Tragédie letu Air India 171, při níž zahynulo nejméně 270 lidí, otřásla důvěrou v jeden z nejmodernějších a dosud považovaných za nejbezpečnějších letounů světa – Boeing 787 Dreamliner. I když příčina havárie, ke které došlo jen 30 sekund po startu, zatím nebyla zveřejněna, pozornost se okamžitě obrátila právě k tomuto revolučnímu letadlu.
Dreamliner vstoupil do provozu v roce 2011 a během více než deseti let provozu přepravil přes miliardu cestujících bez jediné smrtelné nehody. Přesto se dlouhodobě potýkal s problémy v kvalitě výroby – od vadných součástek po úmyslné obejití kontrolních postupů. Právě na to dlouhodobě upozorňovali whistlebloweři, tedy zaměstnanci, kteří promluvili o chybách a nedostatcích uvnitř firmy.
Boeing začal Dreamliner vyvíjet na začátku 21. století, v době rostoucích cen paliva. Místo rychlosti, kterou nabízel původní koncept Sonic Cruiser, se firma zaměřila na efektivitu a spotřebu. Letoun byl revoluční nejen použitím kompozitních materiálů místo tradičního hliníku, ale také elektrickými systémy a aerodynamickým designem.
Zatímco Airbus sázel na gigantický A380 pro přepravu velkého množství lidí mezi velkými uzlovými letišti, Boeing vsadil na efektivní přepravu mezi menšími městy – a jak ukázal vývoj trhu, tato strategie se ukázala jako správná.
Už v roce 2013 musel být provoz 787 na několik měsíců zastaven kvůli požárům lithium-iontových baterií. Od té doby se sice provozní problémy stabilizovaly, ale výrobní nedostatky pokračovaly. Zavedení výrobní linky v Jižní Karolíně, mimo tradiční sídlo firmy v Seattlu, mělo podle kritiků za následek ztrátu kontroly nad kvalitou.
Nejvýraznějším hlasem kritiky byl John Barnett, bývalý kontrolor kvality, který veřejně tvrdil, že kvůli tlaku na rychlou výrobu se v letadlech objevují závažné konstrukční chyby. Podle něj byly některé díly instalovány z tzv. šrotových kontejnerů a neodstraněné kovové třísky v blízkosti kabeláže mohly představovat riziko požáru nebo zkratu. FAA jeho tvrzení částečně potvrdila – v několika případech se skutečně ztratily nekonformní díly a byla zaznamenána přítomnost kovových úlomků pod palubami.
Barnett opakovaně varoval, že je jen otázkou času, než se stane něco velkého. V roce 2024, uprostřed soudního sporu s Boeingem, spáchal sebevraždu.
Podobné obavy vyjádřila i další bývalá zaměstnankyně Cynthia Kitchens, která už v roce 2011 upozorňovala na úmyslnou instalaci závadných dílů. Nedávno vystoupil i Sam Salehpour, současný pracovník Boeingu, jenž senátnímu výboru sdělil, že při výrobě 787 docházelo ke zkracování montážních postupů, což vedlo k potenciálně nebezpečným vadám na trupu. Upozornil, že až 1000 letounů může být vystaveno riziku únavového selhání konstrukce.
Boeing tato tvrzení odmítá a tvrdí, že jejich letadla prošla přísnou kontrolou FAA a že žádné bezpečnostní riziko nehrozí.
I přes všechny výtky má 787 za sebou více než miliardu přepravených cestujících bez jediné smrtelné nehody – až do června 2025. Analytik Richard Aboulafia upozorňuje, že kdyby se ve starších strojích vyskytovaly vážné problémy, projevily by se už dříve.
Letoun Air India, který se zřítil v indickém Ahmedábádu, byl v provozu přes 11 let. Vyšetřování zatím pokračuje, ale organizace jako Foundation for Aviation Safety upozorňují, že 787 se už dříve objevoval v dokumentech FAA, například kvůli možnému pronikání vody z toalet do elektrických rozvodů.
Odborníci se zatím shodují, že přestože letoun čelil vážné kritice, jeho provozní bezpečnost zůstává statisticky výjimečně vysoká. I Scott Hamilton z konzultantské firmy Leeham Company uvedl, že by bez váhání znovu nastoupil do Dreamlineru.
Závěr vyšetřování havárie Air India bude rozhodující – může buď potvrdit důvěru v letoun, nebo naopak odhalit hlubší problémy, které whistlebloweři už léta předpovídají.
Související
Záhada zřícení letu AI171: Druhá černá skříňka letadla Air India nalezena
Pozor, čím létáte. Stovky problémových boeingů 787 čeká prověrka
Aktuálně se děje
před 35 minutami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
3. prosince 2025 21:58
Na Štědrý den půjde nakoupit i letos. Jeden z řetězců ale bude pokračovat v tradici
3. prosince 2025 21:07
Bývalý princ Andrew je bez dvou dalších poct. Ztrácí status rytíře
Bývalý princ Andrew nadále ztrácí půdu pod nohama v souvislosti s kauzou kolem vazeb na finančníka Jeffreyho Epsteina. Mladší bratr krále Karla III. přišel o další dva tituly, informovala stanice Sky News.
Zdroj: Lucie Podzimková