Praha - Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) zastaví soutěž na studii kanálu Dunaj-Odra-Labe, píšou dnešní Hospodářské noviny (HN). Prachař deníku řekl, že je třeba se zaměřit na menší projekty, jako je splavnění Labe u Děčína a Přelouče.
Velký zastáncem kanálu Dunaj-Odra-Labe je prezident Miloš Zeman. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček HN řekl, že studie proveditelnosti projektu je v koaliční smlouvě a její zrušení by prezident chápal jako porušení koaliční dohody.
"Předpokládám, že soutěž zastavíme nejpozději do poloviny roku," citují HN ministra Prachaře. V koaliční smlouvě podle deníku strany skutečně slibují "vznik enviromentálních a ekonomických podkladů", ale v navazujícím programovém prohlášení vlády už o kanálu zmínka není.
Text koaliční smlouvy navíc dodává, že na počátku projektu musí být "mezinárodní shoda". A právě tím prý mimo jiné Prachař argumentuje. "Dunaj-Odra-Labe je přeshraniční projekt. Pokud nebude jasný konsenzus dotčených zemí, nejsme v pozici, abychom dělali studii proveditelnosti," řekl listu ministr.
V průběhu let se utvořily dvě základní skupiny příznivců a odpůrců, v obou však analytický pohled nahrazuje partikulární ideologická, hodnotová orientace. Zastánci vyzdvihují předpokládaný pozitivní efekt nově vybudované dopravní infrastruktury na prosperitu přilehlých území, zatímco odpůrci zdůrazňují negativní environmentální dopady a nehospodárnost podniku, upozorňuje Česká pozice.
Prezident Zeman, který o prospěšnosti vybudování kanálu opakovaně hovoří, již dříve vyhlásil, že by českou stranu stavba přišla za 15 let na 45 miliard korun. Zbývající – vyšší – částku by zaplatila EU. A nešlo by o malé peníze. Podle ministerstva dopravy celkově stavba vyjde na minimálně 250 miliard korun, nicméně konečná částka může být vyšší, protože odhad vychází ze studie publikované v roce 2005.
Problém je, že kanál Dunaj-Odra-Labe z mapy plánovaných hlavních evropských cest zmizel a Unie by tak na jeho stavbu zřejmě nebyla ochotná připlatit. Důvodem zřejmě je, že kanál by měl vést poměrně hornatým terénem a přitom v místech, kde netečou dostatečně vodnaté řeky.
Plánovaná šířka vodní cesty je 40 metrů. Plout by po ní mohly lodi s ponorem do 2,8 metru a šířkou do 11,4 metru. Motorové lodi by mohly mít délku 135 metrů, tlačné soupravy dokonce 185 metrů. Pluly by místy, kde je dnes vrchovina nebo pahorkatina, vodní toky jsou deset až dvacet metrů široké a jejich hloubka se počítá v decimetrech.
Nejde jen o to překonat vysočinu a zvednou lodě o sto metrů nadmořské výšky nahoru. V kanále bude třeba také mít dostatek vody. Zejména oblast jižní a střední Moravy by byla odkázána na mocná čerpadla, která by přečerpávala vodu z Dunaje přes soustavu zdymadel. V Čechách je zase problém s nedostatkem vody v Labi. Stavbaři tedy budou muset zdolávat různá protivenství. A co přednosti stavby? Kromě lodní dopravy přes Česko snad i jakási ochrana proti povodním, především na řece Moravě. Upřímně řečeno, hlavním lákadlem asi bude, že jde o tak obrovskou investici, že by se na ní každý zainteresovaný nějak přiživil, uvedl Reflex.cz.
13. prosince 2025 20:32
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
Související
Ceny dálničních známek od ledna vzrostou, potvrdilo ministerstvo
První český PPP projekt je hotový. Dálnici D4 prodloužil o desítky kilometrů
Ministerstvo dopravy , Miloš Zeman , řeky
Aktuálně se děje
před 37 minutami
Rusko dosáhne svých cílů na Ukrajině za každou cenu, prohlásil Putin. Evropské lídry označil za prasátka
před 1 hodinou
Venezuela uvidí něco, co ještě nikdy nespatřila, vzkázal Trump. Caracas válečné hrozby odsoudil
před 2 hodinami
Monumentální zrada tradic, vydírání... Fotbalové MS může být kvůli politice USA a cenám vylidněné
před 3 hodinami
Ústavní soud zrušil oddělené termíny zápisů pro děti z Ukrajiny. Podle něj jsou diskriminační
před 3 hodinami
Babiš se vrací k evropskému stolu v kritický moment. Ukrajině se neúprosně krátí čas
před 4 hodinami
Soud poprvé rozhodoval v případu únosu chlapce ze Zlínska. Verdikt nepřekvapil
před 4 hodinami
Tři soutěsky už nebudou největší. Čína hluboko v Himálajích potají buduje nejvýkonnější vodní elektrárnu na světě
před 5 hodinami
Rusko rozmístilo u hranic NATO 360 tisíc vojáků, píše tisk. Šíříte fake news, varuje média rozvědka a armáda
před 5 hodinami
Klíčové jednání se blíží. Lídři EU rozhodnou o financování půjčky pro Ukrajinu, proti je Maďarsko, Slovensko i Česko
před 7 hodinami
Trump nařídil úplnou námořní blokádu tankerů mířících do a z Venezuely
před 7 hodinami
Trump pogratuloval Babišovi. Připomněl mu letouny F-35
před 9 hodinami
Výhled počasí až do Štědrého dne. Bílé Vánoce by přinesl jen zázrak
včera
Vražda spáchaná synem. Policie má jasno, jak zemřel režisér Reiner
včera
Ani napodruhé na nabídku nekývl. Bilič nebude trénovat českou fotbalovou reprezentaci
včera
Tragická událost v Kadani. Dítěti už nepomohli ani záchranáři
včera
Němci či Finové jdou příkladem. Evropa se připravuje na konflikt vysoké intenzity, může přijít kdykoliv
včera
Zemřel herec Josef Kubíček, hrál v seriálech i kabaretu
včera
Drama od prvních chvil. Policie už tuší, jak se odehrál únos chlapce na Zlínsku
včera
Předvánoční předpověď počasí. Meteorologové prozradili, zda ještě bude sněžit
včera
Platy v IT v roce 2025: Jak si stojí programátoři, datoví analytici a specialisté na AI
IT sektor i v roce 2025 potvrzuje, že patří k nejdynamičtějším odvětvím ekonomiky. Firmy napříč obory bojují o zkušené vývojáře, datové analytiky i specialisty na umělou inteligenci – a to se odráží na jejich odměňování. Přinášíme vám aktuální přehled platů v IT a vysvětlíme, proč je technické vzdělání stále jednou z nejlepších investic do budoucnosti.
Zdroj: Komerční článek