Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se zaměřil na dotovanou osobní vlakovou dopravu a prověřil, jakým způsobem Ministerstvo dopravy zajišťovalo vlakové spoje, jak Českým drahám kompenzovalo ztráty z provozu vlakových linek nebo jak otevíralo trh dalším dopravcům. U Českých drah kontroloři například prověřovali, jestli podnik požadoval kompenzace ztrát z provozování vlakových linek ve správné výši. Největší problém vidí NKÚ v tom, že Ministerstvo dopravy dosud neotevřelo trh pro další dopravce. Podle plánu vlády z roku 2011 přitom mělo jen do konce roku 2015 vysoutěžit čtvrtinu všech dotovaných celostátních linek.
Otevírání trhu bránily především opakující se problémy mezi Českými drahami a dalšími potenciálními dopravci, které mělo ministerstvo vyřešit už minimálně v roce 2011. Jednalo se především o to, jak vyřešit užívání nádraží Českých drah ostatními dopravci. Resort nerozhodl ani o tom, jestli a případně za jakých pravidel by se mělo sjednotit vzájemné uznávání jízdenek mezi přepravními společnostmi. Tyto problémy představují jedny z podstatných důvodů, kvůli kterým ministerstvo nezadalo ani jednu vlakovou linku v otevřené soutěži.
Ministerstvo tak nadále přispívalo pouze Českým drahám jako jedinému dotovanému dopravci na vlakové linky. V roce 2010 dostával podnik za jeden ujetý kilometr 105 korun, v roce 2014 se cena zvýšila o téměř jednu pětinu na 125 korun. Počet ujetých kilometrů, které najely vlaky Českých drah, klesl oproti roku 2010 o více než 12 procent. Celkem dostal podnik v roce 2014 na dotacích 13,4 miliardy korun, z toho 4,2 miliardy od Ministerstva dopravy na celostátní linky a devět miliard od krajů na regionální vlakové linky.
"I přesto byly České dráhy v letech 2010 až 2013 ve ztrátě z provozování osobních vlaků kolem jedné miliardy korun. V roce 2014 byla tato ztráta zhruba půl miliardy korun," konstatuje NKÚ na svém webu.
Přestože dotace na kompenzaci ztrát z provozu vlakových linek se pohybují v řádech miliard korun, Ministerstvo dopravy v roce 2010 až 2015 nekontrolovalo, jestli kompenzace požadované Českými drahami odpovídají skutečným ztrátám. V roce 2014 ministerstvo jednu takto zaměřenou kontrolu sice zahájilo, ale do doby ukončení kontroly NKÚ ji nedokončilo a ani neuvedlo termín, kdy budou známy její výsledky.
Podle NKÚ by otevření trhu snížilo množství peněz, které by stát vyplácel dopravcům v rámci kompenzací ztrát z provozu vlakových linek.
Že otvírání trhu nepostupovalo v minulých letech tak rychle, jak mělo, připustil v reakci mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. "My nicméně liberalizaci dálkové osobní dopravy nebráníme," řekl ČTK. Jako příklad uvedl loni vypsanou soutěž na provozování rychlíků z Plzně do Mostu. "Pro dokončení této soutěže i pravidla dalších tendrů je ale potřeba dořešit otázku, zda současná právní úprava režijního jízdného znevýhodňuje či neznevýhodňuje České dráhy," upozornil. Ministerstvo nyní čeká na rozhodnutí předsedy antimonopolního úřadu.
"Hlavním viníkem toho, že se nesoutěží dotované vlakové spoje, je skutečnost, že nikdo udělal pořádek s Českými drahami coby monopolem objednávané dopravě, které dlouhodobě cíleně jakékoli soutěže blokují," uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
Podle RegioJetu jsou výsledky šetření NKÚ správné. "Ale bez toho, že se jimi budou mít ministerstva a vláda povinnost řídit, nemá taková kontrola ani existence samotného NKÚ žádný smysl," dodal Ondrůj.
Související
Obrana neopravila nedostatky z dřívějších kontrol NKÚ. Může za to covid a nedostatek financí, reaguje resort
NKÚ upozornil na tragický stav digitalizace. Projekty se táhnou deset let, úředníci data přepisují ručně
nkú , Ministerstvo dopravy , České Dráhy
Aktuálně se děje
před 3 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí.
Zdroj: Jan Hrabě