V zálivu poblíž Finska se téměř neviditelně mezi sněhem pokrytými stromy pohupuje stará cisternová loď. Přestože vypadá nenápadně, její přítomnost vyvolává v Evropě bouři. Právě tato loď, známá jako Eagle S, byla v prosinci zadržena finskými úřady kvůli podezření, že poškodila podmořský elektrický kabel spojující Estonsko s Finskem. Tento incident odstartoval nové debaty o možnostech zabavení ruských tankerů, které obcházejí západní sankce a nadále přepravují ruskou ropu přes Baltské moře, píše Politico.
Podle diplomatických zdrojů Evropská unie zvažuje rozsáhlé zabavování ruských ropných tankerů, které jsou součástí takzvané stínové flotily. Západní sankce sice formálně zakázaly dovoz ruské ropy do EU, Moskva si však rychle našla cesty, jak tyto restrikce obcházet – využívá zastaralé lodě s nejasnými vlastníky a pochybným pojištěním. Odhaduje se, že dnes už tato flotila tvoří téměř 17 procent všech světových ropných tankerů a přepravuje více než 80 procent ruské ropy.
Estonský ministr zahraničí Margus Tsahkna zdůraznil, že přibližně polovina sankcionovaného ruského ropného obchodu prochází Finským zálivem. „Hrozí environmentální katastrofa, ale také útoky na naši podmořskou infrastrukturu,“ řekl v rozhovoru pro Politico. „Nemůžeme zablokovat celé moře, ale můžeme ho lépe kontrolovat.“
Evropské státy proto zahájily tajná jednání o legislativních opatřeních, která by umožnila lodě legálně zabavit. Jednou z možností je uplatnění mezinárodního práva na základě ekologických rizik nebo pirátství. Pokud se tyto kroky ukážou jako nedostatečné, jednotlivé země mohou zavést vlastní zákony umožňující zadržení plavidel.
Jedním z navrhovaných opatření je například požadavek, aby tankery v Baltském moři používaly pouze pojišťovny ze schváleného seznamu. Pokud by loď využívala jiného poskytovatele, mohla by být zabavena. Dalším návrhem je zadržení lodí, které ohrožují podmořskou infrastrukturu – jako například Eagle S, jež je podezřelá z přerušení elektrického spojení mezi Estonskem a Finskem.
Podle expertů však bude uplatnění těchto opatření složité. Rusko by mohlo podniknout právní protiopatření a finanční náklady na zabavování lodí by byly obrovské. Navíc by státy musely překonat složitý právní systém mezinárodní námořní dopravy.
Po ruské invazi na Ukrajinu v roce 2022 EU zavedla embargo na dovoz ruské ropy a společně se skupinou G7 stanovila cenový strop na ruskou ropu prodávanou do třetích zemí. Moskva však na tato opatření zareagovala vytvořením vlastní přepravní sítě. Výsledkem je stínová flotila, která se stala klíčovou součástí ruské ekonomiky.
Odborníci varují, že bez zásahu proti této flotile si Rusko udrží hlavní zdroj financování války na Ukrajině. „Bez těchto opatření umožňujeme Kremlu stále více investovat do vojenských výdajů,“ uvedl Isaac Levi z analytického centra pro energetiku a čistý vzduch (Centre for Research on Energy and Clean Air).
Tento problém se netýká jen ekonomiky, ale i bezpečnosti. Jak upozornil profesor Christian Bueger z Kodaňské univerzity, v posledních dvou letech došlo v Baltském moři k několika incidentům, při nichž byly poškozeny podmořské kabely a další klíčová infrastruktura.
Přestože státy jako Estonsko, Finsko a Litva prosazují agresivnější postup, čelí právním překážkám. Zadržení Eagle S například ukázalo, že země nemají vždy právní nárok na zabavení lodí v mezinárodních vodách. Finsko nyní čelí právnímu sporu s majitelem tankeru, který tvrdí, že zabavení bylo nezákonné.
Podle odborníků na mezinárodní právo mohou státy lodě zabavovat pouze ve svých výsostných vodách, tedy do 12 námořních mil od pobřeží. Mimo tuto hranici je jejich pravomoc značně omezená a loď spadá pod jurisdikci státu, kde je registrována. Například tankery stínové flotily často plují pod vlajkami Libérie, Panamy nebo Spojených arabských emirátů.
Navíc by hrozila přímá konfrontace s Ruskem, pokud by Moskva začala doprovázet tankery válečnými loděmi. „Může dojít k eskalaci napětí, což by mohlo vyvolat další konflikt v Baltském moři,“ varoval profesor Bueger.
Navzdory těmto problémům pokračují baltské státy v přípravě opatření. Estonsko, Litva a Lotyšsko společně s Evropskou komisí hledají způsoby, jak zpřísnit dohled nad ruskými tankery. Litva například zvažuje zákony, které by umožnily zabavení lodí, jež spustí kotvu v její exkluzivní ekonomické zóně – tedy v pásmu do 200 námořních mil od pobřeží.
Podle litevské ministryně obrany Dovilė Šakalienė je čas na rozhodné kroky: „Lodě, které jsou pod sankcemi, by se neměly volně pohybovat bez jakýchkoliv následků.“
O dalším postupu rozhodne Evropská unie v nadcházejících měsících. Pokud se členské státy shodnou, může dojít k zásadnímu omezení ruského ropného exportu – a tím i k oslabení finančních možností Kremlu ve válce proti Ukrajině.
Související
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
Aktuálně se děje
před 31 minutami
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
před 1 hodinou
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
před 1 hodinou
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
před 2 hodinami
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
před 3 hodinami
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno před 4 hodinami
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
před 4 hodinami
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
před 6 hodinami
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
před 7 hodinami
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
před 8 hodinami
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
před 9 hodinami
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
včera
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno včera
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
včera
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
včera
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
včera
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
včera
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
včera
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
včera
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
včera
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
Česko podle nově jmenovaného premiéra Andreje Babiše (ANO) potřebuje peníze pro vlastní občany. Evropskou unii proto vyzývá k tomu, aby našla jiné způsoby financování Ukrajiny, která přes tři roky čelí ruské agresi. Nebudeme tam dávat peníze, prohlásil Babiš doslova.
Zdroj: Jan Hrabě