Nekonečné čekání v koloně někdy zažil snad každý řidič. Určitě tedy znáte ten pocit, kdy se za běžných okolností dvacetiminutová cesta změní v hodinové popojíždění po metrech. V takové situaci si možná říkáte, jestli by nebylo rychlejší jít pěšky. Zejména ve velkoměstech se dopravní zácpy staly každodenní realitou. Zjistěte, ve kterých evropských městech stráví řidiči v kolonách nejvíce času.
Nejucpanější města podle INRIX Global Traffic Scorecard
Žebříček měst s nejhorší dopravní situací na světě sestavuje pod názvem INRIX Global Traffic Scorecard každým rokem americká technologická společnost INRIX, která při analýze dopravy sbírá a vyhodnocuje data z různých zdrojů – například z GPS v autech, mobilních telefonech, dopravních senzorů nebo kamer. Mezi parametry, které sleduje, patří zejména:
-
čas strávený v dopravních zácpách za rok,
-
průměrná rychlost ve špičkách,
-
náklady spojené s dopravními zácpami (např. ztráta času a paliva).
TOP 10 evropských měst
Do nejnovějšího výzkumu společnosti INRIX, který hodnotí situaci za rok 2024, bylo zahrnuto více než 900 měst z 37 zemí světa. Vůbec nejucpanějším městem na světě se stal Istanbul, v jehož ulicích řidiči ročně stráví v dopravních zácpách průměrně 105 hodin. Do první světové desítky se dostaly také Londýn (5. místo) a Paříž (6. místo). Z ryze evropských měst jsou ta s nejhoršími dopravními zácpami následující:
|
Pořadí v rámci Evropy |
Město |
Průměrné zdržení připadající na 1 řidiče (za rok) |
Průměrná rychlost |
|
1. |
Londýn |
101 hodin |
17,7 km/h |
|
2. |
Paříž |
97 hodin |
17,7 km/h |
|
3. |
Dublin |
81 hodin |
17,7 km/h |
|
4. |
Řím |
71 hodin |
20,9 km/h |
|
5. |
Brusel |
74 hodin |
16,1 km/h |
|
6. |
Varšava |
70 hodin |
22,5 km/h |
|
7. |
Milán |
64 hodin |
22,5 km/h |
|
8. |
Rotterdam |
63 hodin |
24,1 km/h |
|
9. |
Praha |
64 hodin |
25,7 km/h |
|
10. |
Berlín |
58 hodin |
20,9 km/h |
Pokud vezmeme v úvahu pouze průměrný čas strávený ročně v dopravních zácpách připadající na jednoho řidiče (bez zohlednění dalších faktorů), bude vypadat žebříček TOP 10 evropských měst za rok 2024 následovně:
Česká města s nejhorší dopravní situací
Do první evropské desítky se dostala i Praha (9. místo, viz tabulka výše), kde řidiči ročně průměrně stráví v kolonách 64 hodin. V rámci celosvětového žebříčku nejucpanějších měst se Praha umístila na 29. místě. Do první světové stovky se vešlo i Brno, které s 51 hodinami strávenými v zácpách skončilo na 78. místě. Do žebříčku se dostala i další česká města, která se umístila v následujícím pořadí: Pardubice, Liberec, Olomouc, České Budějovice, Ostrava, Hradec Králové, Karlovy Vary, Ústí nad Labem.
Dopravní zácpy a pomalá jízda obecně vedou nejen ke ztrátě času, ale také k agresivnímu chování řidičů. Klíčem k bezpečné jízdě v době přeplněných silnic je přitom defenzivní jízda. Přečtěte si, v čem defenzivní jízda spočívá a jak si ji osvojit. Hustý provoz vede také k nárůstu počtu dopravních nehod. Víte, na která místa si dát obzvlášť pozor? Ukážeme vám, kde se v Česku a v Praze bourá nejčastěji.
Nejpřetíženější města podle TomTom Traffic Index
Žebříček nejucpanějších měst na světě každoročně zpracovává také společnost TomTom – nizozemský specialista na navigační systémy. Studie nese název TomTom Traffic Index a na začátku letošního roku bylo zveřejněno již 14. vydání. To monitoruje situaci za rok 2024. Do analýzy bylo zahrnuto 501 měst z 62 zemí. U jednotlivých měst se sleduje především:
-
průměrná doba, za kterou řidiči ujedou 10 km,
-
doba, kterou řidiči ročně ztratí kvůli dopravním zácpám v dopravní špičce,
-
míra přetížení neboli nárůst cestovního času kvůli nadměrnému provozu.
Evropská města s nejpomalejší dopravou
Podívejme se dopravní situaci v evropských velkoměstech z pohledu průměrné rychlosti. Na základě TomTom Traffic Indexu můžeme sestavit žebříček 10 nejpomalejších evropských měst za rok 2024, kterému vévodí Londýn. Desetikilometrovou trasu tam loni motoristé ujeli průměrně za 33 minut a 17 sekund. V celosvětovém měřítku už jsou na tom hůře jen ve třech indických městech (Kalkata, Bengaluru, Puné) a v kolumbijské Barranquille, která je městem s vůbec nejnižší průměrnou rychlostí (ujetí 10 km tam trvá průměrně lehce přes 36 minut).
Mezi 10 evropskými městy s nejnižší průměrnou rychlostí se dále objevují Dublin, Barcelona, Bukurešť, Bordeaux, Brusel, Řím, Athény, Vídeň a polská Vratislav. Více podrobností prozradí následující tabulka, kde je všech 10 měst seřazeno od toho s nejnižší průměrnou rychlostí:
|
Celosvětové pořadí |
Město |
Průměrná doba potřebná k ujetí 10 km |
|
5. |
Londýn |
33 min 17 s |
|
10. |
Dublin |
32 min 45 s |
|
21. |
Barcelona |
31 min 13 s |
|
22. |
Bukurešť |
31 min 09 s |
|
24. |
Bordeaux |
31 min 08 s |
|
30. |
Brusel |
30 min 22 s |
|
35. |
Řím |
29 min 59 s |
|
37. |
Athény |
29 min 39 s |
|
38. |
Vídeň |
29 min 39 s |
|
44. |
Wroclaw |
28 min 56 s |
Z českých měst se v TomTom Traffic Indexu za rok 2024 objevily Praha, Brno a Ostrava. Mezi evropskými městy s nejpomalejší dopravou se Praha umístila na 40. místě (ujetí 10 km tam trvá 24 min 8 s), Brno na 97. místě (ujetí 10 km tam trvá 21 min 3 s) a Ostrava na 232. místě (ujetí 10 km tam trvá 13 min 34 s). I při nízké rychlosti stačí v koloně chvilka nepozornosti a může dojít k dopravní nehodě. Tyto nehody nebývají vážné, ale znamenají starosti navíc. Základem je proto povinné ručení – kvalitní, ale zároveň výhodné – přesně takové sjednáte na SURI.CZ.
Související
Platy v IT v roce 2025: Jak si stojí programátoři, datoví analytici a specialisté na AI
Rostoucí ceny online reklamy nutí malé podniky hledat alternativy. Tisk plakátů se vrací do hry
Aktuálně se děje
před 16 minutami
Výhled počasí až do Štědrého dne. Bílé Vánoce by přinesl jen zázrak
včera
Vražda spáchaná synem. Policie má jasno, jak zemřel režisér Reiner
včera
Ani napodruhé na nabídku nekývl. Bilič nebude trénovat českou fotbalovou reprezentaci
včera
Tragická událost v Kadani. Dítěti už nepomohli ani záchranáři
včera
Němci či Finové jdou příkladem. Evropa se připravuje na konflikt vysoké intenzity, může přijít kdykoliv
včera
Zemřel herec Josef Kubíček, hrál v seriálech i kabaretu
včera
Drama od prvních chvil. Policie už tuší, jak se odehrál únos chlapce na Zlínsku
včera
Předvánoční předpověď počasí. Meteorologové prozradili, zda ještě bude sněžit
včera
Platy v IT v roce 2025: Jak si stojí programátoři, datoví analytici a specialisté na AI
včera
Zemětřesení ve VZP: Vojtěch bleskově obměňuje správní radu, končí Kalousek i Skopeček
včera
Babišova vláda začala úřadovat. Odmítla emisní povolenky ETS 2 i migrační pakt
včera
BBC jde do boje. Trumpovu žalobu o čtvrt bilionu za sestřih projevu rázně odmítá
včera
Zelenskyj: Mírový plán bude hotov v řádu dnů, pak jej dostane Rusko. To o kompromisu mlčí
včera
Politico: Unijní summit v ohrožení. Belgie odmítá půjčku Ukrajině z ruských peněz, Česko ji podpořilo
včera
Rusko odmítá vánoční příměří na Ukrajině
včera
Rusko musí přijmout fakt, že svět má pravidla, prohlásil Zelenskyj. Poslanci mu tleskali ve stoje
včera
Policie vznesla obvinění v případu únosu chlapce. Potvrdilo se, že mu šlo o život
včera
Babišova vláda nastupuje. Slibuje levnější energie, nižší daně, stopku migračnímu paktu a emisním povolenekám
včera
Mírová jednání v Berlíně: Co přinesla a co bude nyní následovat?
včera
Útočníky z pláže Bondi poháněla ideologie Islámského státu, absolvovali výcvik na Filipínách
Dvojice útočníků, otec a syn, kteří v neděli během židovského svátku Chanuka rozpoutali masakr na slavné australské pláži Bondi Beach, byla vedena ideologií Islámského státu (ISIS). Podle nejnovějších zjištění vyšetřovatelů oba muži nedávno navštívili jih Filipín, oblast dlouhodobě sužovanou islámským extremismem, kde zřejmě absolvovali vojenský výcvik.
Zdroj: Libor Novák