Praha - Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) zastaví soutěž na studii kanálu Dunaj-Odra-Labe, píšou dnešní Hospodářské noviny (HN). Prachař deníku řekl, že je třeba se zaměřit na menší projekty, jako je splavnění Labe u Děčína a Přelouče.
Velký zastáncem kanálu Dunaj-Odra-Labe je prezident Miloš Zeman. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček HN řekl, že studie proveditelnosti projektu je v koaliční smlouvě a její zrušení by prezident chápal jako porušení koaliční dohody.
"Předpokládám, že soutěž zastavíme nejpozději do poloviny roku," citují HN ministra Prachaře. V koaliční smlouvě podle deníku strany skutečně slibují "vznik enviromentálních a ekonomických podkladů", ale v navazujícím programovém prohlášení vlády už o kanálu zmínka není.
Text koaliční smlouvy navíc dodává, že na počátku projektu musí být "mezinárodní shoda". A právě tím prý mimo jiné Prachař argumentuje. "Dunaj-Odra-Labe je přeshraniční projekt. Pokud nebude jasný konsenzus dotčených zemí, nejsme v pozici, abychom dělali studii proveditelnosti," řekl listu ministr.
V průběhu let se utvořily dvě základní skupiny příznivců a odpůrců, v obou však analytický pohled nahrazuje partikulární ideologická, hodnotová orientace. Zastánci vyzdvihují předpokládaný pozitivní efekt nově vybudované dopravní infrastruktury na prosperitu přilehlých území, zatímco odpůrci zdůrazňují negativní environmentální dopady a nehospodárnost podniku, upozorňuje Česká pozice.
Prezident Zeman, který o prospěšnosti vybudování kanálu opakovaně hovoří, již dříve vyhlásil, že by českou stranu stavba přišla za 15 let na 45 miliard korun. Zbývající – vyšší – částku by zaplatila EU. A nešlo by o malé peníze. Podle ministerstva dopravy celkově stavba vyjde na minimálně 250 miliard korun, nicméně konečná částka může být vyšší, protože odhad vychází ze studie publikované v roce 2005.
Problém je, že kanál Dunaj-Odra-Labe z mapy plánovaných hlavních evropských cest zmizel a Unie by tak na jeho stavbu zřejmě nebyla ochotná připlatit. Důvodem zřejmě je, že kanál by měl vést poměrně hornatým terénem a přitom v místech, kde netečou dostatečně vodnaté řeky.
Plánovaná šířka vodní cesty je 40 metrů. Plout by po ní mohly lodi s ponorem do 2,8 metru a šířkou do 11,4 metru. Motorové lodi by mohly mít délku 135 metrů, tlačné soupravy dokonce 185 metrů. Pluly by místy, kde je dnes vrchovina nebo pahorkatina, vodní toky jsou deset až dvacet metrů široké a jejich hloubka se počítá v decimetrech.
Nejde jen o to překonat vysočinu a zvednou lodě o sto metrů nadmořské výšky nahoru. V kanále bude třeba také mít dostatek vody. Zejména oblast jižní a střední Moravy by byla odkázána na mocná čerpadla, která by přečerpávala vodu z Dunaje přes soustavu zdymadel. V Čechách je zase problém s nedostatkem vody v Labi. Stavbaři tedy budou muset zdolávat různá protivenství. A co přednosti stavby? Kromě lodní dopravy přes Česko snad i jakási ochrana proti povodním, především na řece Moravě. Upřímně řečeno, hlavním lákadlem asi bude, že jde o tak obrovskou investici, že by se na ní každý zainteresovaný nějak přiživil, uvedl Reflex.cz.
Související
První český PPP projekt je hotový. Dálnici D4 prodloužil o desítky kilometrů
Ministerstvo pracuje na další změně bodového systému pro řidiče
Ministerstvo dopravy , Miloš Zeman , řeky
Aktuálně se děje
před 36 minutami
Počasí se změní. Za pouhé dvě hodiny se razantně ochladí, varují meteorologové
před 1 hodinou
Bradáčová bude novou nejvyšší státní zástupkyní. Fiala ocenil její zkušenosti
Aktualizováno před 2 hodinami
Mimořádná zpráva Los Angeles v plamenech. Kalifornii zasáhly ničivé požáry, probíhají masivní evakuace
před 2 hodinami
Ficův boj s Ukrajinou je politický, nejde mu o ekonomické blaho. Většina zemí EU se zvládá od ruského plynu oprostit
před 3 hodinami
Dánsko zesměšňuje Trumpa: Mám s ním své zkušenosti neměl by všechno říkat nahlas, vzkazuje Rasmussen
před 3 hodinami
Poslední rozloučení s Janou Synkovou. Na herečku vzpomínali kolegové z Ypsilonky
před 4 hodinami
Kanadu čeká období turbulencí a Trump. Trudeau ještě musí tvrdě pracovat, upozornil pro EZ kanadský politolog
před 4 hodinami
Inferno v Kalifornii: Scéna jako z Marsu, na evakuaci jsme měli 10 minut, popisují obyvatelé zasažených oblastí
před 5 hodinami
Trol, který nemá dostat prostor. Ruce pryč od EU. Jaké jsou reakce Evropy na Elona Muska?
před 5 hodinami
Ve věznici Příbram zasahuje policie. Trestancům někdo dodává drogy
před 6 hodinami
Rodí se v EU druhé Maďarsko? Oči celé Evropy se otáčejí k Rakousku
před 6 hodinami
Deštivé počasí a zima způsobí potíže. Meteorologové opět varují před ledovkou
před 7 hodinami
Útok na Dánsko? Francii dochází s Trumpem trpělivost
před 9 hodinami
Podněstří je už týden bez topení a teplé vody. EU nabízí pomoc. Moldavsko čeká na Rusko
před 9 hodinami
Očekávalo se důležité oznámení o boji s počasím. Biden ho zrušil
před 12 hodinami
Počasí nebude v dalších dnech o nic lepší. Náledí vystřídá ledovka
včera
Dvě procenta HDP na obranu nestačí? Italové ukázali, že lze být uvědomělý spojenec a zároveň obejít pravidla
včera
Počasí: Česko pokrylo náledí, na Kladensku se srazily autobusy
včera
Evropa stojí před šancí zajistit mír na Ukrajině
včera
Trump nevyloučil anexi Grónska. Putin se chce setkat, válka na Ukrajině může být mnohem horší, prohlásil
Donald Trump, který se připravuje na návrat do Bílého domu jako nově zvolený prezident USA, varoval, že válka Ruska proti Ukrajině by se mohla ještě více vyostřit. Při projevu v Mar-a-Lago kritizoval současného prezidenta Joea Bidena za jeho postup v jednáních týkajících se Ukrajiny a označil situaci za „mnohem komplikovanější“ než dříve. Trump uvedl, že konflikt „může eskalovat do mnohem horší podoby, než jakou má nyní.“
Zdroj: Libor Novák