Letadla ruských aerolinek jsou stále ve vzduchu. Sankcím navzdory

Když Spojené státy a velká část evropských zemí loni zavedly sankce vůči Rusku za jeho invazi na Ukrajinu, vypadalo civilní letectví jako slibné místo, kde by bylo možné způsobit Rusku co největší útrapy. Ruské aerolinky používají letadla převážně od společností Airbus a Boeing, které mají zakázáno v Rusku podnikat. A více než dvě pětiny těchto letadel vlastnily zahraniční leasingové společnosti, které začaly chtít okamžitě svůj majetek zpět. 

Po roce od zahájení invaze však ruské aerolinky pokračují v provozu, zejména díky tomu, že obcházejí pravidla a využívají starší letadla na náhradní díly, uvedla agentura Bloomberg.

Ruské aerolinky stále provozují 467 letadel Airbus a Boeing, před rokem jich provozovaly 544, vyplývá z údajů výzkumné společnosti Cirium. Ruské společnosti sice zrušily lety do Spojených států, západní Evropy a jejich spojeneckých zemí, posílily však lety do Thajska, Turecka, Spojených arabských emirátů a bývalých sovětských republik, jako je Arménie, Kyrgyzstán a Tádžikistán. Denně provozují zhruba 1100 domácích letů, což je asi o 15 procent méně než před rokem, ale mnohem menší pokles, než podporovatelé Ukrajiny po zavedení sankcí očekávali.

Odolnost aerolinek ukazuje na omezený dopad sankcí, protože odvětvím, na která jsou zaměřeny, se daří najít různé kličky nebo se obrátí na partnery, kteří sankce nezavádějí. Přestože se výroba v Rusku za tři čtvrtletí snížila, pokles byl jen zlomkem kolapsu, který se předpovídal krátce po invazi. Mimo jiné i proto, že prudký růst cen komodit přináší zemi další peníze.

Aby Kreml udržel letecký sektor v chodu, zakázal leteckým společnostem vracet pronajatá letadla jejich majitelům v zahraničí a vyzval je, aby letadla znovu zaregistrovaly v Rusku. Většina letadel tak nadále létá, i když jsou odříznuta od důležitých softwarových aktualizací a údržby nařízené regulačními orgány, které jsou nutné k zajištění letové způsobilosti.

Provozovatelé letadel musejí dodržovat přísný režim údržby, na který dohlíží licencovaní inženýři a kontrolují ho národní regulátoři. Kromě denních prohlídek musejí letadla projít přísnější kontrolou po zhruba 200 letech a náročnou kontrolou každých zhruba deset let, kdy se rozeberou na jednotlivé součásti a důkladně prohlédnou.

Boeing uvádí, že od začátku loňského roku, v souladu s americkými sankcemi, neposkytuje firmám v Rusku žádné součástky, údržbu ani technickou podporu. Generální ředitel Airbusu Guillaume Faury v polovině února řekl, že firemní data ukazují, že ruské aerolinky létaly ve druhé polovině loňského roku s letadly Airbus častěji než před pandemií. Firma sice podle něj není v kontaktu s ruskými aerolinkami, Airbus ale už slyšel o tom, že mají problémy s udržením letadel v provozu, protože se jim nedaří nahradit chybějící součástky.

Aby mohly pokračovat v provozu, shánějí ruské aerolinky díly z takzvaných spřátelených zemí a využívají součástky z jiných, starších letadel, která se rozebírají na náhradní díly, uvedl ruský úřad pro civilní letectví. V únoru schválil smlouvu s dubajskou inženýrskou firmou Global Jet Technic, která podle svých slov provádí rutinní předletové inspekce letadel Airbus a Boeing provozovaných ruskými společnostmi.

Letecké společnosti jsou povinny zaznamenávat každou součástku, kterou opravují nebo vyměňují, spolu s dokumentací o původu použitých dílů. Protože Rusko nyní funguje mimo zavedený celosvětový režim sledování těchto změn, letadla pravděpodobně nemají tyto záznamy dostatečné podrobné. To prakticky znemožňuje jejich případný další prodej.

Zkušenosti z Íránu ukazují, že nezdokumentovaná údržba není dlouhodobě udržitelná. Desetiletí sankcí způsobila, že Írán má zastaralá letadla a nevalnou pověst v otázce bezpečnosti. Odvětví letecké dopravy v Íránu spoléhá na síť zprostředkovatelů, kteří obcházejí omezení a obstarávají součástky, někdy i celá letadla. Situace Ruska je však složitější, protože místní aerolinky většinou létají s novějšími modely, uvádí letecký konzultant John Strickland.

Na rozdíl od Íránu má ale Rusko tradici výroby letadel. Ruský Aeroflot byl kdysi největší leteckou společností na světě a výrobci jako Tupolev, Iljušin a Suchoj vyráběli letadla schopná přepravit stovky cestujících. V současnosti ruské společnosti sice stále vyrábějí modernější letadla, ta jsou ale z velké části závislá na dodávce motorů, palubní elektroniky a podvozků ze Západu. Už se však připravuje projekt, který počítá s nahrazením těchto dílů součástmi ruského původu.

Dalším cílem sankcí bylo izolovat Rusko, i tento cíl má ale nejednoznačné výsledky. Rusko uzavřelo svůj vzdušný prostor po aerolinky ze západní Evropy a z USA, které tak musejí pro lety do Asie nyní využívat jiné trasy, delší a nákladnější. Ruský vzdušný prostor však zůstává otevřený společnostem ze spřátelených zemí, jako jsou Spojené arabské emiráty, které přidaly lety. Z ruských letišť v současnosti denně léta 270 mezinárodních letů, před rokem jich bylo 300, uvádí Cirium.

"Sankce jasně nefungují tak, jak si Západ myslel, a globální letecký průmysl je mnohem děravější, než si kdokoli představoval," říká konzultant v oboru Richard Aboulafia. Bezpečnost se podle něj sice bude prodlužováním sankcí zhoršovat, letecké spojení s Ruskem se kvůli tomu ale zřejmě nepřeruší.

Související

Aeroflot

Aeroflot zruší od 8. března prakticky všechny lety do zahraničí

Ruské aerolinky Aeroflot zruší od 8. března všechny lety do zahraničních destinací kromě Běloruska, oznámila firma podle agentury TASS. Rozhodnutí vejde v platnost od pondělních 22:00 SEČ a vedly k němu "okolnosti, které brání provozování letů", uvedla největší ruská letecká společnost, podle níž vnitrostátní spoje zůstanou zachovány.
Aeroflot

Ruské aerolinky Aeroflot ruší všechny lety do Evropy

Ruské aerolinky Aeroflot oznámily, že od pondělí až do odvolání ruší veškeré své lety do Evropy. Jde o zřejmou reakci na rozhodnutí EU, která krátce předtím ohlásila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu uzavře vzdušný prostor pro všechny ruské stroje.

Více souvisejících

Aeroflot Rusko letadla, letectví

Aktuálně se děje

včera

včera

Hokej, ilustrační fotografie.

Trenérské změny v extralize. Po konci sezóny se loučí s trenéry v Liberci a Litvínově

Zatímco pro Spartu, Brno, Pardubice a Hradec Králové extraligová sezóna nadále pokračuje, dalším deseti klubům už skončila. Mezi nimi nalezneme i Liberec s Litvínovem, kdy v obou těchto klubech dochází ke změnám na lavičce. Znamená to tedy, že pod Ještědem se rozloučili s trenérem Filipem Pešánem, v Litvínově pak s Karlem Mlejnkem. A zatímco v libereckém případě se novým trenérem stal dosavadní asistent Jiří Kudrna, v případě Litvínova se mluví o bývalých sparťanských legendách Michalu Brošovi a Jaroslavu Nedvědovi jako o možných nových trenérech.

včera

Jiří Havel v seriálu Život a doba soudce A. K.

Zemřel všestranný herec Jiří Havel

Českou hereckou obec zasáhla smutná zpráva. Ve věku 83 let zemřel Jiří Havel, který se v poslední době potýkal s nemocí. Havel byl publiku známý z divadla, televize i dabingu. 

včera

Donald Trump

Trump přiznal: Jsem naštvaný na Putina. Musí udělat dobrou věc

Americký prezident Donald Trump vyčinil ruskému protějšku Vladimiru Putinovi za kritiku důvěryhodnosti ukrajinského lídra Volodymyra Zelenského. Trump řekl, že byl "velmi rozzlobený" a "naštvaný", když slyšel Putinovy výroky. Upozornila na to stanice NBC News. 

včera

včera

Sociální sítě, ilustrační fotografie.

Opusťme americké korporátní sociální sítě. Variant je dost v Evropě i USA

Běžní lidé po celém světě se vydali do obchodního boje s administrativou Donalda Trumpa v USA. Zatímco Kanaďané masově blokují americké produkty v obchodech, Evropané k tomu mohou přistoupit jinak – opustit americké korporátní sociální sítě a podpořit buď ty evropské, nebo nekontrolované mediálními magnáty.

včera

včera

včera

včera

Ilustrační obrázek.

Jak přežít krizi? Praktický manuál pro Čechy, kteří postrádají oficiální příručku od státu

Oficiálních návodů, jak přežít krizovou situaci, existuje pro české občany stále žalostně málo. Zatímco například Švédsko, Finsko nebo Rakousko už dlouhodobě vydávají srozumitelné příručky pro domácnosti, v Česku podobné materiály chybí nebo zůstávají málo dostupné veřejnosti. Právě proto pro vás redakce EuroZprávy.cz připravila podrobný a praktický manuál, jak se zachovat v krizových situacích – od přírodních katastrof po jadernou havárii.

včera

včera

včera

včera

Policie SR, ilustrační fotografie.

Slovenskem otřásá smrt prokurátora. Našli ho zastřeleného

Slovensko řeší případ podezřelého úmrtí krajského prokurátora v Banské Bystrici. Jessyho Hassana našli v sobotu večer zastřeleného, o jeho úmrtí informoval i generální prokurátor. Policie pracuje s verzí, že Hassan mohl spáchat sebevraždu.

včera

včera

včera

29. března 2025 21:58

29. března 2025 21:19

Aktualizováno 29. března 2025 21:00

Nová bilance tragického zemětřesení v Asii. Záchranné práce pokračují

Tragická bilance pátečního zemětřesení v Myanmaru a Thajsku se dočkala další aktualizace. V Myanmaru podle tamních úřadů zemřelo přes tisíc lidí. Země zároveň výjimečně požádala o mezinárodní pomoc. Záchranné práce pokračují v obou zemích. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy