Berlín - Odpor proti plánovanému zpoplatnění německých dálnic pro osobní automobily cizinců spojil největší autoklub v Německu ADAC a ekologickou stranu Zelených. Jejich šéfové dnes v tisku rezolutně odmítli záměr nové vlády zavést toto mýtné, které je podle nich protiprávní, neekologické, z dopravně-politického hlediska nesmyslné, a navíc prý bude ztrátové.
Německo je poslední velkou evropskou tranzitní zemí, kde řidiči osobních vozů za jízdu po dálnicích neplatí. Bezplatné dálnice pro osobní auta jsou dále v Dánsku, Estonsku, Finsku, v Nizozemí, Lichtenštejnsku, Lucembursku, Monaku a ve Švédsku.
Podle předsedy německých Zelených Cema Özdemira nelze dálniční poplatek jen pro cizince prosadit v souladu s právem. "Je protiprávní a neekologický, neboť bude všechny motoristy zatěžovat stejně" bez ohledu na to, kolik jejich vůz vypouští do ovzduší škodlivin, kritizoval Özdemir plánované mýto na serveru Spiegel Online.
V současnosti v Německu platí mýtné kamiony od 12 tun, a to na všech dálnicích a části silnic prvních tříd. Rozšíření kamionového mýtného podporuje prezident ADAC Peter Meyer. Ten prohlásil, že jeho autoklub bude dál proti plánovanému zpoplatnění dálnic pro osobní auta cizinců bojovat. "Dopravně-politicky nemá smysl, ani nakonec nepřinese žádné peníze navíc," připomněl nedávno zveřejněnou studii pro ADAC.
Podle Meyera by vláda měla lépe využívat prostředky, které už nyní od motoristů získává. "Němečtí řidiči teď platí každý rok 53 miliard eur (1,45 bilionu Kč) na odvodech do státní pokladny, z nichž zpět do infrastruktury plyne jen 19 miliard (521 miliard Kč)," apeloval na vládu.
V chystaném zavedení dálničního mýta pro cizince vidí jen skrytý způsob jak z motoristů vytáhnout další peníze. Za mnohem spravedlivější přitom považuje zvýšení daně z pohonných hmot. "Kdo hodně jezdí, by také hodně zaplatil," poznamenal Meyer.
Evropská komise je rozpačitá, Nizozemí vyhrožuje
Mýtné pro cizince bude nejdříve zavedeno v roce 2015. Výše plánovaného mýta je zatím neznámá, deník Zeitung Rheinische Post však naznačuje cenu 100 eur za roční známku, což je při současném kurzu asi 2.700 korun. S touto částkou počítá i nový německý ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU).
Generální tajemník CSU Andreas Scheuer dnes návrh ADAC na zvýšení daně z pohonných hmot odmítl jako "hluboce nespravedlivý, neboť by tím byli nejvíce zatíženi Němci přímo při tankování" a podpořilo by to jen "čerpací turismus" v pohraničí.
Proti mýtnému pro cizince se už dříve ostře ohradily Nizozemsko nebo Rakousko. Nizozemská velvyslankyně Monique van Daalenová dnešnímu vydání deníku Rheinische Post řekla, že toto opatření může mít vážné důsledky pro německé sousedy, například v podobě přesunu dopravy do Nizozemska.
Evropská komise se už dřív stavěla k zavedení mýta pro cizince odmítavě. V srpnu uvedla, že žádná členská země nemůže znevýhodňovat cizince při placení mýtného vůči svým obyvatelům, uvedl web CT24. Jenže jak se zdá, sám eurokomisař Kallas v návrhu CSU problém nevidí: "Snížení daně pro územně příslušné uživatele v zásadě nepředstavuje (...) při současném zvýšení příslušných poplatků za užívání (dálnic) pro všechny uživatele žádnou diskriminaci na základě státní příslušnosti." Kallas také dodal, že výše poplatku by měla být přiměřená tomu, nakolik vozidlo dálniční síť využívá.
Jenže Barrosův mluvčí Mester na Twitteru uvedl, že Evropská komise nedala Německu zelenou ke spuštění mýta pro cizince, protože není jasné, zda ho Berlín zavede a jak by vypadalo. "Co platí, je princip nediskriminace," zdůraznil Mester.
Související
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
Německo varuje: Rusko by mohlo zaútočit na NATO už v roce 2029
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí.
Zdroj: Jan Hrabě