Tragédie letu Air India 171, při níž zahynulo nejméně 270 lidí, otřásla důvěrou v jeden z nejmodernějších a dosud považovaných za nejbezpečnějších letounů světa – Boeing 787 Dreamliner. I když příčina havárie, ke které došlo jen 30 sekund po startu, zatím nebyla zveřejněna, pozornost se okamžitě obrátila právě k tomuto revolučnímu letadlu.
Dreamliner vstoupil do provozu v roce 2011 a během více než deseti let provozu přepravil přes miliardu cestujících bez jediné smrtelné nehody. Přesto se dlouhodobě potýkal s problémy v kvalitě výroby – od vadných součástek po úmyslné obejití kontrolních postupů. Právě na to dlouhodobě upozorňovali whistlebloweři, tedy zaměstnanci, kteří promluvili o chybách a nedostatcích uvnitř firmy.
Boeing začal Dreamliner vyvíjet na začátku 21. století, v době rostoucích cen paliva. Místo rychlosti, kterou nabízel původní koncept Sonic Cruiser, se firma zaměřila na efektivitu a spotřebu. Letoun byl revoluční nejen použitím kompozitních materiálů místo tradičního hliníku, ale také elektrickými systémy a aerodynamickým designem.
Zatímco Airbus sázel na gigantický A380 pro přepravu velkého množství lidí mezi velkými uzlovými letišti, Boeing vsadil na efektivní přepravu mezi menšími městy – a jak ukázal vývoj trhu, tato strategie se ukázala jako správná.
Už v roce 2013 musel být provoz 787 na několik měsíců zastaven kvůli požárům lithium-iontových baterií. Od té doby se sice provozní problémy stabilizovaly, ale výrobní nedostatky pokračovaly. Zavedení výrobní linky v Jižní Karolíně, mimo tradiční sídlo firmy v Seattlu, mělo podle kritiků za následek ztrátu kontroly nad kvalitou.
Nejvýraznějším hlasem kritiky byl John Barnett, bývalý kontrolor kvality, který veřejně tvrdil, že kvůli tlaku na rychlou výrobu se v letadlech objevují závažné konstrukční chyby. Podle něj byly některé díly instalovány z tzv. šrotových kontejnerů a neodstraněné kovové třísky v blízkosti kabeláže mohly představovat riziko požáru nebo zkratu. FAA jeho tvrzení částečně potvrdila – v několika případech se skutečně ztratily nekonformní díly a byla zaznamenána přítomnost kovových úlomků pod palubami.
Barnett opakovaně varoval, že je jen otázkou času, než se stane něco velkého. V roce 2024, uprostřed soudního sporu s Boeingem, spáchal sebevraždu.
Podobné obavy vyjádřila i další bývalá zaměstnankyně Cynthia Kitchens, která už v roce 2011 upozorňovala na úmyslnou instalaci závadných dílů. Nedávno vystoupil i Sam Salehpour, současný pracovník Boeingu, jenž senátnímu výboru sdělil, že při výrobě 787 docházelo ke zkracování montážních postupů, což vedlo k potenciálně nebezpečným vadám na trupu. Upozornil, že až 1000 letounů může být vystaveno riziku únavového selhání konstrukce.
Boeing tato tvrzení odmítá a tvrdí, že jejich letadla prošla přísnou kontrolou FAA a že žádné bezpečnostní riziko nehrozí.
I přes všechny výtky má 787 za sebou více než miliardu přepravených cestujících bez jediné smrtelné nehody – až do června 2025. Analytik Richard Aboulafia upozorňuje, že kdyby se ve starších strojích vyskytovaly vážné problémy, projevily by se už dříve.
Letoun Air India, který se zřítil v indickém Ahmedábádu, byl v provozu přes 11 let. Vyšetřování zatím pokračuje, ale organizace jako Foundation for Aviation Safety upozorňují, že 787 se už dříve objevoval v dokumentech FAA, například kvůli možnému pronikání vody z toalet do elektrických rozvodů.
Odborníci se zatím shodují, že přestože letoun čelil vážné kritice, jeho provozní bezpečnost zůstává statisticky výjimečně vysoká. I Scott Hamilton z konzultantské firmy Leeham Company uvedl, že by bez váhání znovu nastoupil do Dreamlineru.
Závěr vyšetřování havárie Air India bude rozhodující – může buď potvrdit důvěru v letoun, nebo naopak odhalit hlubší problémy, které whistlebloweři už léta předpovídají.
Související
Záhada zřícení letu AI171: Druhá černá skříňka letadla Air India nalezena
Pozor, čím létáte. Stovky problémových boeingů 787 čeká prověrka
Aktuálně se děje
před 49 minutami
Nejvlivnější osobou v Evropě je Trump, ukazuje prestižní žebříček
před 2 hodinami
Ukrajinská armáda provedla raketami Storm Shadow masivní úder na ruskou energetickou infrastrukturu
před 3 hodinami
Pentagon: Čína v roce 2027 rozpoutá válku s Tchaj-wanem
před 4 hodinami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 5 hodinami
Předvánoční úspěchy českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 5 hodinami
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 5 hodinami
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 5 hodinami
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 7 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 7 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 8 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 9 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 10 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 12 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 13 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
Jihomoravští záchranáři čelí v posledních dnech extrémnímu náporu, který výrazně převyšuje běžný průměr. Zatímco standardně vyjíždějí k přibližně třem stovkám případů denně, v aktuálním období se počty výjezdů šplhají až ke čtyřem stovkám výjezdů za 24 hodin. Zdravotníci proto vydali naléhavou výzvu veřejnosti, aby lidé zvážili, zda je příjezd sanitky v jejich situaci skutečně nezbytný.
Zdroj: Libor Novák