Německý automobilový koncern Volkswagen hodlá do konce desetiletí zrušit desítky modelů se spalovacím motorem. Chce rovněž omezit svůj celkový prodej a zaměřit se na výrobu dražších automobilů přinášejících vyšší zisky. Píše o tom dnes list Financial Times na svých internetových stránkách. Součástí Volkswagenu je rovněž Škoda Auto.
"Klíčovým cílem není růst," cituje Financial Times finančního ředitele koncernu Arna Antlitze. "Soustředíme se více na kvalitu a marže než na objem prodeje a tržní podíl," uvedl rovněž Antlitz. Dodal, že Volkswagen v příštích osmi letech v Evropě zredukuje o 60 procent svůj sortiment benzinových a naftových vozů, který nyní tvoří minimálně sto modelů různých koncernových značek.
Podle listu jde o změnu oproti přístupu dřívějších vedoucích pracovníků podniku. Volkswagen byl průkopníkem "lidového automobilu" ztělesňujícího posedlost automobilového průmyslu růstem, upozorňuje Financial Times.
"Výrazně jsme snížili fixní náklady, takže jsme méně závislí na objemu prodeje a méně závislí na růstu," uvedl Antlitz. Upozornil, že ani plánovaná expanze koncernu v oblasti elektromobilů nebude vytvářet nové výrobní kapacity. "Kapacity nepřidáváme. Postupně přeměňujeme továrny," dodal s odkazem na závody v německých městech Cvikov a Emden, kde byly výrobní linky uzpůsobeny k produkci elektromobilů.
Antlitz nicméně připustil, že předpoklad, že elektromobily budou pro Volkswagen v brzké době stejně ziskové jako modely se spalovací motorem, zpochybnily stoupající ceny surovin pro výrobu baterií. "Doufáme, že válka (na Ukrajině) brzy skončí a ceny suroviny se minimálně o trochu sníží," uvedl. Upozornil rovněž, že ceny baterií by měly v dlouhodobějším horizontu snižovat nové technologie.
Nová strategie Volkswagenu podle listu odráží hluboké změny v širším automobilovém sektoru, který se po desetiletí snažil zvyšovat své zisky rozšiřováním prodeje. O rozšiřování prodeje přitom automobilky usilovaly i v případě, že to vyžadovalo poskytování rozsáhlých slev, píše Financial Times.
Bývalý šéf Volkswagenu Martin Winterkorn, který odstoupil v důsledku skandálu kolem manipulací s emisemi naftových vozů, si stanovil za cíl předehnat konkurenty Toyota a General Motors a učinit z koncernu do roku 2018 světovou jedničkou z hlediska objemu prodeje. Ve snaze o globální dominanci koncern udržoval značné aktivity na nerentabilních trzích v Severní a Jižní Americe. Volkswagen zaplavoval americký kontinent novými modely, ačkoli mu to přinášelo rozsáhlé ztráty, píše Financial Times.
Nedostatek čipů v důsledku pandemie covidu-19 nicméně v loňském roce automobilky přinutil ke snižování produkce, zatímco poptávka po automobilech rostla. To umožnilo značkám jako Mercedes a BMW zvýšit ceny svých modelů a dosáhnout rekordních zisků navzdory nižšímu objemu prodeje.
Podobná strategie katapultovala Volkswagen do čela žebříčku zisků firem tvořících prestižní německý akciový index DAX. Koncern se soustředil na dražší vozy vyráběné jeho luxusními značkami Audi a Porsche, které se podílejí na velké části jeho zisků, píší Financial Times.
Vedoucí pracovníci VW, Mercedesu i BMW podle listu dávají najevo, že tato strategie bude pokračovat i poté, co problémy v dodavatelských řetězcích poleví. "Skutečně bych rád zdůraznil, že neuplatňujeme strategii založenou na objemu prodeje," uvedl loni šéf BMW Oliver Zipse.
Související

Volkswagenu zmrazil ruský soud všechna aktiva v zemi

Volkswagen se chce stát globálním dodavatelem baterií
Aktuálně se děje
včera

Potopení lodi u Tuniska si vyžádalo životy pěti migrantů
včera

Německé státní zastupitelství neví kdo útočil na Nord Stream
včera

Česko má kapacitu vyrábět munici, mohli by to dělat Ukrajinci, řekl Pavel
včera

Fed zvýšil základní úrok o čtvrt procentního bodu
včera

Mexiko nepouští do země desítky českých turistů. Zadrží je i na několik dní
včera

Rada ÚSTR se vložila do sporu Kudrny s částí zaměstnanců
včera

Pavel chce navrhnout legislativní změnu, která dá podobu období od zvolení prezidenta po inauguraci
Aktualizováno včera

EU uvolnila Česku 22 miliard v rámci mimořádného fondu obnovy na zmírnění následků krize
včera

Ruská armáda částečně změnila strategii vzdušných úderů
včera

Válku vyhrajeme, Rusko porazíme, je přesvědčeno 97 procent Ukrajinců
včera

Jurečka chce uzákonit dřívější důchod pro náročné profese
včera

Izrael a Polsko se po letitých sporech zase usmířily
včera

Zárukou to neskončí. EU chce, aby výrobci povinně opravovali elektrospotřebiče i po záruce
včera

Zmocněnkyně Kremlu pro práva dětí tvrdí, že neví, z čeho ji ICC obviňuje
včera

Problémy neskončily, zkrachují další banky, varuje šéf investičního fondu
včera

Policie vyšetřuje údajné pokousání člověka vlkem jako šíření poplašné zprávy
včera

Vláda prodloužila o rok pravidla nouzového ubytování válečných uprchlíků
Aktualizováno včera

Jak konsolidovat státní rozpočet? Stanjura chce představit plán do konce dubna
včera

Sněmovna zakázala TikTok na svých zařízeních, varovala i poslance
včera
Stát zintenzivní kontroly výrobců a prodejců potravin, řekl Fiala
Stát zintenzivňuje kontroly ve všech částech dodavatelského řetězce při výrobě a prodeji potravin. Když klesají ceny energií a pohonných hmot, musí se to projevit i ve zlevnění potravin. Po jednání vlády to dnes řekl premiér Petr Fiala (ODS). Podle něj mají kontroly vyvinout tlak na zemědělce, výrobce potravin i obchodníky, aby klesla koncová cena pro zákazníky.
Zdroj: ČTK