Praha - I přes spotřební povahu moderních aut by se nemělo zapomínat na aspoň základní servis, který každé auto potřebuje.
Moderní automobily si pomalu získávají image spotřebního zboží. Zatímco před pár desítkami let bylo jen prosté nastartování osobního auta složitá procedura, dnes jen zmáčknete knoflík a jedete. A nejsme tak daleko od doby, kdy už auta budou jezdit úplně sama.
Ve vší té automatizaci a samočinnosti však motoristé postupně zapomínají na základní servisní úkony, které jejich auto potřebuje a samo si je neudělá. Přeci jen je to pořád složitý stroj, který podléhá přirozenému opotřebení jako cokoli, co denně používáme.
Jak moc se auto a jeho komponenty opotřebovávají záleží samozřejmě na způsobu používání. Automobilky sice nastavují pro své modely různé servisní intervaly (nejčastěji v kilometrech nebo letech), ale někdy je pro zajištění vysoké spolehlivosti vozu, především pak ojetého, lepší tyto intervaly upravit.
Výměna oleje
Mezi naprosto zásadní věci patří pravidelné výměny motorového oleje spolu s olejovým filtrem. Olej je pro motor životně důležitý a čím je starší, tím se jeho schopnost mazat motor výrazně snižuje. Zejména pak v momentě, kdy je motor a olej studený.
Nejen u nových, ale především u ojetých aut je lepší mnohdy nesmyslně dlouhé intervaly výměn výrazně zkrátit. "Některé značky doporučují výměnu třeba až po 30 000 km, ale praxe ukazuje, že například malý turbodiesel nebo přeplňovaný benzínový motor potřebují nový olej každých 10 až 15 000 km," radí Pavel Foltýn z Auto ESA.
Ve vlastním zájmu proto měňte olej včas a nebojte se investovat do kvalitního oleje správné specifikace. Pokud máte turbodiesel s filtrem pevných částic, je naprosto nezbytné přesně dodržet výrobcem předepsanou specifikaci oleje. Jinak může dojít k nenávratnému poškození filtru pevných částic a jeho výměna jde často do desetitisíců.
Výměny oleje ale vyžadují i některé typy automatických převodovek. "Například oblíbená automatická šestistupňová převodovka DSG ve vozech Škoda nebo Volkswagen potřebuje měnit olejovou náplň nejpozději každých 60 000 km," doporučuje Foltýn.
Rozvodové řemeny
Další důležitým krokem je pravidelně měnit rozvodové řemeny. Ať už se jedná o řemenový pohon příslušenství, jako je alternátor či kompresor klimatizace, nebo o samotné řemenové pohony vačkových hřídelí, vždy je potřeba nepřekračovat výrobcem předepsaný interval.
"Pokud dojde k selhání rozvodového řemenu, může se motor v nejhorším případě tzv. potkat a tím se nenávratně zničí," varuje Foltýn. Kontrolu a případnou výměnu ale vždy svěřte profesionálům. V některých případech je potřeba udělat spoustu servisních úkonů spolu s tím, například vyměnit vodní pumpu či napínací a vodící kladky řemenu.
Výměna kapalin
Motoristé také poměrně často opomíjejí pravidelné výměny chladící a brzdové kapaliny. Chladící kapalina pak postupně ztrácí své vlastnosti a hůře chrání motor nejen proti přehřívání, ale i proti zamrznutí v nízkých zimních teplotách. Chladící kapalina by se měla vyměnit ideálně každé čtyři roky, nejpozději po šest letech. U brzdové kapaliny záleží na použití auta, ale déle než šest až osm let byste ji v autě nechávat neměli.
Další jednoduchý servisní úkon, který ale zvládnete sami, je například pravidelná kontrola tlaku vzduchu v rezervním kole. Defekt vás může potkat kdykoli a pokud vozíte v autě rezervu, přece nechcete, aby i ona byla podhuštěná.
Související
Tragédie v Číně. Muž v autě zabil desítky lidí, Si slibuje přísný trest
Evropa se musí přizpůsobit zákazu. Jde o auta se spalovacími motory
Aktuálně se děje
před 22 minutami
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 3 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 4 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 4 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 4 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 4 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 5 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 6 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 7 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 8 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 9 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.
Zdroj: Libor Novák