkou jeho zničení. 

V roce 361 se Židé mohli znovu usadit v Jeruzalémě a v roce 614 zde byli opět znovu přítomni ve významném počtu. Podíleli se na vzpouře ve spojení s Peršany proti byzantskému císaři Herakleitovi. A to se neodpouštělo. Byli masakrováni a vražděni. Důstojného pohřbu se jim dostalo až od roku 630, do té doby byli zabíjeni po stovkách a tisících navracejícími se oddíly a museli prchat z města. Když v roce 638 dobyli Jeruzalém Arabové a poté, poskytli obyvatelům svobodu kultu, a židé se znovu počali usazovat ve městě. 

Pod arabskou vládou se západní zeď stala oblíbeným místem kultu a bývá citováno jako významné mnoha spisovateli a historiografy té doby. Když křižáci obsadili Jeruzalém v roce 1099, většinu židovských obyvatel pozabíjeli. Po křižáckém dobytí města je ale zaznamenána řada „vysoce význačných" návštěvníků, kteří do Svatého města přišli, kteří nám zanechali své vzpomínky a svědectví: byli mezi nimi například básník a filozof Jehuda ha-Levi (1141), lékař a filozof Maimonides (1165) a historiograf Benjamín z Tudely (1173).

Během své pouti do Svaté země, při níž navštívil na 300 měst, si například Benjamin z Tudela v roce 1170 (hebrejsky) napsal: „Před tímto místem je Západní zeď, která je jednou z Nejsvatějších svatých. Toto místo se nazývá Brána Milosrdenství, kam přijdou všichni židé, aby se před zdí modlili na otevřeném dvoře." Poté, co oficiálně muslimský vojevůdce Saladin,zlomil moc křižáků u Hattínu, znovu povolil v roce 1187 usídlení židů v Jeruzalémě. Středověký židovský učenec Nachmanides navštívil Jeruzalém v roce 1267, aby se modlil u Západní zdi, ale údajně se setkal na místě pouze se dvěma židovskými rodinami ve městě.

Pod Osmanskou říší byla znovu židům uložena omezení, a to až do roku 1705, včetně zákazu vytvářet stálé přístavky - nebo dokonce stoly a lavičky - u západní zdi, ačkoli se tam pravidelně vraceli k modlitbě. V roce 1840 napsal velkovezír Pargali Ibrahim paša edikt zakazující židům, aby cestu k západní zdi dláždili . Firman, neboli vyhláška, také nakazovala Židům nemluvit ani se modlit nahlas, ani vést v této oblasti účetnictví. 

Edikt od Ibrahima paši lze vysvětlit malým nárůstem židovského osídlení v polovině 18. století. Nicméně i když byly postaveny nové židovské čtvrti mimo Staré Město, západní zeď zůstala stále pro židovskou modlitbu nejdůležitější. Bavorský geograf Josef Schwarz, který bydlel v Jeruzalémě až do své smrti v roce 1865, napsal v roce 1850, že „široký prostor u [zdi] je často tak hustě naplněný, že zde nemohou všichni plnit současně naplnit svou pobožnost ". 

Během britského mandátu se otázka židovské modlitby u západní zdi objevila s nepokoji v roku 1929, které ustaly až ve chvíli, kdy vznikl Výbor pro západní zeď. Židovský historik a profesor hebrejské literatury Joseph Klausner založil Radu pro Zeď nářků, aby tím formalizoval právo na židovský kult u zdi. Snaha na vytvoření modlitebního rozdělení mezi pohlavími byla rovněž součástí úsilí tohoto výboru," připomíná The Times of Israel.Navzdory jeho úsilí došlo k masivní destrukci a krvavé ztráty na životech v celé Palestině, a samotný Klausnerův dům v Jeruzalémě byl zničen. 

S vypuknutím války o nezávislost v roce 1948 bylo jeruzalémské Staré Město bylo obsazeno jordánskými silami a židé byli zablokováni u západní zdi až do „vykoupení", jak tento okamžik nazývá izraelský list, v šestileté válce v roce 1967. Obrazy západní zdi se staly ikonickou tváří sjednoceného Jeruzaléma a místo získalo národní i náboženskou symboliku. Brzy došlo ke zničení sousední čtvrti – známé od 12. století jako marocká čtvrť – a vydlážděna cesta k dnešnímu náměstí západní zdi.

Převedení autority z rabínů Izraelských obranných sil k ministrovi náboženských záležitostí, byl ukotven v zákoně o ochraně svatých míst z roku 1967, který mimo jiné stanovil: „Svatá místa budou chráněna proti znesvěcení a všem ostatním škodám a proti všem věcem, které mohou zabránit svobodnému přístupu všech náboženství ke svatým místům a jejich pocity z těchto míst."

To, že zeď byla původně určena pro všechny židy - a jiná světová náboženství – bylo stvrzeno prohlášením Zeracha Warhaftiga, tehdejšího ministra náboženských záležitostí, právního myslitele, který podepsal Deklaraci nezávislosti. Asi dva týdny po válce řekl Warhaftig Knessetu, že zákon zajistí, aby lidé všech náboženství a ze všech míst měli volný přístup ke svatým místům.

Současně byla západní zeď rozdělena mezi modlitební oddíl - severně od mostu Mughrabi vedoucí k mešitě Al-Aksá - a jižní část pro výzkum a prezentaci místo, určené pro archeologická zkoumání. Západní zeď se stala hlavním lákadlem pro turisty z důvodů duchovních, ale i nacionalistických důvodů: navštěvují ji židé izraelští, židovská diaspora.

Část vymezená pro modlitbu byla řízena ministerstvem náboženských záležitostí, které po skončení záchranných archeologických a výkopových pracích rychle postavila nízkou bariéru, jež oddělovala mužské a ženské úseky k modlitbě. V roce 1988 byla založena Nadace pro západní zeď, jež spadala pod vládní orgán zřízený ministerstvem náboženství, aby „kultivoval, rozvíjel a zachoval Kotel (západní zeď) a jeho tunely". Současně rostl, při uctívání u západní zdi, i vliv reformních a konzervativních židů. Do konce osmdesátých let došlo k několika případům přerušení modliteb prostřednictvím fyzického násilí a „raket" plevele plných výkalů, které byly házeny především skupinami převážně židů z diaspory. V té době se začalo rozvíjet i hnutí skupiny žen, které se staly později v roce 1988 známými jako Ženy zdi.

Vedle Žen zdi, vzali na vědomí právo modlit se u západní zdi i zástupci reformního a konzervativního židovství, k soudu. Řada vládních výborů zahájila jednání o kompromisu, což vedlo v 90. letech k návrhu na vyčlenění archeologického parku Robinsonova oblouku na místo na „rovnoprávnou modlitbu", ale Ženy zdi a skupina izraelského reformního židovství, se rozhodla, že nebudou pokračovat v jednáních.

Konzervativní hnutí se rovněž dalo do pohybu a od roku 2000 má u Robinsonova oblouku své místo. V roce 2013 Naftali Bennett, ministr náboženských záležitostí, zde vybudoval dočasnou modlitební platformu, která se dnes rovněž používá. Zatímco Ženy zdi pokračovaly v měsíčních modlitebních shromážděních u západní zdi, nadace vybudovala pozvolna modlitební oddělení mezi mužskou a ženskou sekcí, zejména proto, aby zabránila pašování svitků Tóry do ženské části.

Po třech a půl letech jednání mezi Ženami zdi, reformními a konzervativními zástupci proudů židovství, kterých se ujal vedoucím židovské agentury Natan Šaranským, došlo k dohodě s představiteli vlády ke dni 31. ledna 2016, kdy bylo schváleno, že se utvoří mnohem rozšířenější a souvislou oblast pro modlitbu u Robinsonově oblouku. 

Bitva ale neskončila. Hnutí Žen zdi má tak před sebou ještě dlouhou cestu.

Související

Mike Pompeo

Pompeo a Netanjahu zavítali ke Zdi nářků. Porušil tak dosavadní zvyklosti

Americký ministr zahraničí Mike Pompeo dnes v doprovodu izraelského premiéra Benjamina Netanjahua navštívil nejvýznamnější památku judaismu, Zeď nářků ve východním Jeruzalémě. Porušil tak dosavadní diplomatickou praxi USA. Jejich představitelé dosud v doprovodu izraelských politiků ke zdi, která je ve východní části města, nechodili, aby se tím neztotožnili s izraelskou politikou v Jeruzalémě.

Více souvisejících

Zeď nářků (Jeruzalém) Jeruzalém Izrael židé historie

Aktuálně se děje

před 12 minutami

před 58 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

dárky

Co s nevhodným vánočním dárkem? Lhůta pro vrácení se krátí

Vánoce jsou časem radosti, ale ne všechny dárky, které dostaneme, odpovídají našim představám. Nevhodné velikosti, duplikáty nebo prostě něco, co se nám nehodí – to vše může být důvodem k vrácení nebo výměně dárku. Pokud jste se ocitli v této situaci, nezoufejte. Většina obchodů má pro takové případy řešení.

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 8 hodinami

včera

Čarovné jablko Prohlédněte si galerii

RECENZE: Čarovné jablko v souboji nových vánočních pohádek obstálo

Den po nové štědrovečerní pohádce Tři princezny nasadila Česká televize do vysílání další premiérovou pohádku Čarovné jablko, která vznikla ve spolupráci se sousedy ze Slovenska. Je o souboji dobra se zlem, jak jinak. Jak ale dopadl pomyslný souboj vánočních pohádek? 

včera

včera

Královská rodina v Sandringhamu: Král, královna, William a Kate navštěvují bohoslužbu na Štědrý den Prohlédněte si galerii

Britské královské rodině začaly Vánoce v kostele. Králi zazpívali hymnu

Velká Británie na Boží hod vánoční bedlivě sleduje kroky členů královské rodiny. Král Karel III. či princ William se dnes zúčastnili bohoslužby v kostele svaté Máří Magdalény v Sandringhamu v hrabství Norfolk. Na královském sídle v Sandringhamu se rodina pravidelně schází každé Vánoce. 

Aktualizováno včera

Letoun, který havaroval v Kazachstánu, jen krátce před pádem.

V Kazachstánu spadl letoun s desítkami lidí na palubě

V Kazachstánu havaroval dopravní letoun Embraer ázerbajdžánských aerolinek s téměř sedmi desítkami lidí na palubě. Stroj začal po pádu hořet. Kazašské úřady informovaly o 38 obětech neštěstí. Zbylých 31 osob na palubě přežilo. Příčina nehody není v tuto chvíli známá. 

včera

Král Charles III. (Karel III.)

Karel III. ve vánočním projevu mluvil o svém boji s rakovinou

Britský král Karel III. ve svém vánočním projevu překvapil neobvyklou otevřeností, když se svěřil s osobním bojem proti rakovině, který letos sdílel s princeznou Kate. Vyjádřil hlubokou vděčnost zdravotníkům za jejich péči a podporu, která jim dodala sílu v těžkých chvílích.

včera

Robert Fico

Slováci mohou znovu vidět tajné nahrávky s Ficem z lesní chaty

Na Slovensku během Vánoc ožila kauza nahrávek tajných setkání na lesní chatě, jichž se účastnil i současný premiér Robert Fico (Smer-SD). Skupina žen se rozhodla nahrávky zveřejnit, upozornil web aktuality.sk. Fico už před třemi lety tvrdil, že na záznamech není nic zajímavého. 

včera

včera

včera

Finsko, ilustrační fotografie.

Finsko hlásí problém s kabelem do Estonska. Může jít o sabotáž

Elektrická síť mezi Finskem a Estonskem přes podmořské spojení Estlink 2 je v tuto chvíli přerušena. Informoval o tom server Yle. Zodpovědná společnost Fingrid v prohlášení uvedla, že příčina poruchy je předmětem vyšetřování. Nelze přitom vyloučit sabotáž. 

včera

včera

Hasiči stále zasahují u požáru v Bruntále, pomáhá jim těžká technika

Druhým dnem ve středu pokračuje zásah hasičů u požáru bývalých kasáren v Bruntále. Počet zasahujících jednotek byl výrazně zredukován z původních 28 na 5 jednotek. Hasiči rozebírají zřícenou konstrukci a likvidují skrytá ohniska. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy