Obří rušení letů i leteckých linek, úbytek milionů cestujících a miliardové ztráty aerolinek i letišť. Tak během jediného roku změnila koronavirová krize letectví, které patří nejpostiženějším oborům. Další vývoj je nyní nepředvídatelný, návrat do normálu ovšem nejspíš potrvá několik let, řekl ČTK odborník na leteckou dopravu Jakub Habarta ze společnosti Deloitte. V Česku krize dostala do existenčních potíží dopravce Smartwings a ČSA, velké ztráty počítají i letiště.
Pandemie obrátila dosavadní vývoj v letectví v Česku, které v posledních letech zažívalo setrvalý růst. Pražské letiště po letech rekordních čísel odbavených cestujících loni přišlo ve srovnání s rokem 2019 o 79 procent pasažérů. Celkem jich odbavilo 3,66 milionu, což je nejméně za posledních 25 let. Na téměř 20leté minimum klesl také tuzemský letový provoz, který meziročně oslabil o 58 procent na zhruba 380.000 letů.
V centru pozornosti byla během roku situace letecké skupiny Smartwings Group, do níž patří Smartwngs a ČSA. Skupina loni přepravila 1,8 milionu cestujících, což je meziročně o 81,5 procenta méně. Aerolinky se kvůli tomu loni na jaře ocitly v ekonomických problémech a od konce srpna jsou pod ochranným moratoriem před věřiteli. To vyprší v závěru února a majitelé ČSA připustili, že firmě hrozí insolvenční řízení.
Skupina žádá o finanční pomoc stát, v posledních týdnech zaslala vládě žádost o přibližně půl milionů korun kompenzací za jarní zrušené lety a více než miliardu korun pro ČSA. Bez těchto peněz podle skupiny dopravce nepřežije. Stát ale zatím speciální pomoc pro dopravce neplánuje. Miliardové ztráty počítají i Letiště Praha či Řízení letového provozu.
Krize vedla i k propouštění. Smartwings Group v létě rozhodlo o propuštění až 600 zaměstnanců, což je skoro čtvrtina skupiny. Dalších 600 pracovníků opustilo pražské letiště, které pro ně kvůli výpadkům v provozu nemělo další využití. Před krizí letiště zaměstnávalo kolem 2900 lidí.
Obří propad poptávky zasáhl i prodejce letenek, poptávka meziročně klesla o více než 85 procent. To změnilo i nákupní chování cestovatelů, nyní mnohem déle vyčkávají na vývoj situace. Dopravci zároveň změkčili některé podmínky například při změně rezervací.
Další vývoj v letecké dopravě je podle expertů složité odhadovat. "Letectví doplácí na nejednotnost a nepředvídatelnost opatření po celém světě. Lidé kvůli tomu necestují," řekl Habarta. Věří, že letecká doprava se v budoucnu vrátí do předkrizové kondice, potrvá to však několik let. Poukázal přitom na nákup letadel dopravci ve světě.
S několikaletým návratem do normálu souhlasí i zástupci letecké dopravy. Například pražské letiště takto odhaduje návrat do předkrizových čísel. I proto zatím neruší své rozvojové plány na rozšíření letiště. Nejisté je i chování dopravců, například při stanovování ceny letenek. Podle Habarty zde mohou působit dva faktory. Ceny může zvýšit snaha dopravců eliminovat své ztráty. Na druhou stranu některé aerolinky mohou ceny tlačit dolů ve snaze rozproudit poptávku a zároveň posílit svou pozici na trhu.
Související
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
Rusové chystali druhé 11. září, do letadel chtěli umístit bomby, zjistili zpravodajci
Aktuálně se děje
před 41 minutami
V utajené továrně vyrábí Ukrajina ničivou střelu. Flamingo má konkurovat americkému Tomahawku
před 1 hodinou
Rusko nemá v úmyslu zaútočit na Evropu, za stupňování napětí může NATO, prohlásil Putin
před 2 hodinami
Putin pochválil Trumpa. Jeho snahu o ukončení války označil za upřímnou
před 3 hodinami
Půjčka Ukrajině tříští lídry. Macron a Sánchez se radují, Orbán varuje před uvrhnutím Evropy do války
před 3 hodinami
My chceme mír, Ukrajina ne, prohlásil Putin. Bude ale možný jen za našich podmínek, dodal
před 4 hodinami
Chraňte svou firmu efektivně: Antivirový program dnes již nestačí
před 4 hodinami
Na půjčce Ukrajině se podílet nebudeme, honosí se Babiš. Zrádce Evropy táhne Česko na východ, reagují politici
před 5 hodinami
Odchod ze summitu bez dohody by pro EU znamenal katastrofu, přiznal De Wever
před 6 hodinami
Dohodnuto. EU půjčí Ukrajině 90 miliard eur. Putin musí pochopit, že se mu válka nevyplatí, vzkázal Merz
před 7 hodinami
Víkendové počasí změnu nepřinese, vyplývá z předpovědi
včera
Princ Andrew unikl dalšímu policejnímu vyšetřování. Není prý důvod ho obnovit
včera
Polskem otřásla vražda mezi dětmi. Školačku ubodala jiná dívka
včera
Rozbili nám letadlo, přiznal Fico. Pak podpořil srbské ambice na členství v EU
včera
Metru se nevyhnuly potíže ani v předvánočním čase. V pátek skončí dlouhé omezení
včera
Matka odsoudila čin obviněného únosce. Řekla, jak ho vychovávala
včera
Turek má být při hlasování o důvěře ministrem. Hrad určil termín klíčové schůzky
včera
Vánoční předpověď počasí. O svátcích by mohlo sněžit
včera
Raději právní kroky, než ruskou armádu na belgických hranicích, vzkázal Zelenskyj Bruselu
včera
Pokud Ukrajina padne, polská nezávislost bude ohrožena, varoval evropské lídry Tusk
včera
Pokud Ukrajina nezíská finance, do jara, začnou drastické škrty, varoval Zelenskyj
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v Bruselu přímo oslovil belgickou veřejnost a politiky ve snaze rozptýlit jejich obavy z využití zmrazených ruských aktiv. V rozhovoru pro tamní média zdůraznil, že z morálního hlediska je naprosto spravedlivé použít ruské finance k obraně proti útokům, které Rusko vede proti suverénní zemi. Reagoval tak na obavy Belgie z možných právních kroků a žalob ze strany Moskvy, přičemž poznamenal, že „právní hrozby nejsou zdaleka tak děsivé jako situace, kdy vám Rusko stojí přímo na hranicích“.
Zdroj: Libor Novák