Praha - Ministr dopravy Antonín Prachař ujistil prezidenta republiky Miloše Zemana, že dopravní resort bude nadále hledat podporu v okolních zemích pro stavbu vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe (D-O-L). Resort dopravy bude postupovat přesně podle programového prohlášení vlády, které postup v tomto projektu přesně stanovuje, řekl ČTK po včerejším setkání s prezidentem Prachař.
V pohledu na tuto stavbu existuje mezi ministrem a prezidentem republiky Milošem Zemanem výrazný rozpor. Zatímco prezident je nejhlasitějším zastáncem dopravní stavby, Prachař ji považuje za méně významnou než třeba dokončení páteřní dálniční sítě nebo modernizaci železničních spojení.
Od rozvoje vodních dopravních cest se ale v poslední době odvrací i Evropská unie, od které zastánci projektu očekávají výraznou finanční spoluúčast. Úplné zastavení dotací směřujících do vnitrozemských vodních cest si přeje Evropská komise, uvedl dnes ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček.
S úplným vyřazením vodních cest z dotačních programů ale česká strana nesouhlasí. Dopravní resort spolu s ministerstvem financí bude ještě o možnosti přece jen zahrnout financování vodních děl do Operačního programu doprava jednat, uvedl Prachař.
S dotacemi z EU pro vodní stavby počítá i ministerský koncepční materiál dopravních sektorových strategií. Labská vodní cesta je navíc už z dřívějších rozhodnutí zahrnuta mezi evropské prioritní komunikace (TEN-T), což je v přímém rozporu s nynější snahou financování vodních projektů stopnout, dodal Jan Bukovský, mluvčí Ředitelství vodních cest, které výstavbu vodních děl v ČR zastřešuje.
Podle ministra dopravy bylo od roku 1998 do roku 2012 bylo ohledně plavebního kanálu provedeno 42 studií různých stupňů, které dosud stály přibližně 20 milionů korun, uvedl Český rozhlas. „Já jsem teď pouze zastavil pokračování dalších studií proveditelnosti, dokud nebude jasné, jaké výstupy z dřívějších materiálů může Česká republika použít.
Lodní doprava je v porovnání s ostatními druhy dopravy poměrně tichá. Dokonce ani intenzivní lodní provoz na vodní cestě by nijak zvlášť nerušil obyvatele a návštěvníky v jejím okolí. Rozkvět přírody na březích vodní cesty by zvýšil ještě více její atraktivitu. Jako jeden z mála druhů dopravních cest se ta vodní stává i důležitým biokoridorem či rekreační zónou. Výstavbou nových úseků vodního koridoru se také významně rozšíří rybářské revíry, a tak by se celá vodní cesta mohla díky vysoké kvalitě vody a mnoha druhům ryb stát jedním z vyhledávaných míst rekreačního rybářství.
Psali jsme: Válka o kanál Dunaj-Odra-Labe: Ministr projekt smetl, Zeman se zlobí Kanál Dunaj-Odra-Labe? AV ČR přišla s ostrou kritikou projektu +VIDEOObce podél vodní cesty by se už také nemusely obávat povodní, proti kterým nyní nemají dostatečné obrany. Vodní koridor Dunaj– Odra – Labe by je podstatně pomohl ochránit a dokázal by odklonit přívaly vody do míst, kde by se mohly volně rozlít nebo je odvést z moravského území až do řeky Dunaje. Bez tohoto projektu by města jiná protipovodňová opatření nedokázala tak účinně a komplexně ochránit.
Společně s dalšími dílčími protipovodňovými opatřeními bude moci být vodní koridor D-O-L dobře fungujícím víceúčelovým systémem. Naproti tomu by v době kritického sucha řeka Morava nevysychala. Řeka může být v dobách kritického sucha zásobena vodou z Dunaje, obdobně jako je tomu na průplavu Rýn-Mohan-Dunaj, čímž by se také udržela vyšší čistota vody v řece, uvádí utb.cz.
13. prosince 2025 20:32
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
Související
Ceny dálničních známek od ledna vzrostou, potvrdilo ministerstvo
První český PPP projekt je hotový. Dálnici D4 prodloužil o desítky kilometrů
Ministerstvo dopravy , prezident čr , Miloš Zeman
Aktuálně se děje
před 30 minutami
Rusko dosáhne svých cílů na Ukrajině za každou cenu, prohlásil Putin. Evropské lídry označil za prasátka
před 1 hodinou
Venezuela uvidí něco, co ještě nikdy nespatřila, vzkázal Trump. Caracas válečné hrozby odsoudil
před 2 hodinami
Monumentální zrada tradic, vydírání... Fotbalové MS může být kvůli politice USA a cenám vylidněné
před 3 hodinami
Ústavní soud zrušil oddělené termíny zápisů pro děti z Ukrajiny. Podle něj jsou diskriminační
před 3 hodinami
Babiš se vrací k evropskému stolu v kritický moment. Ukrajině se neúprosně krátí čas
před 4 hodinami
Soud poprvé rozhodoval v případu únosu chlapce ze Zlínska. Verdikt nepřekvapil
před 4 hodinami
Tři soutěsky už nebudou největší. Čína hluboko v Himálajích potají buduje nejvýkonnější vodní elektrárnu na světě
před 5 hodinami
Rusko rozmístilo u hranic NATO 360 tisíc vojáků, píše tisk. Šíříte fake news, varuje média rozvědka a armáda
před 5 hodinami
Klíčové jednání se blíží. Lídři EU rozhodnou o financování půjčky pro Ukrajinu, proti je Maďarsko, Slovensko i Česko
před 6 hodinami
Trump nařídil úplnou námořní blokádu tankerů mířících do a z Venezuely
před 7 hodinami
Trump pogratuloval Babišovi. Připomněl mu letouny F-35
před 9 hodinami
Výhled počasí až do Štědrého dne. Bílé Vánoce by přinesl jen zázrak
včera
Vražda spáchaná synem. Policie má jasno, jak zemřel režisér Reiner
včera
Ani napodruhé na nabídku nekývl. Bilič nebude trénovat českou fotbalovou reprezentaci
včera
Tragická událost v Kadani. Dítěti už nepomohli ani záchranáři
včera
Němci či Finové jdou příkladem. Evropa se připravuje na konflikt vysoké intenzity, může přijít kdykoliv
včera
Zemřel herec Josef Kubíček, hrál v seriálech i kabaretu
včera
Drama od prvních chvil. Policie už tuší, jak se odehrál únos chlapce na Zlínsku
včera
Předvánoční předpověď počasí. Meteorologové prozradili, zda ještě bude sněžit
včera
Platy v IT v roce 2025: Jak si stojí programátoři, datoví analytici a specialisté na AI
IT sektor i v roce 2025 potvrzuje, že patří k nejdynamičtějším odvětvím ekonomiky. Firmy napříč obory bojují o zkušené vývojáře, datové analytiky i specialisty na umělou inteligenci – a to se odráží na jejich odměňování. Přinášíme vám aktuální přehled platů v IT a vysvětlíme, proč je technické vzdělání stále jednou z nejlepších investic do budoucnosti.
Zdroj: Komerční článek