Obří rušení letů i leteckých linek, úbytek milionů cestujících a miliardové ztráty aerolinek i letišť. Tak během jediného roku změnila koronavirová krize letectví, které patří nejpostiženějším oborům. Další vývoj je nyní nepředvídatelný, návrat do normálu ovšem nejspíš potrvá několik let, řekl ČTK odborník na leteckou dopravu Jakub Habarta ze společnosti Deloitte. V Česku krize dostala do existenčních potíží dopravce Smartwings a ČSA, velké ztráty počítají i letiště.
Pandemie obrátila dosavadní vývoj v letectví v Česku, které v posledních letech zažívalo setrvalý růst. Pražské letiště po letech rekordních čísel odbavených cestujících loni přišlo ve srovnání s rokem 2019 o 79 procent pasažérů. Celkem jich odbavilo 3,66 milionu, což je nejméně za posledních 25 let. Na téměř 20leté minimum klesl také tuzemský letový provoz, který meziročně oslabil o 58 procent na zhruba 380.000 letů.
V centru pozornosti byla během roku situace letecké skupiny Smartwings Group, do níž patří Smartwngs a ČSA. Skupina loni přepravila 1,8 milionu cestujících, což je meziročně o 81,5 procenta méně. Aerolinky se kvůli tomu loni na jaře ocitly v ekonomických problémech a od konce srpna jsou pod ochranným moratoriem před věřiteli. To vyprší v závěru února a majitelé ČSA připustili, že firmě hrozí insolvenční řízení.
Skupina žádá o finanční pomoc stát, v posledních týdnech zaslala vládě žádost o přibližně půl milionů korun kompenzací za jarní zrušené lety a více než miliardu korun pro ČSA. Bez těchto peněz podle skupiny dopravce nepřežije. Stát ale zatím speciální pomoc pro dopravce neplánuje. Miliardové ztráty počítají i Letiště Praha či Řízení letového provozu.
Krize vedla i k propouštění. Smartwings Group v létě rozhodlo o propuštění až 600 zaměstnanců, což je skoro čtvrtina skupiny. Dalších 600 pracovníků opustilo pražské letiště, které pro ně kvůli výpadkům v provozu nemělo další využití. Před krizí letiště zaměstnávalo kolem 2900 lidí.
Obří propad poptávky zasáhl i prodejce letenek, poptávka meziročně klesla o více než 85 procent. To změnilo i nákupní chování cestovatelů, nyní mnohem déle vyčkávají na vývoj situace. Dopravci zároveň změkčili některé podmínky například při změně rezervací.
Další vývoj v letecké dopravě je podle expertů složité odhadovat. "Letectví doplácí na nejednotnost a nepředvídatelnost opatření po celém světě. Lidé kvůli tomu necestují," řekl Habarta. Věří, že letecká doprava se v budoucnu vrátí do předkrizové kondice, potrvá to však několik let. Poukázal přitom na nákup letadel dopravci ve světě.
S několikaletým návratem do normálu souhlasí i zástupci letecké dopravy. Například pražské letiště takto odhaduje návrat do předkrizových čísel. I proto zatím neruší své rozvojové plány na rozšíření letiště. Nejisté je i chování dopravců, například při stanovování ceny letenek. Podle Habarty zde mohou působit dva faktory. Ceny může zvýšit snaha dopravců eliminovat své ztráty. Na druhou stranu některé aerolinky mohou ceny tlačit dolů ve snaze rozproudit poptávku a zároveň posílit svou pozici na trhu.
Související
Masivní bezpečnostní operace, zákaz letadel, vzdušné taxíky. Francie se chystá na olympiádu
Boeingy 787 nejsou bezpečné, varuje bývalý zaměstnanec společnosti. Věc už řeší úřady
Aktuálně se děje
před 1 minutou
Policie pátrá kvůli Vrběticím po generálovi z ruské GRU. Chtějí ho i Britové
před 12 minutami
Mandelu jako hlavu státu uznávali prakticky všichni Jihoafričané, uvádí afrikanista Skalník
před 32 minutami
Pro Kämpfa uvolnil místo v národním týmu Kousal, kapitánem se stal veterán Červenka
před 47 minutami
Ukrajina by mohla dostat první stíhačky F-16 už v červnu a červenci
před 1 hodinou
Zemědělci chystají další masivní protesty. Chtějí ucpat Prahu ještě tento měsíc
před 2 hodinami
Izraelské tanky obklíčily východní část Rafahu. Městem zní exploze a střelba
Aktualizováno před 2 hodinami
Čaputová před koncem mandátu nečekaně odjela vlakem do Kyjeva
před 2 hodinami
Ruská armáda zahájila pozemní ofenzívu na severovýchodě Ukrajiny
před 3 hodinami
Ženíšek půjde na Hrad. Fiala odešle návrh na jeho jmenování ministrem
před 3 hodinami
Do Rafahu ano, ale opatrně. Izrael nechce invazí naštvat USA, mění plány ofenzivy
před 4 hodinami
UNRWA po žhářských útocích zavírá pobočku v Jeruzalémě
před 4 hodinami
Vražda v Plzni: Soud poslal obviněného muže do vazby
před 5 hodinami
Z Rafahu uteklo před hrozící invazí už sto tisíc lidí
před 5 hodinami
Rusko poslalo balistické rakety na Charkov. Samo přiznalo požár v další rafinérii
před 6 hodinami
Bělorusko plánuje systematicky přesouvat stovky migrantů na hranice s Polskem
před 7 hodinami
Asii dál decimuje extrémní počasí. Vedra zabíjí desítky lidí
před 7 hodinami
"Ostudný podvodník Biden." Trump kvůli Izraeli zaútočil na amerického prezidenta
před 8 hodinami
Co bude s Pásmem Gazy dál? Hamás dohodu odsouhlasil, teď záleží na Izraeli
před 9 hodinami
Trpělivost došla i Německu. Proti Izraeli zvažuje stejné kroky jako USA
před 9 hodinami
Finále Eurovize 2024 bez Česka. Aiko v semifinále neuspěla
Česko bude chybět mezi 26 zeměmi v sobotním finále Eurovize ve švédském Malmö. Aiko totiž nepostoupila ze čtvrtečního druhého semifinále. Nejlepším českým výsledkem tak zůstává šesté místo Mikolase Josefa z roku 2018.
Zdroj: Lucie Podzimková