Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na 2,5 násobek. Zatímco v polovině letošního roku bylo v tuzemsku registrováno 5,9 milionu vozů, před 30 lety to bylo o 3,5 milionu méně. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu. Věk aut se ale téměř nezměnil.
V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru 14 let stará auta, letos v polovině roku byl vozový park v průměru 14,8 roku starý. V roce 1989 na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele, nyní to je 1,8 obyvatele.
Od revoluce se výrazně zvýšila dostupnost osobních automobilů, a to nejen co do pestrosti modelů a značek, ale i vzhledem k ceně pořizovaného vozu a průměrné mzdě. Zatímco průměrná mzda se od roku 1989 zvýšila zhruba desetkrát na 32.500 Kč v roce 2019, náklady na pořízení nového auta rostly proti tomu přibližně třetinovým tempem. Na konci roku 1989 stála Škoda Favorit z mladoboleslavské automobilky kolem 84.600 korun, jejího o čtyři generace mladšího následníka fabii je v současnosti možné koupit za 269.900 korun.
Cena benzinu se zvýšila z osmi korun za litr v roce 1989 na zhruba 33 korun, cena motorové nafty pak vzrostla ze 7,50 Kč na 32 Kč.
Osobní auta také již nejsou nedostatkovým zbožím, na které je třeba sepisovat pořadníky, jako to bylo v případě favoritů, vozů Lada či Moskvič v roce 1989. Zatímco před třemi dekádami se roční prodej pohyboval kolem 130.000 nových aut ročně, v současnosti je to dvojnásobek. Vedle toho se každý rok do Česka doveze přes 170.000 ojetin.
Domácí Škoda si během 30 let udržela pozici nejrozšířenější značky na trhu, ale její podíl klesá. Například v roce 1996 tvořily vozy z Mladé Boleslavi 57 procent registrovaných aut v ČR, letos to je kolem 34 procent.
Škoda již také není jediným tuzemským výrobcem osobních aut. Přibyly automobilky TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích, které loni dohromady se Škodou vyrobily téměř 1,44 milionu vozů. V roce 1989 Škoda vyrobila 404.000 aut.
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 2 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 2 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 2 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 3 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 3 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 4 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 5 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 6 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 6 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 7 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 7 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 8 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 9 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 10 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
Letadlo ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského bylo podle zpráv sledováno čtyřmi drony vojenského typu těsně před přistáním na dublinském letišti v pondělí. Zdroje deníku The Journal uvedly, že drony vzlétly z místa na severovýchodě irské metropole. Tyto bezpilotní stroje pak letěly směrem k letové trase ukrajinského prezidenta, čímž narušily bezletovou zónu, která byla zavedena irským úřadem pro civilní letectví (IAA) pro dobu jeho návštěvy.
Zdroj: Libor Novák