Praha - Pražští radní dnes rozhodli o tom, že na nové trase metra D budou jezdit vlaky bez řidiče, ač s tím minulé vedení metropole nepočítalo. Projekt za desítky miliard by měl být hotov v roce 2022 a jako první se začne stavět část z Pankráce do stanice Depo Písnice. Opozice magistrát za změnu plánu kritizuje.
Původně měly na trase vlaky metra jezdit se strojvůdci, náklady byly odhadovány na skoro 30 miliard. Rozhodla o tom rada pod vedením tehdejšího primátora Tomáše Hudečka (tehdy TOP 09).
Nynější vedení města ale schválilo změnu záměru a Praha začne stavět tzv. bezobslužné metro. Důvodem je, že náklady na stavbu budou vyšší, nižší však budou následné provozní náklady.
Konkrétní náklady na stavbu nového trasy ještě nejsou podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) přesně spočítány. Začne je nyní vyčíslovat dopravní podnik s projekční firmou Metroprojekt. "Žádat budeme samozřejmě o dotaci z evropských fondů a rádi bychom, aby se na výstavbě finančně podílel i stát. Například v Německu se spolkové republiky na takových stavbách běžně podílejí, protože Praha metro nebude stavět jen sama pro sebe," řekl Dolínek.
Záměr kritizuje opoziční ODS, podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka Praha na schválenou variantu nemá peníze. "Nemůžeme souhlasit s megalomanskou podobou projektu, který z původně plánovaných 35 miliard narostl na 50 miliard. Taková investice se začíná jevit jako nereálná a městským rozpočtem neufinacovatelná," uvedl.
Kritiku ODS Dolínek odmítl. Podle jeho slov není kouskování trasy dobré, navíc v Písnici je rozvojové území, kde může vzniknout například záchytné parkoviště P+R. "Salámová metoda není správná a celá oblast dostane impuls k dalšímu rozvoji," řekl.
Metro D spojí centrum s jižní částí města. V další fázi by se z Pankráce mělo stavět dále do centra. Náklady na stavbu z náměstí Míru do Písnice včetně výkupu pozemků podle předběžných odhadů překročí 50 miliard korun. Stavět se podle projektantů začne za tři roky a práce potrvají pět až šest let.
Související
Metro zastavila vážná nehoda. Mladá žena spadla pod soupravu
Metro zasáhne v závěru listopadu další výluka. Bude se pracovat na kolejích
Aktuálně se děje
před 3 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí.
Zdroj: Jan Hrabě