Nejde o systémová pochybení ale selhání jednotlivců, řekl dnes ČTK k nehodám vlaků ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Chce posílit investice do bezpečnosti. Zároveň plánuje řešit i personální otázky, zejména navýšením počtu zaměstnanců na železnici. V posledním týdnu se na tuzemské železnici stalo několik vážných nehod.
"To, co se stalo v posledním týdnu, je obrovská shoda náhod. Nedošlo k systémovému pochybení, ale k selhání jedinců," uvedl dnes Havlíček pro ČTK k dvěma tragickým nehodám z posledních dnů.
Podle předběžných zpráv šlo při incidentech o chyby strojvůdců. To se podle Havlíčka týká i úterní nehody u Českého Brodu. "Strojvůdce byl zastaven, znovu se rozjel. V rychlosti 60 až 70 km/h narazil do poštovního vlaku, který nebyl zabrzděn, před sebou ho ještě tlačil," řekl Havlíček.
Podle Iva Drahotského z dopravní fakulty Jana Pernera pardubické univerzity chybí nějaký dozorový orgán, který by kontroloval strojvedoucí tak, aby byla zajištěna jejich kvalita. Řekl to České televizi. Upozornil, že dříve měli strojvedoucí znát jen několik tratí, dnes jsou "tlačeni" ze strany zaměstnavatelů, aby znali celou republiku. Na koridorových tratích je podle něj nejvyšší úroveň zabezpečení, nicméně 1. koridor před Prahou je jedním z nejvytíženějších a je na hranici kapacit.
Nehody na železnicí v posledních dnech ukazují, že se něco musí zásadně změnit. Jde o lidské životy a v první řadě bychom si zasloužili ministra dopravy, který neřeší bezpečnost na dráze, jen když zrovna běží kolem.
— Martin Kupka (@makupka) July 15, 2020
Havlíček v souvislosti s aktuální situací sestavil novou Bezpečnostní komisi pro železnice, která by se měla sejít dnes v 18:00. Zároveň připustil, že bude řešit i personální otázky. "Rozhodně v této oblasti dojde k posílení personálu," řekl.
Vedle toho připomněl i strukturální změny, které provedl v posledních týdnech na ministerstvu i v podřízených organizacích. Jednou ze změn bylo vytvoření i nové sekce pro nesilniční dopravu a mezinárodní vztahy, pod kterou spadá i železniční doprava. Jejím náměstkem byl na začátku července zvolen bývalý diplomat Jan Sechter. Podle Havlíčka by změny měly vést mimo jiné i k posílení bezpečnosti na železnici a také k navýšení investic.
V uplynulých osmi dnech se stalo na tuzemských tratích několik velkých nehod.
O nehodách na železnici chce s Havlíčkem hovořit ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček (ČSSD). "Myslím, že bychom potřebovali informace, co s tím bude ministerstvo dopravy už dělat," řekl novinářům. Podle jeho informací chod ministerstva dopravy není komplikován tím, že Havlíček zároveň řídí resort průmyslu. "Ale možná osobní pozornost pana ministra těmto záležitostem tam není dostatečná," dodal Petříček.
Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na regionální trati na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Na stejné trati pak v úterý večer narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Po nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.
Související
Turek se má stát ministrem, koalice ho nechává na seznamu
Motorem růstu nemůže být stát, ale privátní sektor, řekl Havlíček. Vláda bude do Vánoc, věří Schillerová
Karel Havlíček , železnice , Ministerstvo dopravy , Tomáš Petříček
Aktuálně se děje
před 4 minutami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 30 minutami
Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 32 minutami
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 35 minutami
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 1 hodinou
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 2 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 2 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 3 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 5 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 6 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 7 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 9 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země.
Zdroj: Libor Novák