Pěší korzo, zelená oáza uprostřed betonové džungle či místo oddechu v centru velkoměsta, taková očekávání má berlínská městská část Mitte (Střed) od zkušebního vyloučení automobilové dopravy z části bulváru Friedrichstrasse. Počínaje dneškem, který je oficiálním začátkem akce, až do konce ledna bude zhruba půlkilometrový úsek jedné z nejznámějších ulic v centru Berlína vyčleněn výhradně pro chodce a cyklisty.
Město si chce ověřit, do jaké míry toto opatření zvýší kvalitu života ve veřejném prostoru. Pokud se projekt ověří, má posloužit jako vzor pro další městské čtvrti. Pro berlínskou radnici, které vládnou sociální demokraté spolu s postkomunistickou Levicí a ekologicky zaměřenými Zelenými, by se uzavírka mohla stát základním kamenem jejich řadu let propagované dopravní revoluce. Jejich rovnice je v tomto případě jasná - po odečtení automobilové dopravy bude výsledkem více prostoru pro chodce a cyklisty, větší dopravní bezpečnost, čistší vzduch a také vyšší kvalita života.
Starosta městské části Mitte Stephan von Dassel, zvolený za Zelené, je přesvědčen, že uzavírka přinese oblasti oživení. "Může to vést k atraktivitě, která z Friedrichstrasse opět udělá výjimečnou adresu," řekl. "Nákupní ulice mají budoucnost, když veřejnému prostoru nebude dominovat osobní motorizovaná doprava," dodal.
Ne všichni jsou ale s projektem spokojeni. Šéf berlínské pobočky Obchodní a hospodářské komory (IHK) Jan Eder hovoří o příliš rychlém rozhodnutí, ze kterého byli vynecháni místní podnikatelé. "Oběťmi jsou obchodníci a živnostníci," řekl.
Řada kritiků poukazuje na to, že Friedrichstrasse je tradiční průjezdní ulicí, podle jiných je právě toto důvodem, proč zlepšit kulturu dopravy v centru města. "Díky Friedrichstrasse lidé dobře uvidí, kolik místa auta zabírají," tvrdí obhájci ulice bez aut.
Ačkoli se může zdát, že v části Friedrichstrasse mezi Francouzskou a Lipskou ulicí, která je nyní pro auta tabu, dostali cyklisté a pěší volnou ruku, ve skutečnosti tomu tak úplně není. Velkou pozornost německých médií vyvolal fakt, že cyklisté mohou projíždět úsekem rychlostí do 20 kilometrů v hodině. Podle cyklistů je to příliš tvrdé omezení, chodci by se naopak nezdráhali povolenou rychlost ještě snížit.
Radnice se rychlost rozhodla omezit kvůli očekávanému většímu pohybu chodců. Dopravní odbor je ale přesvědčen, že přibrzdit bude muset jen malá část cyklistů, neboť drtivá většina jezdí mezi deseti až dvaceti kilometry v hodině. V Berlíně to je zřejmě první omezení rychlosti, které se týká jen cyklistů, naopak v Nizozemsku, baště kol, jsou takové značky běžné.
Dopravní značky, které stanovují nejvyšší povolenou rychlost, se vedle řidičů aut týkají samozřejmě i cyklistů, ale ve zmíněném úseku Friedrichstrasse, kam auta nesmějí, teď platí jen pro cyklisty. Zajímavostí ale je, že běžná značka informující o začátku obce, a tedy maximálně padesátikilometrové rychlosti, se kolařů v Německu netýká. Zákon v tomto případě hovoří o motorových vozidlech. Cyklista, pokud to zvládne a pokud v ulicích nebude maximální rychlost upravena třeba na 30 kilometrů v hodině, může městem či vesnicí profrčet podle svého gusta.
Dvacítka ve Friedrichstrasse ale podle magazínu Der Spiegel nepovede k pokutám, ačkoli je policie připravena v případě nutnosti rychlost cyklistů měřit. Důvodem je tolerance a také nastavení měřicího přístroje. K uložení pokuty by tak bylo nutné jet více než 30 kilometrů v hodině.
Související
Scholz odmítl myšlenku znovuzavedení branné povinnosti
Němci mohou označovat AfD za extremistickou skupinu, rozhodl soud
Aktuálně se děje
před 18 minutami
Velké drama při GP Emilia Romagna! Verstappen se spasil na cílové čáře před „stíhačkou“ Norissem
před 49 minutami
Írán se obává o prezidenta Raísího. Prezidentský vrtulník havaroval
před 1 hodinou
Pellegrini: Někteří politici nejsou schopni sebereflexe. Na kulatý stůl nedozrál čas
před 1 hodinou
Tragédie na Dunaji. Dva mrtví po srážce lodí, obětí ale bude zřejmě více
před 2 hodinami
Události Petra Nutila: Slovenská jízda na tygrovi a nová Železná opona
před 3 hodinami
Sněmovní volby by vyhrálo ANO. Lidovci v průzkumech nadále zůstávají mimo Sněmovnu
před 4 hodinami
Počasí: V Česku dnes udeří bouřky. Meteorologové upřesnili výstrahu
před 5 hodinami
Fico je mimo ohrožení života, oznámili lékaři
před 6 hodinami
Slovenská policie obvinila lidi, kteří schvalovali atentát na Fica
před 6 hodinami
Ukrajinské drony v noci vyřadily z provozu důležitou ruskou rafinérii
před 7 hodinami
Česko nakupuje nejvíce zlata na světě. Hodnota zlata v majetku ČNB je proto rekordní
před 7 hodinami
Nicholas Winton se narodil před 115 lety. Zachránil stovky židovských dětí před nacisty
před 8 hodinami
Ukrajinci viní Rusko z dalšího válečného zločinu během ofenzivy u Charkova
před 9 hodinami
Netanjahu dostal nůž na krk. Ganc chce nový plán pro Gazu, pohrozil demisí
před 9 hodinami
Tornádo na Ústecku se potvrdilo. Pohybovalo se i přes tok Labe
před 10 hodinami
Předpověď počasí na neděli. Pozor na jevy, pro které platí výstraha
včera
Češi především díky čtyřem bodům kapitána Červenky jasně přehráli Brity 4:1
včera
Karel III. vezme do Francie další dva zástupce monarchie. Kate zůstane doma
včera
Polsko se opevní před Ruskem a Běloruskem. Tusk oznámil obří investici
včera
Drtivý úder střelami ATACMS proti Rusům. Ukrajinci zničili stíhačky a palivová zařízení, dokládají satelitní snímky
Ukrajinský útok na ruskou leteckou základnu Belbek na okupovaném Krymském poloostrově tento týden zničil tři ruská letadla a palivové zařízení v blízkosti hlavní přistávací dráhy.
Zdroj: Radek Novotný