Praha - Až třetina ojetých vozů v České republice má upravený tachometr. To poškozuje nejen prodejce, ale především zákazníky.
Koupě ojetého vozu se stočeným tachometrem je pro většinu kupujících jednou z největších obav. Poznat s naprostou jistotou auto se stočeným tachometrem je obtížné, ale základní indicie by měl rozeznat každý kupující. Přinášíme několik tipů, podle kterých můžete snadno stočené auto poznat.
Stav interiéru
Mezi základní indicie patří nezvykle velké opotřebení interiéru, neúměrné vzhledem ke stavu tachometru. Všímejte si detailů, jako je třeba stav čalounění, koberců, plastů kolem prostoru pro nohy a také stav pedálů, volantu a řadící páky. Napoví například i stav čalounění zavazadlového prostoru, nebo vzhled tlačítek elektrického ovládání oken či knoflíků kolem rádia.
Pokud má například auto poškrábané plasty kolem řadící páky, ošoupanou kůži na volantu a potrhané čalounění sedačky, bude mít najeto spíše přes 200 000 km než necelých 100 000 km. "Vypracovali jsme vlastní postupy, které zvyšují možnosti odhalení přetočených tachometrů na maximum," říká například za Auto ESA Pavel Foltýn.
Testovací jízda
Mnohdy ale nestačí jen kontrola interiéru a je potřeba zevrubnější kontrola vozu. Hodně toho o kupovaném autě napoví testovací jízda, jak se auto chová a v jakém stavu má podvozek a třeba spojku. Důležité je prohlédnout také motorový prostor a spodek vozu. Auto po pár desítkách tisíc a několika stovkách tisíc kilometrů vypadá úplně jinak. Všímejte si i koroze kolem výfuku, stavu zavěšení a podobně.
"Zdokonalujeme své postupy odhalování úprav tachometrů už osmnáct let. Jejich součástí je i vizuální vstupní kontrola, kdy technik kontroluje mimo jiné i stav interiéru a právě zmiňovaných částí vozu. Díky důslednému dodržování těchto postupů při prověřování skutečného stavu tachometrů odmítáme vykoupit denně na 70 % nabízených vozidel," doplňuje Foltýn.
Úřední záznamy
Spoustu informací o konkrétním autě ale ani poměrně zkušený kupující nemá možnost jen tak při kupování auta od někoho na ulici prověřit. Jde především o servisní historii vozu, záznamy z technických prohlídek či o informace od pojišťovacích společností, zda vůz nefiguruje v jejich databázi jako auto po totální nehodě.
"Nespoléháme se jen na kontroly interiéru, motoru či záznamů v technickém průkazu. Zjišťujeme i dodatečné informace o opravách a ověřujeme, zda někdo s informacemi v dokladech nemanipuloval," dodává Foltýn.
Tyto rozsáhlé služby jsou ale často placené a zaberou dost času, i když existují i rychlejší neplacené alternativy. Přesto by se měl mít kupující na pozoru a pokud má pochybnosti, neměl by auto kupovat. Riskuje nejen ztrátu peněz, ale také potíže se spolehlivostí nebo vážnou dopravní nehodu. Vždy je lepší se obrátit na prověřeného prodejce ojetých vozů, který má vypracovanou vlastní metodiku ověřování původu a historie nabízených aut.
Související
Tragédie v Číně. Muž v autě zabil desítky lidí, Si slibuje přísný trest
Evropa se musí přizpůsobit zákazu. Jde o auta se spalovacími motory
Aktuálně se děje
před 41 minutami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 55 minutami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 1 hodinou
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 1 hodinou
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 1 hodinou
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 2 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 2 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 3 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 4 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
včera
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
včera
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
včera
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
V prvním specializovaném zdravotnickém zařízení v Dillí zaměřeném na onemocnění způsobená znečištěním ovzduší sedí 64letý Deepak Rajak a snaží se popadnout dech. Jeho astma se v posledních dnech výrazně zhoršilo a dcera jej přivedla na kliniku kvůli jeho rychle se zhoršujícímu zdravotnímu stavu.
Zdroj: Libor Novák