Praha - I přes spotřební povahu moderních aut by se nemělo zapomínat na aspoň základní servis, který každé auto potřebuje.
Moderní automobily si pomalu získávají image spotřebního zboží. Zatímco před pár desítkami let bylo jen prosté nastartování osobního auta složitá procedura, dnes jen zmáčknete knoflík a jedete. A nejsme tak daleko od doby, kdy už auta budou jezdit úplně sama.
Ve vší té automatizaci a samočinnosti však motoristé postupně zapomínají na základní servisní úkony, které jejich auto potřebuje a samo si je neudělá. Přeci jen je to pořád složitý stroj, který podléhá přirozenému opotřebení jako cokoli, co denně používáme.
Jak moc se auto a jeho komponenty opotřebovávají záleží samozřejmě na způsobu používání. Automobilky sice nastavují pro své modely různé servisní intervaly (nejčastěji v kilometrech nebo letech), ale někdy je pro zajištění vysoké spolehlivosti vozu, především pak ojetého, lepší tyto intervaly upravit.
Výměna oleje
Mezi naprosto zásadní věci patří pravidelné výměny motorového oleje spolu s olejovým filtrem. Olej je pro motor životně důležitý a čím je starší, tím se jeho schopnost mazat motor výrazně snižuje. Zejména pak v momentě, kdy je motor a olej studený.
Nejen u nových, ale především u ojetých aut je lepší mnohdy nesmyslně dlouhé intervaly výměn výrazně zkrátit. "Některé značky doporučují výměnu třeba až po 30 000 km, ale praxe ukazuje, že například malý turbodiesel nebo přeplňovaný benzínový motor potřebují nový olej každých 10 až 15 000 km," radí Pavel Foltýn z Auto ESA.
Ve vlastním zájmu proto měňte olej včas a nebojte se investovat do kvalitního oleje správné specifikace. Pokud máte turbodiesel s filtrem pevných částic, je naprosto nezbytné přesně dodržet výrobcem předepsanou specifikaci oleje. Jinak může dojít k nenávratnému poškození filtru pevných částic a jeho výměna jde často do desetitisíců.
Výměny oleje ale vyžadují i některé typy automatických převodovek. "Například oblíbená automatická šestistupňová převodovka DSG ve vozech Škoda nebo Volkswagen potřebuje měnit olejovou náplň nejpozději každých 60 000 km," doporučuje Foltýn.
Rozvodové řemeny
Další důležitým krokem je pravidelně měnit rozvodové řemeny. Ať už se jedná o řemenový pohon příslušenství, jako je alternátor či kompresor klimatizace, nebo o samotné řemenové pohony vačkových hřídelí, vždy je potřeba nepřekračovat výrobcem předepsaný interval.
"Pokud dojde k selhání rozvodového řemenu, může se motor v nejhorším případě tzv. potkat a tím se nenávratně zničí," varuje Foltýn. Kontrolu a případnou výměnu ale vždy svěřte profesionálům. V některých případech je potřeba udělat spoustu servisních úkonů spolu s tím, například vyměnit vodní pumpu či napínací a vodící kladky řemenu.
Výměna kapalin
Motoristé také poměrně často opomíjejí pravidelné výměny chladící a brzdové kapaliny. Chladící kapalina pak postupně ztrácí své vlastnosti a hůře chrání motor nejen proti přehřívání, ale i proti zamrznutí v nízkých zimních teplotách. Chladící kapalina by se měla vyměnit ideálně každé čtyři roky, nejpozději po šest letech. U brzdové kapaliny záleží na použití auta, ale déle než šest až osm let byste ji v autě nechávat neměli.
Další jednoduchý servisní úkon, který ale zvládnete sami, je například pravidelná kontrola tlaku vzduchu v rezervním kole. Defekt vás může potkat kdykoli a pokud vozíte v autě rezervu, přece nechcete, aby i ona byla podhuštěná.
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 59 minutami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 1 hodinou
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 1 hodinou
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 2 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 3 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 4 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 5 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
Téměř polovina Evropanů vnímá Donalda Trumpa jako "nepřítele Evropy". Zhruba stejný počet hodnotí riziko války s Ruskem jako vysoké a více než dvě třetiny se domnívají, že by se jejich země v případě takového konfliktu nedokázala bránit.
Zdroj: Libor Novák