Kamionovým dopravcům opět komplikují provoz hraniční kontroly. Kritizují stát za to, že stále nezajistil efektivní fungování kontrol. Jsou podle nich zdlouhavé, otevřených přechodů je navíc málo. Na některých přechodech se tak v posledních dnech tvoří několikahodinové fronty, které dopravcům způsobují milionové škody. Uvedlo to dnes sdružení dopravců Česmad Bohemia.
Mnohakilometrové kolony se u hranic tvořily už po Velikonocích, podle dopravců tehdy vznikly firmám škody za 600 milionů korun.
"Česká republika svými nepromyšlenými kroky opět organizuje hraniční blokády," uvedlo sdružení. Vládě vyčítá především nedostatečné zavádění takzvaných zelených pruhů pro kamiony, které pro nákladní dopravu doporučila zřizovat EU. Situaci navíc komplikuje postupné rozvolňování opatření, které vláda dříve zavedla kvůli pandemii koronaviru. S uvolňováním se totiž zvýšil pohyb aut u hranic. Tomu však podle sdružení neodpovídá počet otevřených hraničních přechodů. Na nich je navíc nedostatečný počet personálu, který proto následně nezvládá nařízenou administrativu.
Sdružení uvedlo, že běžná čekací doba u hranic se nyní pohybuje kolem dvou až tří hodin. Jako nejhorší označili situaci na česko-německých hranicích v Petrovicích, kde fronty nyní dosahují až k deseti kilometrům. Jedna hodina čekání jednoho kamionu podle dopravců znamená ztrátu 2000 korun. V případě velkých kolon to vede až k milionovým škodám. Kolony navíc podle dopravců způsobují další ztráty způsobené zpožděním dodávek, pokutami od zákazníků a rozhozením pracovních systémů dopravců.
"Česmad Bohemia vyzývá vládu k neprodlenému zjednání nápravy, neboť v současnosti provozovaný hraniční režim jen prohlubuje ekonomické problémy našeho hospodářství," dodalo sdružení.
Kritická byla situace u hranic zejména po Velikonocích. Například na dálnici D8 se tehdy tvořila až dvacetikilometrová fronta. Problémy způsobovaly především kontroly délky pobytu řidičů v zahraničí, stát od nich po kritice ustoupil.
Související
Vládní kroky ohledně pohonných hmot jsou podle dopravců nedostatečné
Českým dopravcům hrozí krach. Chtějí zrušení spotřební daně z pohonných hmot
Aktuálně se děje
před 27 minutami
Počasí: Česko ochromí námraza a náledí, varují meteorologové
před 1 hodinou
Pohonné hmoty už dále nezlevňují. Expert naznačil, jaký bude vývoj cen v příštím roce
před 2 hodinami
Dvojnásobná vražda v rodině na Teplicku. Případ řeší policie, má podezřelého
před 3 hodinami
Michal Sadílek bude v Nizozemsku pokračovat i nadále. V Twente má pokračovat do roku 2026
před 3 hodinami
Druhý impeachment v Jižní Koreji. Pravomocí zbavili i náhradního prezidenta
před 4 hodinami
Válka v Ukrajině: Rusové v noci opět útočili. Zemřelo nejméně 6 lidí, tvrdé boje pokračují
před 4 hodinami
Část Česka trápí smog, varovali meteorologové
před 5 hodinami
Rusko je připraveno jednat s Ukrajinou na Slovensku, řekl Putin
před 6 hodinami
Předpověď počasí na příští týden
včera
Česko může fungovat bez ruské ropy, přesto ji dál nakupuje. MPO poukazuje na logistické překážky
včera
Rusko a Kazachstán se snaží bagatelizovat spekulace o sestřelení letadla
včera
Slib jsem splnil, zdražování skončilo a máme se lépe než loni, prohlásil Fiala v projevu
včera
Izrael bombardoval letiště v Jemenu ve chvíli, kdy se na něm nacházel šéf WHO
včera
Počasí: Meteorologové vydali varování před náledím
včera
O nás bez nás. Francie chtěla vyjednat mír s Ruskem, ale bez Kyjeva, tvrdí Lavrov
včera
Selhání protivzdušné obrany? Sestřelení ázerbájdžánského letounu připomnělo tragédii MH17
včera
Sestřelení letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines: Co vše zatím víme?
včera
Pantsir-S. Co je zač ruský systém, který zřejmě sestřelil ázerbájdžánské dopravní letadlo?
Aktualizováno včera
Ázerbájdžánské dopravní letadlo sestřelila ruská raketa. Kreml se bouří
včera
V pražské zoo zemřel velemlok čínský Karlo, zapsal se do Guinnessovy knihy rekordů
V pražské zoologické zahradě před Vánocemi zemřel velemlok čínský Karlo, který byl dlouhé roky považován za největšího obojživelníka na světě. Ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek o této smutné události informoval na sociální síti X.
Zdroj: Libor Novák