Letadla ruských aerolinek jsou stále ve vzduchu. Sankcím navzdory

Když Spojené státy a velká část evropských zemí loni zavedly sankce vůči Rusku za jeho invazi na Ukrajinu, vypadalo civilní letectví jako slibné místo, kde by bylo možné způsobit Rusku co největší útrapy. Ruské aerolinky používají letadla převážně od společností Airbus a Boeing, které mají zakázáno v Rusku podnikat. A více než dvě pětiny těchto letadel vlastnily zahraniční leasingové společnosti, které začaly chtít okamžitě svůj majetek zpět. 

Po roce od zahájení invaze však ruské aerolinky pokračují v provozu, zejména díky tomu, že obcházejí pravidla a využívají starší letadla na náhradní díly, uvedla agentura Bloomberg.

Ruské aerolinky stále provozují 467 letadel Airbus a Boeing, před rokem jich provozovaly 544, vyplývá z údajů výzkumné společnosti Cirium. Ruské společnosti sice zrušily lety do Spojených států, západní Evropy a jejich spojeneckých zemí, posílily však lety do Thajska, Turecka, Spojených arabských emirátů a bývalých sovětských republik, jako je Arménie, Kyrgyzstán a Tádžikistán. Denně provozují zhruba 1100 domácích letů, což je asi o 15 procent méně než před rokem, ale mnohem menší pokles, než podporovatelé Ukrajiny po zavedení sankcí očekávali.

Odolnost aerolinek ukazuje na omezený dopad sankcí, protože odvětvím, na která jsou zaměřeny, se daří najít různé kličky nebo se obrátí na partnery, kteří sankce nezavádějí. Přestože se výroba v Rusku za tři čtvrtletí snížila, pokles byl jen zlomkem kolapsu, který se předpovídal krátce po invazi. Mimo jiné i proto, že prudký růst cen komodit přináší zemi další peníze.

Aby Kreml udržel letecký sektor v chodu, zakázal leteckým společnostem vracet pronajatá letadla jejich majitelům v zahraničí a vyzval je, aby letadla znovu zaregistrovaly v Rusku. Většina letadel tak nadále létá, i když jsou odříznuta od důležitých softwarových aktualizací a údržby nařízené regulačními orgány, které jsou nutné k zajištění letové způsobilosti.

Provozovatelé letadel musejí dodržovat přísný režim údržby, na který dohlíží licencovaní inženýři a kontrolují ho národní regulátoři. Kromě denních prohlídek musejí letadla projít přísnější kontrolou po zhruba 200 letech a náročnou kontrolou každých zhruba deset let, kdy se rozeberou na jednotlivé součásti a důkladně prohlédnou.

Boeing uvádí, že od začátku loňského roku, v souladu s americkými sankcemi, neposkytuje firmám v Rusku žádné součástky, údržbu ani technickou podporu. Generální ředitel Airbusu Guillaume Faury v polovině února řekl, že firemní data ukazují, že ruské aerolinky létaly ve druhé polovině loňského roku s letadly Airbus častěji než před pandemií. Firma sice podle něj není v kontaktu s ruskými aerolinkami, Airbus ale už slyšel o tom, že mají problémy s udržením letadel v provozu, protože se jim nedaří nahradit chybějící součástky.

Aby mohly pokračovat v provozu, shánějí ruské aerolinky díly z takzvaných spřátelených zemí a využívají součástky z jiných, starších letadel, která se rozebírají na náhradní díly, uvedl ruský úřad pro civilní letectví. V únoru schválil smlouvu s dubajskou inženýrskou firmou Global Jet Technic, která podle svých slov provádí rutinní předletové inspekce letadel Airbus a Boeing provozovaných ruskými společnostmi.

Letecké společnosti jsou povinny zaznamenávat každou součástku, kterou opravují nebo vyměňují, spolu s dokumentací o původu použitých dílů. Protože Rusko nyní funguje mimo zavedený celosvětový režim sledování těchto změn, letadla pravděpodobně nemají tyto záznamy dostatečné podrobné. To prakticky znemožňuje jejich případný další prodej.

Zkušenosti z Íránu ukazují, že nezdokumentovaná údržba není dlouhodobě udržitelná. Desetiletí sankcí způsobila, že Írán má zastaralá letadla a nevalnou pověst v otázce bezpečnosti. Odvětví letecké dopravy v Íránu spoléhá na síť zprostředkovatelů, kteří obcházejí omezení a obstarávají součástky, někdy i celá letadla. Situace Ruska je však složitější, protože místní aerolinky většinou létají s novějšími modely, uvádí letecký konzultant John Strickland.

Na rozdíl od Íránu má ale Rusko tradici výroby letadel. Ruský Aeroflot byl kdysi největší leteckou společností na světě a výrobci jako Tupolev, Iljušin a Suchoj vyráběli letadla schopná přepravit stovky cestujících. V současnosti ruské společnosti sice stále vyrábějí modernější letadla, ta jsou ale z velké části závislá na dodávce motorů, palubní elektroniky a podvozků ze Západu. Už se však připravuje projekt, který počítá s nahrazením těchto dílů součástmi ruského původu.

Dalším cílem sankcí bylo izolovat Rusko, i tento cíl má ale nejednoznačné výsledky. Rusko uzavřelo svůj vzdušný prostor po aerolinky ze západní Evropy a z USA, které tak musejí pro lety do Asie nyní využívat jiné trasy, delší a nákladnější. Ruský vzdušný prostor však zůstává otevřený společnostem ze spřátelených zemí, jako jsou Spojené arabské emiráty, které přidaly lety. Z ruských letišť v současnosti denně léta 270 mezinárodních letů, před rokem jich bylo 300, uvádí Cirium.

"Sankce jasně nefungují tak, jak si Západ myslel, a globální letecký průmysl je mnohem děravější, než si kdokoli představoval," říká konzultant v oboru Richard Aboulafia. Bezpečnost se podle něj sice bude prodlužováním sankcí zhoršovat, letecké spojení s Ruskem se kvůli tomu ale zřejmě nepřeruší.

Související

Aeroflot

Aeroflot zruší od 8. března prakticky všechny lety do zahraničí

Ruské aerolinky Aeroflot zruší od 8. března všechny lety do zahraničních destinací kromě Běloruska, oznámila firma podle agentury TASS. Rozhodnutí vejde v platnost od pondělních 22:00 SEČ a vedly k němu "okolnosti, které brání provozování letů", uvedla největší ruská letecká společnost, podle níž vnitrostátní spoje zůstanou zachovány.
Aeroflot

Ruské aerolinky Aeroflot ruší všechny lety do Evropy

Ruské aerolinky Aeroflot oznámily, že od pondělí až do odvolání ruší veškeré své lety do Evropy. Jde o zřejmou reakci na rozhodnutí EU, která krátce předtím ohlásila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu uzavře vzdušný prostor pro všechny ruské stroje.

Více souvisejících

Aeroflot Rusko letadla, letectví

Aktuálně se děje

včera

včera

Aktualizováno včera

včera

Ilustrační fotografie.

Obchody dnes podléhají zákonu. Zákaz bude platit i na podzim

Dnes je Den vítězství, státní svátek, při kterém si připomínáme konec druhé světové války a vítězství nad nacistickým Německem. Na mnoha místech probíhají pietní akce, zatímco obchody zejí prázdnotou. Může za to zákon, který v Česku platí už téměř dekádu. 

včera

Andrij Sybiha

Rusové nedodržují Putinovo přehlídkové příměří, tvrdí Kyjev

Rusové nedodržují aktuální příměří, které vyhlásil jejich prezident Vladimir Putin, konstatoval ukrajinský ministr zahraničí Andrij Sybiha. Odvolává se na informace od velení ukrajinské armády. Podle vojáků byl klid zbraní porušen ve více než sedmi stovkách případů. 

včera

včera

včera

Mistři světa slavili s fanoušky na Staroměstském náměstí. (27.5.2024)

Rulík a spol. přivítají v národním týmu Nečase. Prošel prohlídkou a Colorado ho uvolnilo

Další velká posila českého hokejového národního týmu je na obzoru. Trenérský štáb v čele s Radimem Rulíkem už pro něj s předstihem nechal volné místo na soupisce, jelikož doufal, že všechno s jeho příletem na světový šampionát do Dánska dobře dopadne. Muselo se však čekat na to, jak dopadne lékařská prohlídka. O kom je řeč? O útočníkovi Colorada Martinu Nečasovi, který nakonec prohlídkou prošel bez problémů a vedení Colorada ho uvolnilo.

včera

5 mýtů o online nebankovních půjčkách

5 mýtů o online nebankovních půjčkách

Porouchaná pračka, rozbitý počítač, oprava auta… Nečekané situace, které vám mohou udělat nepříjemný vítr v peněžence. Nejen tyto události můžete vyřešit půjčkou, kterou vám poskytne bankovní či nebankovní společnost. Nebankovní půjčky mnoho lidí volí jako alternativu k bankovním produktům. Vyhovuje jim, že mnohdy lépe odpovídají jejich nárokům a požadavkům. S nebankovními půjčkami se pojí řada negativních předsudků, které ale nemusí být pravdivé.

včera

včera

Jiří Bartoška na KVIFF 2024.

Zemřel Jiří Bartoška

Česko dnes zasáhla velmi smutná zpráva. Ve věku 78 let zemřel legendární herec Jiří Bartoška. Potvrdili to zástupci karlovarského filmového festivalu, jehož prezidentem dlouhá léta byl. Bartoška se v poslední době potýkal s vážnými zdravotními problémy. 

včera

Politici a další si na Vítkově připomněli výročí konce války

80 let po konci války se hroutí představa trvalého míru. Opakujeme totiž chyby z minulosti

Před osmdesáti lety kapitulovaly poslední německé jednotky na území tehdejšího Československa. Tím definitivně skončila druhá světová válka v Evropě, nejničivější konflikt v dějinách našeho kontinentu. Výročí této události není jen historickou připomínkou, nýbrž výzvou k tomu, abychom znovu a znovu promýšleli význam porážky nacismu a cenu svobody, kterou tehdy naši předkové vybojovali.

včera

včera

včera

Národní památník na Vítkově - pietní akt u příležitosti oslav výročí konce druhé světové války.

Masakry na konci války. Nacisté umučili a zavraždili stovky Čechů

Začátek května roku 1945 se nesl ve znamení osvobozování nacisty obsazených území, ale také masového vraždění. Němci se nehodlali lehce vzdát, a tak v samém závěru druhé světové války došlo na našem území k několika masakrům, při nichž byly umučeny a zabity stovky Čechů.

včera

Petr Fiala

Česko podepíše dohodu o dostavbě Dukovan, jakmile to bude možné

Premiér Petr Fiala (ODS) se ve středu setkal s korejským ministrem obchodu, průmyslu a energetiky An Tuk-kunem, s nímž jednal o tendru na výstavbu nových jaderných bloků v Dukovanech. Během návštěvy ministři průmyslu obou zemí podepsali dohody o spolupráci v civilní jaderné energetice a o spolupráci při rozvoji a podpoře bateriového ekosystému. Zástupci českých a korejských firem také uzavřeli řadu smluv, které představují klíčový krok v přípravě výstavby nového jaderného zdroje v Dukovanech a výrazně posilují zapojení českého průmyslu. Vláda poté na svém zasedání udělila souhlas s podpisem dohody na výstavbu nových jaderných bloků ve chvíli, kdy to bude možné.

včera

včera

7. května 2025 21:40

7. května 2025 21:14

Fico si stěžuje, že nestihne oslavy v Moskvě. Pobaltí mu zakázalo přelet do Ruska

Cesta slovenského premiéra Roberta Fica na oslavy Dne vítězství do Moskvy čelí vážným komplikacím. Estonsko a Lotyšsko oficiálně zakázaly přelet slovenského vládního speciálu přes svůj vzdušný prostor. Litva se podle informací médií rozhodla stejně.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy