Dopravní krize kvůli koronaviru? Na řadě tras jsme zůstali jako „poslední mohykán", říká pro EZ mluvčí RegioJetu

Zájem o cestování je v tuto chvíli minimální. Například společnost RegioJet minimálně do 5. dubna stáhla z provozu svých komerčních linek asi 40 procent spojů. Pro nestátní dopravce je zvládnutí aktuální situace kritickou ekonomickou výzvou, přiznává pro EuroZprávy.cz mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

K omezení musel přistoupit i jeden z největších tuzemských dopravců – společnost RegioJet. „Provoz našich spojů jsme přizpůsobili tomu, aby i v této situaci jsme byli schopni nabídnout základní a bezpečnou dopravu těm, kdo se i v této situaci potřebují na klíčových trasách někam dostat. To je naše priorita a bereme to jako něco, co máme i v této situaci povinnost pro veřejnost zajistit, přestože se jedná i o spoje, které nejsou nijak dotovány a jezdí na komerční riziko,“ vysvětluje pro EuroZprávy.cz mluvčí firmy  Aleš Ondrůj.

Vlaky RegioJet aktuálně jezdí  tak, aby zajistily alespoň základní rozsah spojení pro ty, kdo musí z nějakého důvodu cestovat. „To stejné platí také o autobusových spojích, které i nadále budou zajišťovat základní spojení jednotlivých měst. Dá se říci, že na řadě autobusových tras jsme zůstali jako pomyslný „poslední mohykán", který stále pro cestující jezdí,“ popisuje pro EuroZprávy.cz Ondrůj.

Vlaky a autobusy jezdí v době koronakrize poloprázdné. Zájem o cestování je kvůli obavám z nákazy v kombinaci se zákazem vycházení na minimu - a tomu odpovídá rozsah spojení. „Jezdí skutečně jenom ti cestující, kteří z nějakého nevyhnutelného důvodu musí. U vlakových spojů se proto snažíme zbývající poptávku po cestování koncentrovat do časů ranní a odpolední špičky - což znamená, že ráno pojede spoj v každém směru a stejně tak odpoledne,“ řekl ke změně jízdního řádu mluvčí s tím, že během víkendové špičky, tedy od pátku do pondělí, jsou vlaky posíleny o další pár posilových spojů.

U autobusů pojedou spoje tak, aby také byl zachován základní rozsah spojení mezi jednotlivými městy několikrát denně v obou směrech. I v tomto případě tedy spoje jezdí v časech, kdy musí cestovat nejvíce cestujících. Autobusy RegioJet tak většinou jezdí v rozsahu 2 až 5 spojů denně v každém směru.

Přestože došlo k výraznému omezení, mají podle něj spoje dostatečnou kapacitu tak, aby odvezly všechny cestující, kteří budou potřebovat cestovat. „V případě poptávky jsme u vlaků připraveni nasadit posilové vozy a u autobusových spojů posilové autobusy. Pokud by se ukázala naopak potřeba zavedení dalších spojů, jsme připraveni je znovu zavést,“ říká mluvčí RegioJetu,

Ti, kdo musí vlakem či autobusem cestovat, ale prý mohou být v klidu. „Ve vlakových spojích a také v autobusech garantujeme cestujícím dostatek místa tak, aby se minimalizoval vzájemný kontakt,“ uklidňuje Ondrůj. Rezervační systém je upraven, aby cestující usazoval tak, že ve vlaku budou mít kolem sebe 2 metry místa, skupiny dostanou vlastní kupé. V autobuse pak mají cestující od sebe odstup nejméně 1,7 metru přes uličku. „Takto jsme upravili cestování již před dvěma týdny,“ řekl nám Ondrůj.

Po dohodě s objednatelem, kterým je ministerstvo dopravy, provozuje RegioJet rychlíkové spoje na trase Brno - Přerov - Ostrava - Bohumín a zpět. Aktuálně na ní nejede celkem 8 spojů v každém směru z celkových sedmnácti s tím, že hodinový interval spojů je zachován v ranní a odpolední špičce; jinak jezdí spoje v dvouhodinovém intervalu. První ranní spoje v obou směrech s odjezdem kolem 5.00 hodiny a poslední dva večerní spoje v obou směrech s odjezdem z Brna a z Bohumína po 19.00 a 20.00 hodině jsou zrušeny.

„Všechna opatření jsou dočasná a samozřejmě předpokládáme, že ihned, jakmile to bude možné, obnovíme provoz původních spojů a také rozsah nabízených služeb,“ ujišťuje Ondrůj.

Zároveň ale dodává, že pro nestátní dopravce je zvládnutí aktuální situace kritickou ekonomickou výzvou. „Na rozdíl od Českých drah na provoz většiny spojů nedostáváme žádné dotace a u dotovaných spojů, jejichž provoz byl vysoutěžen v tzv. rozstřelu MD (například rychlíky Brno – Bohumín), pokrývají díky úsporám veřejných výdajů dotace jen kolem 50 % nákladů. Na vše ostatní si musíme vydělat z tržeb za jízdné, což je v této situaci absolutně nereálné a provoz zajišťujeme především z důvodu, aby bylo zajištěno alespoň nějaké spojení pro ty, kdo musí cestovat,“ vysvětluje.

To, že stát přichází s plošným řešením pomoci postiženým firmám - jako je například tzv. Kurzarbeit, je ale podle něj vhodné opatření. „To je cesta, kterou zvolilo například Rakousko, a osvědčila se také v Německu v průběhu ekonomické krize. Jestliže se stát bude podílet na financování mezd zaměstnanců, kteří museli kvůli omezení provozu firem zůstat doma, je to nejlepší cesta jak v této kritické situaci ochránit co nejvíce pracovních míst,“ dodává pro EuroZprávy.cz Ondrůj.

Nízký počet cestujících potvrdili i další dopravci. Například společnost Leo Express zaznamenala během současné koronavirové krize ztráty v řádu desítek milionů korun. Firma od minulého týdne stáhla z provozu 75 procent spojů. Opatření potrvá minimálně do 7. dubna. 

Související

České dráhy, ilustrační fotografie.

České dráhy podle Evropské komise poškodily firmu Regiojet

Evropská komise (EK) obvinila České dráhy (ČD) a rakouského železničního dopravce ÖBB, že uzavřeli tajnou dohodu o použitých osobních železničních vagonech, která poškozovala českého provozovatele RegioJet. Komise dnes uvedla, že český podnik s rakouským uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy, oběma proto zaslala takzvané prohlášení o námitkách.
Vlaky

České dráhy před Vánocemi posílí další dálkové linky

České dráhy navýší před Vánocemi kapacitu několika dálkových linek. Místa přidají například na trase z Prahy do Olomouce či Luhačovic, posíleny budou také spoje z metropole na západ Čech. Reagují tak na zvýšený zájem cestujících, informovaly dnes dráhy. Státní dopravce, stejně jako ostatní dopravci, před Vánocemi postupně obnovují část dříve zrušených spojů.

Více souvisejících

regiojet doprava Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)

Aktuálně se děje

před 35 minutami

Medvěd, ilustrační fotografie.

Fico chce ulehčit odstřel medvědů, kteří se přiblíží k lidem

Slovensko po odstřelu medvěda, který v březnu napadl několik lidí v Liptovském Mikuláši, plánuje další kroky ohledně této problematiky. Ficova vláda na středečním zasedání schválila návrh ústavního zákona, který má řešit zvýšený výskyt medvědů v blízkosti lidských obydlí. 

před 1 hodinou

Bohumil Hrabal. Foto: Hana Haplová

Legendární spisovatel Bohumil Hrabal se narodil před 110 lety

Kdo by neznal krásnou Maryšku a ukřičeného Pepina z Postřižin nebo díla jako Ostře sledované vlaky, Slavnosti sněženek či Obsluhoval jsem anglického krále. Filmovou podobu jim dal režisér Jiří Menzel, autorem knižních předloh je Bohumil Hrabal, od jehož narození uplynulo přesně 110 let. Ten pro psaní povídek a novel čerpal inspiraci ve svém vlastním životě.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

FK Dukla Praha

Rada se na lavičce Dukly může objevovat ještě minimálně tři týdny. Osmiměsíční trest je nepravomocný

Hojně diskutovaný rekordní trest za rasismus pro trenéra fotbalové pražské Dukly není definitivní, protože odvolací komise Fotbalové asociace ČR (FAČR) si vyžádala od disciplinární komise písemné odůvodnění toho, proč právě k tomuto trestu přistoupila. Protože se o Radově případu bude jednat až za tři týdny, do té doby se bude moct Petr Rada nadále objevovat na lavičce během druholigových zápasů.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Vladimir Putin

Putin konečně řekl pravdu. Rusko by proti NATO nemělo velkou šanci

Souhlasit se slovy ruského prezidenta Vladimira Putina se dá jen zřídka. Platí to především v posledních letech, kdy jeho vnitřní politika dramaticky prohlubuje autoritářství a stále více spoléhá na represivní nástroje, zatímco politika zahraniční přerostla v otevřenou vojenskou agresi vůči sousednímu státu a ignorování mezinárodních smluv, kterých je Moskva signatářem. Ve světle tradičního chvástání nad silou Ruska a jeho armády pak včerejší Putinův výrok, že Rusko je ve srovnání se Západem víceméně vojenským trpaslíkem, a proto válka s NATO nedává z jeho pohledu smysl, působí jako výjimečný záblesk smyslu pro realitu.

před 4 hodinami

Hokej, ilustrační fotografie.

Hokejisty Karlových Varů budou trénovat zlatí hoši z přelomu tisíciletí Patera a Moravec

Krátce po nedávném vyřazení Karlových Varů z předkola letošního extraligového play-off, v němž nestačily na České Budějovice, se potvrdila jména nových trenérů. Dosavadního kouče Energetiků Václava Eismanna, jenž působil na tamní lavičce od února, nahradí olympijský vítěz z Nagana Pavel Patera. Jeho asistentem pak bude další olympijský vítěz z roku 1998 a taktéž mistr světa z roku 2001 David Moravec. Dvouletou smlouvu s karlovarským klubovým vedením podepsal kromě nich i nový trenér brankářů Lukáš Mensator.

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 10 hodinami

Miloš Zeman chce na Slovensko, ale zůstává v Motole. Zdravotní stav se zlepšuje

Dva týdny už je exprezident Miloš Zeman hospitalizovaný v pražské Fakultní nemocnici Motol. Podle lékařů se jeho zdravotní stav nadále zlepšuje, na odhad termínu propuštění je však brzy. Zeman přitom údajně koketuje s myšlenkou, že by se vydal na Slovensko a před druhým kolem tamní prezidentské volby podpořil Petera Pellegriniho. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy