Londýn – Peníze hrají důležitou roli při určování vyhlídek na život dítěte. Ukázalo to nová rozsáhlá studie, která byla zveřejněna před několika dny a které ukazuje, že příjmy domácností mají významný dopad na vše od dětských poznávacích a vzdělávacích výsledků, až po jejich sociální rozvoj a fyzické zdraví.
„Můžeme s jistotou říci, že peníze samy o sobě hrají velkou roli a je třeba je vzít v úvahu, pokud chceme zlepšit výsledky dětí," cituje spoluautora studie Kerrise Coopera deník The Guardian. „Často se zaměřujeme na mezery ve škole – ale důkazy ukazují, že peníze ovlivňují nejen dětské kognitivní výsledky, ale také způsobují rozdíl v jejich fyzickém zdraví a v rozvoji jejich sociálních schopností a chování.“
Za posledních 30 let bylo v osmi zemích na toto téma provedeno celkem 61 studií. Podle 35 z nich měly vyšší příjmy domácností pozitivní vliv na celou řadu věcí. Děti vyrůstající v chudých rodinách se pak své počáteční socioekonomické zátěže nezbaví ani v budoucnosti. Velkou roli v tom mohou hrát faktory jako možnosti vzdělávání a vybavení, které mají děti k dispozici. Jedna americká studie zveřejněná v loňském roce také ukazuje, že vyšší příjem snižuje pravděpodobnost zneužívání nebo zanedbávání dětí.
The Guardian také poukazuje na práci neurologů z University of Pennsylvania, kteří provedli celou řadu testů zaměřujících se na kognitivní schopnosti, které jsou spojeny s určitou oblastí mozku. Podle vědců existuje stále více důkazů, že vyrůstání v chudobě snižuje fyzický vývoj mozku dítěte.
Testy mimo jiné měřily vývoj jazyka a výkonné fungování - soubor duševních procesů zodpovědných za pracovní paměť, uvažování a sebeovládání. Ukázalo se, že děti z nízkopříjmových rodin vykazovaly mírně až výrazně horší výsledky než jejich vrstevníci ze středních a vyšších vrstev.
Součástí studie bylo také provedení magnetické rezonance 283 dětí. Snímky ukázaly, že ty z chudších a méně vzdělaných rodin mají tendenci mít tenčí subregiony prefrontální kůry, tedy té části mozku, která je spojena s výkonným fungováním. To by mohlo vysvětlit horší akademické výsledky a dokonce i nižší IQ. V další studii stejní vědci testovali dalších 1099 dětí a mladých lidí a zjistili, že mozky lidí s vyšším rodinným příjmem a větší rodičovskou výchovou mají větší plochu mozku než jejich chudší a méně vzdělaní vrstevníci. Nejsilnější korelace se objevila v oblastech mozku spojených s jazykovým a výkonným fungováním.
Údaje navíc ukazují, že malé přírůstky rodinných příjmů měly mnohem větší dopad na mozky nejchudších dětí než podobné zvýšení na bohatší děti. A údaje společnosti Noble také naznačují, že když rodina klesne pod určitou základní úroveň příjmu, mozkový růst klesá.
O několik měsíců později byla realizována další rozsáhlá studie, na které se podílel Seth Pollak, dětský psycholog z Wisconsinské univerzity v Madisonu. Ta prokázala silné vazby mezi příjmem domácnosti a objemem šedé hmoty v čelním laloku, temporálním laloku a hipokampu, který je součástí velkého mozku. Děti z nízkopříjmových domácností měly o 8 až 10 procent méně šedé hmoty.
Související
Miliardáři by mohli zastavit hlad i chudobu. Nechtějí, a nikdo to po nich ani nemůže chtít
Česko ochromila stávka. Má Fiala pravdu, když zmiňuje politické ambice odborářů?
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Belfast v plamenech. Po brutálním útoku migranta vyšli naštvaní lidé do ulic, vypukly nepokoje
před 2 hodinami
USA se pomstily za sestřelený vrtulník Apache
před 2 hodinami
Lidé Trumpovi nevěří. USA jako spojence vnímá jen každý desátý Evropan
před 3 hodinami
Trump a Netanjahu věřili, že porážka Íránu Blízký východ změní. Vše je ale úplně jinak
před 5 hodinami
Policie pokročila s vyšetřováním střelby v Poleradech. Taxikáři hrozí až 10 let
před 6 hodinami
Počasí se ochladí. Dorazí i vytrvalejší deště
včera
Nová proruská bulharská vláda zastaví veškeré dodávky zbraní na Ukrajinu
včera
Při výbuchu auta v Moskvě údajně zahynul ruský generál
včera
EU chce zakázat vstup všem Rusům, kteří od začátku války sloužili v armádě
včera
Lukašenko odmítl poslat běloruské vojáky na Ukrajinu: Nebudeme potravou pro děla
včera
Tajnůstkářství, nedůvěra, testování loajality. Co se děje v Pentagonu pod vedením Hegsetha?
včera
Netanjahu v kleštích. Izraelci požadují masivní údery na Libanon, tím by naštval Trumpa
včera
Zelenskyj je přesvědčen, že NATO Ukrajinu potřebuje
včera
Izraelská armáda nařídila evakuaci pátého největšího města Libanonu
včera
Uživatelé v EU mají smůlu. Apple jim přepracovanou Siri s umělou inteligencí nedodá
včera
Trumpa na zápase NBA vypískali. Během utkání usnul
včera
Izrael bez obvinění už 500 dní vězní významného lékaře. Přemístil ho na samotku, kde si ani nelehne
včera
Na frontě se mu nedaří, ve světě čelí rostoucí izolaci. Zelenskyj popsal bezútěšnou pozici Ruska
včera
Trump: K podpisu mírové dohody s Íránem dojde do tří dnů
včera
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků, ke kterým došlo poprvé od dubnového příměří. Izraelský premiér Benjamin Netanjahu potvrdil, že jeho země v tuto chvíli palbu drží, avšak zdůraznil, že boj proti Íránu a jím podporovanému libanonskému hnutí Hizballáh zdaleka neskončil. Íránská armáda již dříve deklarovala konec operací poté, co Izraeli uštědřila bolestivou odpověď. Zároveň však pohrozila ještě tvrdšími opatřeními v případě, že židovský stát podnikne další údery, a to včetně akcí na území Libanonu.
Zdroj: Libor Novák