Na podzim letošního roku společnost Boom Supersonic představí veřejnosti prototyp nadzvukového letadla XB-1. Boom slibuje návrat nadzvukového létání ekologicky a je prvním privátním výrobcem.
Letadlo bylo navrženo s použitím nejnovější technologie, která snižuje hluk a bude létat nadzvukovou rychlostí pouze nad oceány, aby osídlené oblasti nebyly zvukem zasaženy. Prototyp XB-1 je jednomístný, má tři motory a je pouze třetinový oproti potenciální finálové verzi letadla Overture pro nejméně 55 lidí. „XB-1 je prvním krokem k návratu nadzvukového cestování,“ uvedl Blake Scholl, generální ředitel Boom Supersonic na webových stránkách podle CNN.
Již dvacet let uplynulo od tragédie Concordu Air France. Při startu na letišti v Paříži se roztrhla pneumatika a její části poškodily palivové nádrže, které zapříčinili požár levého křídla. Letoun byl pro nouzové brždění příliš rychlý a pilot nemohl dělat nic jiného než vzlétnout. Rozpadající křídlo neumožnilo letadlu nabrat potřebnou výšku a zřítilo se na hotel blízko Paříže. Všech 109 osob na palubě letadla zemřelo a náraz způsobil smrt dalších čtyř lidí z hotelu. V roce 2003 vyhlásily společnosti Air France a British Airways, že letecké linky Concordu budou nadobro zrušeny kvůli bezpečnostním nedostatkům, malému zájmu a ekonomické neudržitelnosti.
Podle slov Schrolla lety dvojnásobnou rychlostí znamenají, že lidé mohou cestovat dvakrát tak daleko a mohou „přivést do našich životů více lidí, míst i kultur.“ Prototypem XB-1 chce společnost ukázat klíčové technologie jako je pokročilá konstrukce z uhlíkových vláken a počítačem řízená aerodynamika. Výsledky zatím provedených testů prohlašují, že prototyp je uhlíkově neutrální ve 100 % a Schroll dodal, že se pokouší zajistit vysokou bezpečnost, ekologickou a ekonomickou udržitelnost. „Zjistili jsme, že poptávka po nadzvukovém cestování rychle roste,“ poznamenal Schroll.
Na vývoj nového nadzvukového civilního letadla přispěly společnosti jako je Japan Airlines nebo Virgin Group, které poskytly 10 miliónů dolarů. Cena za jeden letoun by se měla pohybovat kolem 200 miliónů dolarů. Pokud se testy ukážou jako úspěšné, společnost začne vyrábět letadlo Boom Overtude s rychlostí až M=2,2 pro 55 až 75 lidí. Civilní lety by podle předpokladů měly být zahájeny v roce 2030 a cesta z New Yorku do Londýna bude trvat pouze tři hodiny a 15 minut.
Související
Masivní bezpečnostní operace, zákaz letadel, vzdušné taxíky. Francie se chystá na olympiádu
Boeingy 787 nejsou bezpečné, varuje bývalý zaměstnanec společnosti. Věc už řeší úřady
Aktuálně se děje
před 16 minutami
Počasí v Česku dnes znovu ovlivní saharský písek. Může být chladněji, než se čekalo
před 1 hodinou
Letní počasí je zpět. Teploty příští týden vyrostou k 27 stupňům
včera
Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský
včera
Vědce znepokojuje další nemoc. Ptačí chřipka se šíří u krav, přenesla se i na člověka
včera
Finský poslanec střílel opilý před nočním klubem. Policie ho zadržela
včera
VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě
včera
Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje
včera
Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR
včera
Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu
včera
WSJ: Putin pravděpodobně nenařídil vraždu Alexeje Navalného
včera
Dohoda, nebo útok na Rafah. Izrael dal Hamásu poslední šanci
včera
Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země
včera
Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech
včera
Hamás zvažuje izraelský protinávrh na příměří v Pásmu Gazy a propuštění rukojmí
včera
Ukrajinské drony údajně zasáhly dvě ruské ropné rafinerie
včera
Rusko údajně sestřelilo desítky dronů z Ukrajiny
včera
Biden se postaví Trumpovi? Chce se s ním setkat tváří v tvář
včera
OSN spočítala, jak dlouho potrvá renovace Pásma Gazy
včera
Rusové provedli další útoky na energetickou infrastrukturu Ukrajiny
včera
Bez Číny by invaze na Ukrajinu byla pro Rusko náročná, zní z USA
Podle amerického ministra zahraničí Antonyho Blinkena by pro Rusko bylo obtížnější pokračovat v invazi na Ukrajinu bez podpory Číny.
Zdroj: Libor Novák