Více než deset let po zmizení letu MH370 začala nová fáze pátrání po troskách letounu, který se ztratil za dosud nevyjasněných okolností a stal se jednou z největších záhad v historii letectví. Malajsijský ministr dopravy Anthony Loke v úterý oznámil, že společnost Ocean Infinity znovu zahájila hledání zmizelého stroje.
Podle Lokeho stále probíhají jednání o smluvních podmínkách mezi Malajsií a společností Ocean Infinity, avšak ministr ocenil iniciativu firmy, která nasadila své lodě k pátrání v jižním Indickém oceánu. Zatím nebylo specifikováno, jak dlouho bude hledání trvat, ani kdy přesně britská firma svou operaci obnovila.
Letadlo Boeing 777-200ER zmizelo z radarů krátce po startu z mezinárodního letiště v Kuala Lumpuru 8. března 2014. Na palubě bylo 12 členů posádky a 227 pasažérů, přičemž cílovou destinací byl Peking. Co se s letadlem stalo, není dodnes známo.
Pro rodiny obětí představuje obnovení pátrání naději na odpovědi, na které čekají už více než deset let. „Jsme velmi rádi, že pátrání pokračuje po tak dlouhé době,“ uvedla Grace Nathan, jejíž matka byla na palubě letu MH370. Jaquita Gonzales, manželka letového dozorce Patricka Gomese, zase doufá, že nové pátrání přinese definitivní rozuzlení tragického příběhu. „Chceme jen vědět, kde letadlo je a co se stalo,“ řekla.
Podle námořního sledovacího webu Marinetraffic.com se plavidlo Ocean Infinity nacházelo k 23. únoru v jižním Indickém oceánu. Malajsijská vláda v prosinci 2024 schválila obnovu hledání s tím, že Ocean Infinity bude pracovat na principu „no-find-no-fee“ – pokud trosky nebudou nalezeny, firma nedostane zaplaceno. Pokud ovšem letadlo objeví a jeho identita bude ověřena, Malajsie jí vyplatí 70 milionů dolarů. Pátrací oblast má zahrnovat 15 000 čtverečních kilometrů.
Austrálie, která se na prvotním pátrání významně podílela, letos 8. března, v den desátého výročí zmizení letu, nabídla Malajsii podporu pro obnovu pátrání. Na palubě letu MH370 bylo osm Australanů. Přesto však australský Úřad pro bezpečnost dopravy v úterý potvrdil, že se na aktuálním pátrání nepodílí.
Osud zmizelého letadla stále provází mnoho neobjasněných otázek. Letoun byl naposledy zaznamenán na vojenském radaru ve 2:14 ráno místního času nad Malackým průlivem, přibližně půl hodiny poté Malajsijské aerolinky oznámily ztrátu kontaktu. Letadlo mělo podle plánu přistát v Pekingu kolem 6:30 ráno.
V roce 2016 se někteří příbuzní obětí vydali na vlastní pátrání na Madagaskar, kde byla v minulosti objevena část trosek. Další části stroje byly nalezeny u pobřeží Tanzanie a Mosambiku. Přesto se letadlo jako celek nikdy nenašlo.
Oficiální pátrání bylo ukončeno v lednu 2017 poté, co bylo prohledáno 120 000 čtverečních kilometrů oceánského dna. Australská vyšetřovací zpráva z října téhož roku označila neschopnost přinést odpovědi rodinám obětí za „velkou tragédii“ a něco, co je v moderní době „téměř nepředstavitelné“.
Mezi hlavní záhady zůstává, proč letoun náhle změnil směr a zamířil do Indického oceánu, a proč dvě klíčová komunikační a sledovací zařízení na palubě přestala fungovat. Objevily se různé teorie – od úmyslného činu pilota Zaharieho Ahmada Shaha, který měl mít na svém domácím leteckém simulátoru naprogramovanou trasu k jižnímu Indickému oceánu, až po spekulace o sabotáži či tajných vládních operacích.
Společnost Ocean Infinity už jednou v roce 2018 provedla rozsáhlé pátrání, které však skončilo neúspěchem. Zda bude tentokrát mise úspěšná, zůstává nejasné, ale pro mnoho rodin jde o poslední naději na odpovědi, na které čekají už více než deset let.
Související
Malajsie po 11 letech obnovuje pátrání po letu MH370
Malajsie obnovila pátrání po troskách zmizelého letu Malaysia Airlines MH370
Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014)
Aktuálně se děje
před 19 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 1 hodinou
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 5 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 6 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 9 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 10 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 11 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 13 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák