Praha - Olej v motoru není nesmrtelný. Ale jeho výměna je poměrně finančně náročná. Výměnu motorového oleje tak motoristé často odkládají nebo úplně zanedbávají. A to je samozřejmě chyba.
Kdo maže, ten jede, praví známé pořekadlo. Jenže olej v motoru není nesmrtelný a snad každý motorista určitě ví, že je potřeba ho měnit. Jenže kdy? Zejména u ojetého vozu totiž není příliš dobré spoléhat se na doporučení výrobce, které mnohdy neodráží praktické zkušenosti.
Největší riziko pro moderní přeplňované motory, především pak turbodiesely, je v oddalovaných výměnách po třiceti až padesáti tisíci najetých kilometrech. Přitom praxe ukazuje, že už po 15 000 km vykazuje olejová náplň v motoru značnou degradaci a je dobré přistoupit k její výměně.
"Někteří výrobci dnes doporučují výměnu oleje jednou za dva roky nebo po 30 000 km," říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. "Zkušenosti servisů ale ukazují, že se jedná o příliš dlouhý interval výměny," dodává.
Zlaté pravidlo jednou za rok
Záleží samozřejmě na způsobu používání auta a typu motoru, ale nikdy nic nezkazíte tím, že olej vyměníte jednou za rok, pokud ročně najedete zhruba 15 000 km. Kdo najede ročně přes 20 000 km, není od věci zvážit dvojí výměnu, například jednu před zimní sezónou a druhou před tou letní.
"S olejem by se měl měnit i olejový filtr, který zachytává drobné kovové částečky z motoru," připomíná Svoboda.
Značka není důležitá, specifikace ano
Který olej ale vybrat? Především je nutné se řídit doporučením výrobce a částečně také zkušenostmi s daným typem auta a motoru. Jednou věcí je viskozita oleje určená označením například 10W40, ale důležité je držet se i dalších specifikací, které jsou odlišné pro různé typy olejů shodné viskozity. Tam jde především o to, zda máte benzínový nebo dieselový motor s přeplňováním či bez.
"V tomto případě není rozhodující výrobce oleje, protože i značkový olej nevhodné specifikace může vašemu motoru uškodit více než neznačkový levný olej správné specifikace a viskozity," upozorňuje Svoboda.
Výběr uzpůsobte i podle používání auta. Například pokud jezdíte krátké trasy s častými studenými starty, vyberte si raději olej vyšší viskozity, který má lepší vlastnosti za studena. Naopak u auta pro dlouhé dálniční trasy vybírejte jiný typ oleje. Sportovní vozy mají také jiné nároky na olej, měl by dobře odolávat vysokým teplotám.
Nezapomínejte ani na převodovku
Zapomínat by se nemělo ale ani na převodovku. A to ne jen na automatickou, ale i na klasickou manuální. Výrobci sice často uvádí, že je náplň doživotní, ale prostá výměna převodového oleje jednou za čtyři roky udělá divy.
Sníží se mechanické ztráty v převodovce a zlepší řazení. Některé typy automatických převodovek pak mají výměnu přímo předepsanou, nejčastěji se doporučuje interval čtyři roky nebo 60 000 km.
Nezapomeňte také hladinu oleje pravidelně kontrolovat. Není dobré se spoléhat jen na elektronické systémy vozidla, které hlídají tlak a hladinu oleje, prostá kontrola měrky je mnohdy rychlejší a účinnější.
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 3 minutami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 2 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 3 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 3 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 3 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 3 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 4 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 5 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 6 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 7 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 7 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 8 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 8 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 9 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 10 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 11 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
Deník The New York Times podává žalobu na Ministerstvo obrany USA kvůli novým, přísným omezením přístupu pro novináře, která Pentagon zavedl. Žaloba míří na Ministerstvo obrany, ministra Peta Hegsetha a hlavního mluvčího Pentagonu, Seana Parnella, a má za cíl zrušení říjnové politiky. Kvůli těmto restrikcím museli reportéři akreditovaní v Pentagonu odevzdat své novinářské průkazy.
Zdroj: Libor Novák