Praha - I když jsou nyní pohonné hmoty levnější, než bývalo zvykem, spotřeba paliva stále patří ke sledovaným veličinám. Víte ale, jak ji poměrně snadno snížit?
Benzín i nafta sice nyní stojí pod třicet korun za litr. Přitom před lety stál litr skoro čtyřicet korun. Motoristé ale i tak spotřebu paliva řeší. Lze ji ještě vůbec nějak snížit?
Na spotřebu má vliv především styl jízdy, ale také technická kondice automobilu a věci, které s sebou vozíte. A samozřejmě pak mají na spotřebu vliv třeba i pneumatiky. Některé záležitosti můžete ovlivnit hůře, jiné naopak velmi. Například stylem jízdy můžete změnit spotřebu naprosto zásadně.
Pokud chcete jezdit úsporně, musíte jezdit plynule. Jezdit konstantní rychlostí se dá ale jen na prázdné silnici nebo dálnici, takže každý musí v běžném provozu akcelerovat nebo brzdit. "Zkuste ale jezdit tak, jako by vaše auto brzdy nemělo a využívejte maximálně jeho setrvačnost," radí Pavel Foltýn z Auto ESA.
Brzděním totiž pouze měníte energii paliva, které jste spálili, v nevyužité teplo. Využívejte proto setrvačnost svého auta. Sledujte provoz a situaci na silnici daleko před sebou a když víte, že budete muset zpomalit, sundejte včas nohu z plynu a nechte auto dojet setrvačností. Uvidíte, jak daleko auto dojede bez paliva.
Při jízdě na delší vzdálenosti například po dálnici se na spotřebě významně podílí i rychlost, jakou pojedete. Pokud udržujete na dálnici například 120 km/h nebo 140 km/h má velký rozdíl. Navíc čím rychleji budete chtít jezdit, tím častěji vás ostatní pomalejší řidiči donutí zpomalovat a následně více akcelerovat. To dále zvýší vaši spotřebu.
"Rozdíl ve spotřebě se pak může pohybovat i v několika litrech na 100 km," připomíná Foltýn. Výsledný rozdíl v čase, během kterého dojedete do cíle, ale bude minimální, jen v řádu několika minut. S ohledem na spotřebu také plánujte trasu a pokud můžete, nechte si větší časovou rezervu, ať vás to nenutí jezdit rychleji.
Vaši spotřebu ovlivní i trasa, po které jezdíte. Ne vždy je nejkratší trasa nejúspornější, proto hledejte takovou cestu, kde nehrozí zácpy, popojíždění v koloně u křižovatky, časté brzdění a akcelerace a podobně. Někdy i o několik kilometrů delší avšak plynulejší trasa vám může citelně snížit dlouhodobou spotřebu paliva.
Na spotřebě se podílí i to, v jakém stavu je vaše auto a jeho příslušenství. Spotřebu velmi ovlivňují také pneumatiky. Například pokud teď v létě dojíždíte zimní pneumatiky, počítejte s jejich vyšším valivým odporem a vyšší spotřebou. "Podhuštěné pneumatiky se také negativně projevují na spotřebě, navíc zhoršují i ovladatelnost auta," upozorňuje Foltýn. Na ovladatelnosti a brzdné dráze se ale mohou negativně projevit i extrémně přehuštěné pneumatiky, proto následujte doporučení výrobce a hustěte pneumatiky na předepsaný tlak.
Zejména při cestách po dálnici vyšší rychlostí spotřebu ovlivňuje i aerodynamický odpor, proto z auta odmontujte například střešní nosič a další příslušenství namontované vně auta, pokud je nepoužíváte. Prostý střešní box zvýší spotřebu o 10 až 15 %. Spotřebu zhorší i stažená okénka, proto používejte raději klimatizaci, která nezhorší spotřebu tolik jako právě stažená okna.
Zanedbávaný servis se ale také podílí na horší spotřebě. U benzínových motorů mohou hodně udělat nové kvalitní zapalovací svíčky. A taková drobnost, jako je třeba přidírající se ložisko nebo zkroucený brzdový kotouč zvyšuje tření v kole a tím i spotřebu.
Související

Útok, který otřásl Kanadou. Případ z Vancouveru ukázal, co představuje největší hrozbu

Proč vysoká cla zrovna na auta? Expertka prozradila, o má Trump za problém
Aktuálně se děje
včera

Příměří, návrat dětí i závazky. Kyjev předložil Rusku podmínky pro uzavření míru
včera

Satelitní snímky: Ukrajinci zasáhli bašty ruského strategického letectva
včera

Paris Saint Germain ovládl nevídaným způsobem finále Ligy mistrů. Deklasoval v něm Inter
včera

Pelta nemusí Jablonec opouštět. Kyvadlo poměrů českého fotbalu se vrací do starých časů
včera

Ukrajinský útok ponížil Trumpa. Důvěryhodnost USA klesá, mír stále nikde
včera

Je pozdě. I kdybychom změny počasí okamžitě zastavili, ledovce nezachráníme, zjistili vědci
včera

NATO: Čelíme zásadní hrozbě ze strany Ruska, největší za desítky let
včera

Jednání v Istanbulu skončila. Zelenskyj očekává nové sankce i propuštění ukrajinských zajatců
včera

Midttun pro EZ: Jednání v Istanbulu jsou předem odsouzena k neúspěchu z řady důvodů
včera

Orbán a Le Penová slaví. Výhra Nawrockého by mohla pomoci Babišovi, píše The Guardian
včera

Šampion F1 Max Verstappen přistál v noci v Praze. Co ho po GP Španělska v Česku čeká?
včera

V Istanbulu začalo nové kolo jednání mezi Ruskem a Ukrajinou. S Turky místo Američanů
včera

Ukrajina překvapila svět. Operace Pavučina poslala silný vzkaz Rusku i Západu
včera

Pondělní bouřky podle nové výstrahy. Meteorologové upřesnili, co a kde hrozí
včera

Nejvýznamnější útok od začátku války. Rusko přišlo po ukrajinském útoku o značnou část kapacit
včera

Jednání mezi Ruskem a Ukrajinou v Istanbulu začnou už za chvíli
včera

Extrémní počasí padá politikům na hlavu. Šéf klimatické politiky EU lobboval v Německu
včera

Zvolení Trumpova spojence otřese Evropou: Jak se změní postoj Polska k EU a Ukrajině
včera

Politický otřes v Polsku: Tuskova vláda chystá hlasování o důvěře. Máme svého Trumpa, píší tamní média
včera
Skeptik a fanoušek Trumpa. Kdo je Karol Nawrocki, jehož vizí je návrat k "normálnímu Polsku"?
Karol Nawrocki, narozený v roce 1983 v Gdaňsku, je historik, bývalý ředitel Institutu národní paměti (IPN) a od června 2025 prezident Polska. Jeho vítězství ve volbách znamená posun země směrem k nacionalistickému a konzervativnímu kurzu, který zdůrazňuje tradiční hodnoty, suverenitu a skeptický postoj k Evropské unii.
Zdroj: Libor Novák