Panama popřela, že by umožnila vládním plavidlům Spojených států bezplatný průjezd Panamským průplavem, a to navzdory tvrzením Bílého domu, podle kterých měla s tímto opatřením souhlasit. Uvedl to server BBC.
Americké ministerstvo zahraničí uvedlo ve svém prohlášení na sociální síti X, že vládní plavidla USA „nyní mohou proplouvat Panamským průplavem bez poplatků, čímž vláda Spojených států ušetří miliony dolarů ročně“.
V reakci na toto tvrzení vydala Správa Panamského průplavu (ACP) prohlášení, ve kterém zdůraznila, že „Správa Panamského průplavu, která je oprávněna stanovovat poplatky za průjezd a další tarify, neprovedla žádné úpravy těchto sazeb“.
Administrativa bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa opakovaně vyjadřovala přání znovu získat kontrolu nad tímto klíčovým obchodním koridorem, což v Panamě vyvolalo silnou vlnu nevole.
Americký ministr zahraničí Marco Rubio, který tento týden navštívil několik latinskoamerických zemí, vyzval Panamu k „okamžitým změnám“ v otázce „vlivu a kontroly“ Číny nad Panamským průplavem.
Rubio, který zastává nejvyšší diplomatickou funkci USA, varoval, že pokud Panama nezasáhne, Spojené státy přijmou nezbytná opatření k ochraně svých práv vyplývajících ze smlouvy mezi oběma zeměmi.
Panama už dříve reagovala na hrozby amerického prezidenta Donalda Trumpa, který v souvislosti s Panamským průplavem zmínil možnost jeho „navrácení“ pod kontrolu Spojených států. Tento strategický obchodní kanál, kterým prochází přibližně 5 % světového námořního obchodu, se stal tématem diskusí po Trumpově inauguračním projevu.
„Panamský průplav nebyl Spojenými státy poskytnut jako koncese ani dar,“ zdůraznil podle BBC panamský prezident José Raúl Mulino během panelové diskuse na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu.
Tímto výrokem reagoval na Trumpova slova, že Panama údajně porušila závazek neutrality a že „Čína ovládá Panamský průplav“. Trump zároveň obvinil Panamu z nespravedlivého zacházení s americkými loděmi, které mají být podle jeho slov „přemrštěně zpoplatňovány“.
Panamský průplav je dlouhý 82 kilometrů a hraje klíčovou roli v mezinárodním obchodě, zejména pro Spojené státy. Mulino však Trumpova tvrzení kategoricky odmítl jako nepravdivá a zdůraznil, že průplav patří výhradně lidu Panamy. „Toto není otázka, kterou by mohla ovlivnit zahraniční mocnost. Panamský průplav je a zůstane panamským,“ prohlásil Mulino.
Trumpovy výroky vyvolaly napětí mezi oběma zeměmi, přičemž Panama jasně deklarovala své právo na plnou suverenitu nad tímto strategickým průplavem.
Panamský průplav, nacházející se v Latinské Americe, je jedním z nejvýznamnějších inženýrských projektů a klíčových obchodních cest na světě. Tento uměle vybudovaný průplav spojuje Atlantský a Tichý oceán přes Panamskou šíji, čímž výrazně zkracuje délku a čas přepravy lodí mezi těmito dvěma oceány. Průplav je dlouhý přibližně 82 kilometrů a denně jím projdou stovky lodí.
Stavba Panamského průplavu byla zahájena v roce 1880 pod vedením francouzského inženýra Ferdinanda de Lessepse, známého tvůrce Suezského průplavu. Avšak kvůli technickým obtížím, tropickým nemocem a finančním problémům Francouzi projekt nedokončili. Roku 1904 převzaly iniciativu Spojené státy, které po deseti letech náročné práce průplav dokončily. Oficiálně byl otevřen 15. srpna 1914.
V roce 1999 se správa průplavu vrátila z rukou Spojených států do rukou Panamy, čímž se stal symbolem panamské suverenity a národní hrdosti.
Panamský průplav slouží jako strategická dopravní tepna, která umožňuje lodím vyhnout se dlouhé a nebezpečné cestě kolem jižního cípu Jižní Ameriky, mysu Horn. Přibližně 5 % světového námořního obchodu prochází tímto průplavem, což z něj činí jednu z nejvytíženějších obchodních cest na světě.
Průplav využívá systém zdymadel, které zvedají a snižují lodě, aby mohly překonat rozdíl v nadmořské výšce mezi oceány a Gatúnským jezerem, umělým vodním dílem v centru průplavu. Tento systém je technickým zázrakem, který umožňuje bezpečný a efektivní průchod lodí různé velikosti.
Panamský průplav je nejen zdrojem příjmů pro Panamu, ale také zásadním bodem pro světový obchod. V roce 2016 byla dokončena velká rozšiřovací práce, která umožnila průchod větším lodím známým jako „Neo-Panamax“. Tato modernizace zvýšila kapacitu průplavu a posílila jeho postavení na globálním trhu.
Přestože průplav zůstává klíčovým hráčem v námořní dopravě, čelí několika výzvám. Klimatické změny a nedostatek vody v oblasti by mohly ohrozit jeho provoz, protože zdymadla vyžadují obrovské množství sladké vody. Kromě toho je průplav pod neustálým tlakem modernizovat a přizpůsobit se rostoucím požadavkům globálního obchodu.
Pro Panamany není průplav jen důležitým obchodním koridorem, ale také symbolem národní hrdosti a nezávislosti. Přestože byl původně postaven zahraničními mocnostmi, dnes je plně spravován Panamou a představuje její schopnost řídit tak významnou světovou dopravní tepnu.
Panamský průplav je nejen technickým divem, ale také nepostradatelnou součástí globálního obchodu a důkazem lidské schopnosti překonávat přírodní překážky. Jeho historie a význam z něj činí jedno z nejdůležitějších míst moderního světa.
Související
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
USA (Spojené státy americké) , Bílý dům USA , Panamský průplav
Aktuálně se děje
před 40 minutami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 1 hodinou
Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 1 hodinou
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 1 hodinou
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 1 hodinou
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 3 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 3 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 4 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 5 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 6 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 8 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 9 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země.
Zdroj: Libor Novák