Praha - Sněmovna včera v prvním čtení podpořila roční odklad vydávání registračních značek na auta s kombinací čísel a písmen sestavenou na přání motoristů. Spolu s tím poslanci podpořili i roční odklad pro zavedení povinného focení vozidel ve stanicích technické kontroly. Místo od 1. ledna 2015 by tak obě novinky měly začít platit až o rok později. Podle ministerstva dopravy by uplatňování nových pravidel již od příštího roku působilo potíže a také nepřiměřené náklady.
Ministerstvo dopravy vypsalo otevřenou soutěž, která určí dodavatele registračních značek vozidel. Po 13 letech tak skončí monopol jedné firmy na tuto zakázku a dodavatel bude vybrán v otevřeném zadávacím řízení. Zájmem ministerstva dopravy je, aby se mohlo soutěže zúčastnit co nejvíce uchazečů. Kritériem pro hodnocení nabídek bude nejnižší cena.
Předmětem zakázky je výroba tabulek registračních značek podle zákonných a technických požadavků, příprava tabulek pro distribuci a likvidace zpětně odebraných značek. Uchazeči mohou nabídky podávat do 10. září. Kritériem pro výběr dodavatele bude nejnižší nabídková cena. Zakázka je vypsána na jeden rok s možností prodloužení nejdéle do konce roku 2015. Pokud se zadávací řízení obejde bez komplikací, mohl by nový dodavatel být znám na podzim, uvedlo Ministerstvo dopravy v tiskové zprávě.
Od roku 2016 by měl systém registrace vozidel a přidělování SPZ určit nový právní předpis, který majitelům vozidel umožní registrační značku vlastnit a ponechat si ji při změně vozidla. Tento takzvaný německý model přidělování značek ovšem vyžaduje úpravy legislativy i Centrálního registru vozidel. Záležet samozřejmě bude i na tom, jak se k tomuto záměru postaví vláda a parlament. Do případné změny zákonů musí výrobu registračních značek zajišťovat stát. Nic ale nebrání tomu, aby se tato rozsáhlá zakázka už nyní stala předmětem veřejné soutěže.
„Nevidím žádný důvod, proč by jedna firma měla mít monopol na výrobu registračních značek, které jsou zjednodušeně řečeno pouhým kusem plechu. Zarážející je, že stát nedokázal za posledních dvacet let zakázku, za kterou ročně platí zhruba 240 milionů korun, otevřít standardní soutěži," uvedl ministr dopravy Antonín Prachař.
V současné době se vyrobí zhruba 1,4 milionů kusů registračních značek ročně. Poprvé od roku 2001, kdy výrobu registračních značek dostalo na starost ministerstvo dopravy, vybere úřad dodavatele v soutěži, kde stěžejním kritériem bude cena. Kromě možné úspory, je motivací takového kroku i to, že už několik let neexistuje právní, ani jiný důvod monopol na tuto zakázku prodlužovat, a diskriminovat tím potenciální dodavatele.
Podle zákona schváleného loni nebudou smět registrační značky na přání obsahovat vulgární a hanlivé výrazy nebo například zkratku některého úřadu. Jedna taková tabulka by měla stát 5000 korun, takže dvě značky na auto vyjdou jeho vlastníka na 10.000 korun.
Předseda poslanců ODS Zbyněk Stanjura, který byl až do loňského léta ministrem dopravy, prohlásil, že ministerstvo přípravu na nový systém nezvládlo, i když podle něj mělo 16 měsíců na přípravu.
Související
Ceny dálničních známek od ledna vzrostou, potvrdilo ministerstvo
První český PPP projekt je hotový. Dálnici D4 prodloužil o desítky kilometrů
Ministerstvo dopravy , SPZ , řidiči
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
před 2 hodinami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 3 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 3 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 4 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 5 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 6 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 7 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 7 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 9 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 10 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 11 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 11 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 13 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 13 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 14 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 15 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák