NÁZOR - V roce 1968 proběhla v celém západním prostoru včetně tehdejšího Československa série kulturních revolucí. Zvláště mladí lidé protestovali proti způsobu života svých rodičů a požadovali po politích prosazování hodnot míru, otevřenosti a diverzity. O 50 let může znovu nastat nová revoluce, tvrdí bulharský politolog Ivan Krastev, jeden z nejvlivnějších intelektuálů východoevropského prostoru. Její hodnoty však budou od té předchozí diametrálně odlišné.
V loňském říjnu skupina uznávaných konzervativních myslitelů z celého kontinentu zveřejnila manifest s názvem "Evropa, v níž můžeme věřit." Podle Krasteva je to v mnoha ohledech promyšlený, krásně napsaný dokument. Jeho autoři se kriticky vymezují vůči EU („říše peněz a předpisů“), migraci(„emigrace bez asimilace je kolonizace") a samozřejmě ohajují národní stát proti proevropským „elitám“ (které jsou „zaslepení marnými, sobě gratulujícími vizemi utopické budoucnosti").
Tito myslitelé volají po stejné kulturní revoluci, která proběhla v roce 1968 a dala vzniknout tzv. kontrakultuře, postavené ale na odlišných hodnotových základech. Jejich revoluce je v podstatě kontrarevolucí, snahou zvrátit politický a kulturní kurz nastavený v roce 1968. Jak zmiňují mnohé studie zabývající se tzv. kulturními válkami v USA – např. kniha Válka o duši Ameriky: historie kulturních válek (A War for the Soul of America: A History of the Culture Wars) – tamní konzervativní hnutí vzniklo prakticky jako protireakce na liberalismus kulturní revoluce 1968. Od té doby se obě strany nachází v drsných politicko-kulturních sporech, kulturních válkách, kvůli kterým je americká společnost často nazývána rozdělenou společností.
Ačkoliv jsou kulturní války chápány především jako americká záležitost, v současném klimatu se jedná i o evropský problém – a dalo by se jistě tvrdit, že spor konzervatismu a liberalismu je dnes globální záležitostí. Ostatně, kulturní revoluce z let 1968 měla svou odbodu i ve Francii a Československu. Ačkoliv československá nesla parametry nespokojenosti s komunistickým státem, nejednalo se o vyloženě protikomunistickou revoluci – tvář pražského jara, Alexander Dubček, vyhlásil program socialismu s lidskou tváří. Levicovými prvky se vyznačovaly všechny tyto kulturní revoluce z let 1968, zvláště ve Francii bylo rebelující studentstvo fascinována radikálními socialistickými vizemi představených v Rudé knížce, bibli maoismu.
Propojení kulturního liberalismu s levicovými myšlenkami je stále předmětem ostré kritiky ze strany pravicově zaměřených konzervativců, ačkoliv nyní jsou humanistické, liberální myšlenky z šedesátých let zastávány mimo jiné i vrchními kapitalisty, řediteli a zakladateli nejprospěšnějších IT spolčeností. Právě tito lidé, kteří byli v mládí horlivými zastánci hippie hnutí s jeho hlásáním významnosti kreativity a svobodomyslnosti, určovaly utváření tzv. znalostní ekonomiky, která je vynesla na vrchol potravinového žebříčku. Podle odborníků lze v jejich případě hovořit o nové společenské třídě, pro kterou je někdy užíváno označení „Bobos“ či se o nich hovoří jako o kontrakulturních kapitalistech, protože na jednu stranu přejímají kapitalistické hodnoty, na druhou stranu je vnímají prizmatem levicově zaměřené kontrakultury – např. je pro ně mnohem důležitější kreativita práce než kolik za ní dostanou.
Bobos stojí na předních příčkách nejen v IT průmyslu, ale i v módním a filmovém průmyslu, v PR a reklamních agenturách či v hlavních médiích. V těchto oblastech prosazují hlavní hodnotu kontrakultury, za kterou lze podle Krasteva je „uznání“ – uznání všech možných druhů minorit a prosazování rovnocennosti všech lidí. Kraste tvrdí, že heslo dnešní konzervativní kontrarevoluce je jiné – „respekt“, a sice respekt vůči odlišné míře politických práv a moci, kterou má tzv. majorita nad všemi ostatními minoritami. Zatímco revolucionáři z roku 1968 se identifikovali s zabitými Židy jakožto hlavní pronásledovanou minoritou, (kontra)revolucionáři z roku 2018 nacházejí zalíbení v současném vedení státu Izrael, které prosazuje žádné ústupky Palestincům.
Krastev se domnívá, že kulturní válka v evropském případě je specifická tím, že získala rysy konfliktu mezi evropským Západem a Východem, respektive se jedná o spor dvou směrů konzervatismu. Západní evropský konzervatismus přijal některé progresivní ideje z roku 1968 jako je svoboda projevu a právo být jiný, nicméně jiné chápe jako excesy a odmítá je. Východní konzervatismus odmítá nejenom tyhle excesy, ale celý liberalismus, kosmopolitismus a diverzitu jako celek. Zatímco západní konzervatismus uzná člověka za Rakušana či Francouze, pokud přijme danou kulturu, ve východním konzervatismu nemůžete být členem národa, pokud jste se jím už nenarodil, tvrdí Krastev.
Z těchto důvodů se prakticky nemůžou západní konzervativci dohodnout s těmi východními, ačkoliv mají v mnoha záležitostech podobné názory. Ačkoliv tedy rakouský premiér Sebastian Kurz sdílí s maďarským premiérem Viktorem Orbánem negativní pohled na masovou migraci, nejsou přirozenými spojenci co se týče otázky budoucnosti EU. Zatímco jeden prosazuje suverenitu jednotlivce, druhý prosazuje suverenitu národa.
Související

Týdenní výhled filmů: Buranská komedie, duel o čest a bojová umění či italská renesance

Zájem o kulturu v Česku výrazně klesl. Na koncerty a do divadel chodí o třetinu méně lidí
kultura , politika , 1968 , evropa , Srpen 1968
Aktuálně se děje
včera

Tragická nehoda otřásla Slovenskem. Srazila se tři auta, čtyři mrtví
včera

Tusk čelí hlasování o důvěře. Chce potvrdit pozici po porážce Trzaskowského
včera

Autobus s dětmi narazil na Jesenicku do stromu. Zranilo se více než 15 lidí
včera

Desítky tisíc důchodů čeká další změna. Úřad ji oznámí dopisem
včera

Američané už mají Trumpa dost. Mluví o občanské válce, mnozí prchají ze země
včera

Zemětřesení u Rhodosu otřáslo Středomořím. V Turecku zemřelo dítě
včera

Blažek se rozhodl. V politice nebude pokračovat ani jako poslanec
včera

Babiš chce hlasovat o nedůvěře vládě. Dělají z nás banánovou republiku, prohlásil
včera

Středeční počasí: V Česku opět udeří bouřky. Není vyloučen nejvyšší stupeň varování
včera

Kerčský most terčem dalšího útoku. Ukrajinci na pilíře rozmístili přes tunu výbušnin
včera

Prezident Pavel zkritizoval vládu za bitcoinovou kauzu: Je to velký průšvih, prohlásil
včera

Stát z toho má miliardu a já ani korunu, jen demisi. Odcházím jako zpráskaný pes, stěžuje si Blažek
včera

Ruská armáda postupuje. Čtvrtmilionové město Sumy je na dostřel dronů
včera

Politico: Bitcoinový skandál od drogového dealera může ovlivnit české volby
včera

Euro není všelék, Bulharsko zůstane chudší zemí EU. Ekonom bilancuje (ne)výhody možného českého vstupu do eurozóny
včera

FESTMICHAEL 2025: studenti jako hrdinové dnešní doby
včera

Tajemný vlivný muž stojící za Zelenským: Andrij Jermak tahá za nitky, sklání se před ním i jeho odpůrci
včera

Ministryní spravedlnosti bude Eva Decroix. Fiala svolává Bezpečnostní radu státu
včera

Nizozemská vláda se rozpadla. Wildersova krajně pravicová strana opustila koalici
včera
Policie opět otevřela případ zmizelé Madeleine McCannové. Začalo nové pátrání
V portugalském letovisku Praia da Luz se znovu rozbíhá pátrání po zmizelé britské dívce Madeleine McCannové. Němečtí policisté se aktuálně soustředí na více než dvacet pozemků ve východní části města, přičemž oblast zahrnuje i okolí chaty, kde žil hlavní podezřelý Christian B. Zásahové jednotky a kriminalisté doufají, že právě tato oblast by mohla nabídnout nové indicie v případu, který již téměř dvě desetiletí zůstává nevyřešený.
Zdroj: Libor Novák