Německý automobilový koncern Volkswagen hodlá do konce desetiletí zrušit desítky modelů se spalovacím motorem. Chce rovněž omezit svůj celkový prodej a zaměřit se na výrobu dražších automobilů přinášejících vyšší zisky. Píše o tom dnes list Financial Times na svých internetových stránkách. Součástí Volkswagenu je rovněž Škoda Auto.
"Klíčovým cílem není růst," cituje Financial Times finančního ředitele koncernu Arna Antlitze. "Soustředíme se více na kvalitu a marže než na objem prodeje a tržní podíl," uvedl rovněž Antlitz. Dodal, že Volkswagen v příštích osmi letech v Evropě zredukuje o 60 procent svůj sortiment benzinových a naftových vozů, který nyní tvoří minimálně sto modelů různých koncernových značek.
Podle listu jde o změnu oproti přístupu dřívějších vedoucích pracovníků podniku. Volkswagen byl průkopníkem "lidového automobilu" ztělesňujícího posedlost automobilového průmyslu růstem, upozorňuje Financial Times.
"Výrazně jsme snížili fixní náklady, takže jsme méně závislí na objemu prodeje a méně závislí na růstu," uvedl Antlitz. Upozornil, že ani plánovaná expanze koncernu v oblasti elektromobilů nebude vytvářet nové výrobní kapacity. "Kapacity nepřidáváme. Postupně přeměňujeme továrny," dodal s odkazem na závody v německých městech Cvikov a Emden, kde byly výrobní linky uzpůsobeny k produkci elektromobilů.
Antlitz nicméně připustil, že předpoklad, že elektromobily budou pro Volkswagen v brzké době stejně ziskové jako modely se spalovací motorem, zpochybnily stoupající ceny surovin pro výrobu baterií. "Doufáme, že válka (na Ukrajině) brzy skončí a ceny suroviny se minimálně o trochu sníží," uvedl. Upozornil rovněž, že ceny baterií by měly v dlouhodobějším horizontu snižovat nové technologie.
Nová strategie Volkswagenu podle listu odráží hluboké změny v širším automobilovém sektoru, který se po desetiletí snažil zvyšovat své zisky rozšiřováním prodeje. O rozšiřování prodeje přitom automobilky usilovaly i v případě, že to vyžadovalo poskytování rozsáhlých slev, píše Financial Times.
Bývalý šéf Volkswagenu Martin Winterkorn, který odstoupil v důsledku skandálu kolem manipulací s emisemi naftových vozů, si stanovil za cíl předehnat konkurenty Toyota a General Motors a učinit z koncernu do roku 2018 světovou jedničkou z hlediska objemu prodeje. Ve snaze o globální dominanci koncern udržoval značné aktivity na nerentabilních trzích v Severní a Jižní Americe. Volkswagen zaplavoval americký kontinent novými modely, ačkoli mu to přinášelo rozsáhlé ztráty, píše Financial Times.
Nedostatek čipů v důsledku pandemie covidu-19 nicméně v loňském roce automobilky přinutil ke snižování produkce, zatímco poptávka po automobilech rostla. To umožnilo značkám jako Mercedes a BMW zvýšit ceny svých modelů a dosáhnout rekordních zisků navzdory nižšímu objemu prodeje.
Podobná strategie katapultovala Volkswagen do čela žebříčku zisků firem tvořících prestižní německý akciový index DAX. Koncern se soustředil na dražší vozy vyráběné jeho luxusními značkami Audi a Porsche, které se podílejí na velké části jeho zisků, píší Financial Times.
Vedoucí pracovníci VW, Mercedesu i BMW podle listu dávají najevo, že tato strategie bude pokračovat i poté, co problémy v dodavatelských řetězcích poleví. "Skutečně bych rád zdůraznil, že neuplatňujeme strategii založenou na objemu prodeje," uvedl loni šéf BMW Oliver Zipse.
Související
Volkswagen je nejprodávanějším automobilem v EU, následují Toyota a Renault
Odvolací soud odmítl žalobu kvůli aféře dieselgate
Aktuálně se děje
před 17 minutami
Sledování sankcí proti KLDR končí. Rusko vetovalo rezoluci OSN
před 48 minutami
Policie varuje před novým trikem podvodníků: Vyberou vám účet i bez karty, stačí jim bankomat
před 1 hodinou
Fatální pochybení: Na Bulovce zaměnili pacientky, zdravá žena podstoupila potrat
před 1 hodinou
Hrozba pro zdraví i pozdní příchod do práce. Jak lidé vnímají přechod na letní čas?
před 1 hodinou
Na Václavském náměstí hořelo. Během rekonstrukce vzplála lepenka na střeše
před 2 hodinami
Do důchodu půjdeme později. Pavel se shodl s koalicí i opozicí, věk odchodu do penze musí růst
před 3 hodinami
Benzin a nafta pokračují ve zdražování. V dubnu může stát litr přes 40 korun
před 3 hodinami
Putin se i týden po útoku odmítá setkat s rodinami obětí střelby
před 4 hodinami
Feri stane v dubnu opět před soudem. Bude se řešit jeho odvolání
před 4 hodinami
ANO vyzvalo vládu, aby zveřejnila částku, kterou Česko přispěje na nákup munice pro Ukrajinu
před 4 hodinami
Miloš Zeman chce na Slovensko, ale zůstává v Motole. Zdravotní stav se zlepšuje
před 5 hodinami
I kdybychom zastavili změny počasí, některé ledovce už nezachráníme, varují vědci v nové zprávě
před 5 hodinami
Aktuální počasí: Silný vítr doprovodí studenou frontu, platí výstraha
před 5 hodinami
Naše vojáky na Ukrajině nechceme, řekli rozhodně Poláci. Jednotky NATO taky ne
před 6 hodinami
Rusko vyslalo na Ukrajinu další rakety a drony. 26 jich armáda sestřelila
před 6 hodinami
Otevírací doba obchodů o Velikonocích. Zatím není třeba s nákupem spěchat
před 6 hodinami
Dnes je Zelený čtvrtek, významný den spojený s Poslední večeří
před 6 hodinami
Změna času ovlivní i noční vlaky. České dráhy upozorňují na zpoždění
před 7 hodinami
OSN zjistila, kolik jídla lidé vyhodí do koše. Mluví o "globální tragédii"
před 7 hodinami
Už žádný Xbox a PlayStation. Putin nařídil vládě, aby vymyslela, jak vyrobit vlastní herní konzole
Ruský prezident Vladimir Putin ve středu nařídil ruské vládě, aby hledala způsoby podpory výroby domácích herních konzolí, informuje ruská státní tisková agentura TASS.
Zdroj: Libor Novák