Praha - Dopravní kolaps v Praze a zejména ve Středních Čechách. To by podle odborníků bylo důsledkem přijetí opatření Prahy, které by zakázalo průjezd kamionům přes Prahu. Shoda panuje na tom, že jediným správným řešením neutěšitelné dopravní situace v metropoli je dostavba Pražského okruhu.
Praha chce zakázat nákladním autům nad 12 metrů délky sjíždět z Pražského okruhu do města. Radní v úterý zároveň schválili zákaz vjezdu kamionů na Jižní a Štěrboholskou spojku a Spořilovskou ulici, které v současnosti nahrazují nedokončenou jihovýchodní část okruhu. Vedení města se zvolenou nejtvrdší variantou zákazu postavilo proti stanovisku ministerstva dopravy a dalších státních institucí, které požadovaly zachování průjezdu pro nákladní dopravu mezi Spořilovem a Běchovicemi
Ministerstvo dopravy sice rozumí snaze vedení města zklidnit dopravu v Praze a přispět čistšímu ovzduší, zákaz kamionů však vnímají jako něco, co může způsobit dopravní kolaps.
"Předpokládáme, že proti tomuto návrhu bude kromě ministerstva dopravy nejen policie (která má na vyjádření 30 dnů ode dne doručení návrhu), ale také dotčený Středočeský kraj a obce, z jejichž pohledu může být takovýto krok ze strany Prahy vnímán jako sobecký," uvedlo pro EuroZprávy.cz Ministerstvo dopravy.
"Pokud město kamiony z této komunikace vytlačí, začnou ji objíždět po silnicích, které nejsou pro takovouto zátěž vhodné. Obyvatelé kolem těchto objízdných tras pražské radní za takové jejich rozhodnutí zřejmě nepochválí. Věříme, že v rámci řízení před silničním správním úřadem nakonec tato varianta neprojde i kvůli nesouhlasnému stanovisku policie," dodal Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.
Magistrátní odbor teď musí připravit prováděcí projekt opatření. V případě jeho schválení silničním správním úřadem nebudou moci kamiony na kterémkoliv místě Pražského okruhu sjet na území hlavního města. Řidičům kamionů se zároveň uzavře klíčový průjezd mezi D1 a Běchovicemi, kde současná provizorní trasa křižuje obytnou zástavbu. Na kamionovou dopravu si dlouhodobě stěžují zejména obyvatelé Spořilova.
Slova o dopravním kolapsu zaznívají také ze strany sdružení dopravců podnikajících ve vnitrostátní a mezinárodní nákladní a osobní dopravě Česmad Bohemia.
Chce Praha jen vydělat na povolenkách ke vjezdu?
"Kolaps čeká nejen Prahu vinou nutného překládání zboží z velkých aut někde před Prahou a následný rozvoz dodávkami odběratelům v Praze. Týká se nejen výroby, což znamená i odvoz hotových výrobků, ale i zásobování obchodů. Takže místo jednoho většího auta pojedou tři čtyři malá," sdělil pro EuroZprávy.cz zástupce generálního ředitele sdružení Jan Medveď.
Překladiště kolem Prahy totiž dle jeho slov neexistují, řidiči tak mohou začít využívat jakékoliv volné plochy před hlavním městem. "Variantou je, že toto si magistrát uvědomuje, ale chce zvýšit svoji důležitost (a příjmy) výdejem povolení ke vjezdu," nabízí alternativní vysvětlení opatření Medveď.
Generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř se bojí kolapsu zejména ve Středních Čechách. Podle něj bude situace nejhorší na tamních silnicích, ale i na dálnicích, z nichž kamiony nebudou mít kam sjet. "Dnešní cesta přes Jižní spojku je zdaleka nejkapacitnější trasa, i když velmi zatěžuje zejména lidi na Spořilově," připouští Hromíř, řešení Prahy ale odmítá.
Nejhorší situace by mohla nastat v zimních měsících
"Vozidla přijíždějící např. z D1, která chtějí pokračovat po D11, D10 nebo D8 budou muset odbočit nejpozději na Říčany. Tam už jsou silnice přetížené dnes a město uvažuje o zákazu. Mohou to zkusit tedy dříve, ale narazí na mosty s nízkou únosností, na údolí Sázavy, na obce, kde pojedou lidem přímo pod okny, na úzké vozovky. Zkuste se vyhýbat na těchto úsecích koloně těžkých vozidel. O to rozhodně ani řidiči ani dopravci nestojí, stejně jako obyvatelé středních Čech. A to je nyní léto. Dovede si někdo představit, jak by to vypadalo v zimě?" táže se Hromíř.
Nejohroženější silnice mohou být zejména v okolí Říčan, Českého Brodu a Kostelce nad Černými lesy.
Podle Sdružení je jediným správným řešením situace urychlené dokončení Pražského okruhu a za to nesou odpovědnost politici. "Pokud by měl být okruh k dispozici třeba až za 10 let, pak by bylo ke zvážení, zda je město nebo stát schopen ulehčit třeba do dvou let lidem ze Spořilova nějakým tubusem nebo jiným zklidňujícím řešením. To by mohlo dávat smysl, protože těch 10 let může být v našich podmínkách klidně pak 20," dodává jeho generální tajemník.
Za problém může hnutí ANO, vládne ministerstvu i Praze, míní ODS
Jako výhradně politický vnímá problém dopravní expert ODS Zbyněk Stanjura. Dle něj jde ze strany Prahy jen o "prázdné předvolební gesto". Pro EuroZprávy.cz uvedl, že vinu za nedostavbu okruhu nese zejména hnutí ANO, ČSSD a KDU-ČSL a Strana zelených a STAN.
"Politici ANO vedou ministerstvo dopravy i hlavní město Prahu a teď před volbami se snaží simulovat aktivitu a činnost. Pseudospor těch, co nic neudělali, má odvést pozornost od jejich selhání," říká Stanjura. Pokud by prý ODS dostala silný mandát ve volbách, prosadí zákon o prioritních stavbách, který by měl výrazně zkrátit dobu přípravy a stavby takto klíčové infrastruktury, jako je Pražský okruh.
19. prosince 2025 17:36
Metro opět staví ve všech stanicích na lince C. Pankrác po rekonstrukci opět funguje
Související
Doprava kvůli počasí kolabuje v celé ČR. D8 kvůli nehodě znovu stojí, kolony jsou i na D2
Nehoda kamionu uzavřela dálnici D8 u Prahy
Nehody kamiónů , doprava , Praha , Pražský okruh
Aktuálně se děje
včera
Rutte: Putin je ochoten obětovat obrovské množství lidí. Na Ukrajině se zranilo nebo zemřelo milion Rusů
včera
Turecko se chce vrátit k projektu F-35. Zvažuje, že se zbaví ruských zbraní
včera
"Jeden z největších pokusů o utajování v historii." Z Epsteinových dokumentů zmizela fotografie s Trumpem
včera
Americké jednotky u břehů Venezuely zadržely třetí tanker. Brazílie mluví o opakování války o Falklandy
včera
Kreml popřel trojstranná jednání s USA a Ukrajinou. Macron přivítal ochotu Putina s ním mluvit
včera
Česko si připomíná druhé výročí tragické střelby na Filozofické fakultě
včera
Na USA není spoleh, obává se Francie. Chystá se na vůdčí roli v obraně Evropy před Ruskem
včera
Víkendová jednání na Floridě jsou nadějná, tvrdí ruští vyjednavači. Kreml ale stupňuje požadavky
včera
Rusko: Evropské změny v mírovém plánu naději na konec války nezvýšily. Možnost nalezení řešení zkomplikovaly
včera
Na záchranu v první linii čekal měsíc. Pak zraněného vojáka zachránil robot
včera
Amerika stupňuje tlak na Madura. Zabavila další tanker
včera
Americké ponorky jsou v Pacifiku v menšině. Jižní Korea má plán, jak to změnit
včera
Počasí: Budou Vánoce bílé? Ve středu může nasněžit
20. prosince 2025 21:44
USA navrhly setkání Spojených států, Ukrajiny a Ruska. Mír nemůže nastat za každou cenu, reagoval Zelenskyj
20. prosince 2025 20:36
Spousta začerněných stránek a pozoruhodně málo Trumpa? Zamlžování pravdy, říká jedna z Epsteinových obětí
20. prosince 2025 19:24
Poprask na internetu: Voliči SPD mluví o zradě, požadují odvolání Zůny. Okamura problém hasí
20. prosince 2025 18:11
Trump sliboval zlatou éru americké ekonomiky. Kde je, ptají se Američané po roce?
20. prosince 2025 16:57
Dokáže síla převážit nad totálním vyčerpáním? Ukrajina se chystá na dosud nejtemnější zimu
20. prosince 2025 15:46
Američtí a ruští představitelé se setkají na Floridě k dalšímu kolu rozhovorů o Ukrajině
20. prosince 2025 14:36
Z Británie přichází další varování: Rusko je expanzivní mocnost, chce podmanit Ukrajinu a destabilizovat NATO
Britská vláda pod vedením premiéra Keira Starmera přistoupila k výraznému snížení finanční podpory pro západní Balkán, což vyvolalo vlnu kritiky od bezpečnostních expertů i opozičních politiků. Financování určené k boji proti ruským dezinformacím, kybernetickým útokům a na podporu demokratických institucí v regionu klesne o plných 40 procent. V absolutních číslech jde o propad ze 40 milionů liber v loňském roce na 24 milionů liber pro období 2025–2026.
Zdroj: Libor Novák